2026-08-06, 04:45
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Om tre personer dyrkar olika turtles-figurer, tillhör de olika religioner eller samma?

Svaret på denna märkliga frågeställning beror på om man väljer att kalla "turtle-ism" för en religion eller om varje turtle har eget namn på sin religion.
Citera
2026-08-06, 06:48
Medlem
saksis avatar
Citat:
Jag menar att man i samhället liksom utlyser fridlysta zoner där det är OK att flippa ur.
Förneka evolutionen? Fine bara du snackar om Jesus. Få utbrott? Fine om någon förolämpar din favoritförfattare Muhammed? Vill du skrika och bråka som en bebis? Gör det bakom ratten.
Det är som vattenhål som placeras ut där man får flippa ur för vattenhålen är viktiga/heliga.
Road rage, stöd i trafikreglerna.
Jesusutbrott, stöd i bibeln.
Utbrott och kalla alla rasister, helt ok om någon förolämpar koranen.

Helt sjukt, liksom utplacerade psykoszoner där det är ok att va ett labilt psykfall.

Rent objektivt är det sagor vi pratar om, dåliga sagor dessutom.
Jesus sa ditt och datt, Matteus sa ditt och datt, Gud sa ditt och datt, sagor kallas det.

Det är möjligt att jag blandar ihop saker nu, men är det inte det du gör här nedan? Du flippar mot att underordna sig, som om trots och självständighet vore heligt och det finaste? Och hittar stöd för det i religion.

Citat:
Jag tycker dessa sagor är dåliga, i sagan tar jag Satans parti, förstått?
Blind lydnad och underkastelse är inget beundrandsvärt, det är kärnan i många auktoritära ideologier.
Citera
2026-08-06, 08:04
Medlem
Ja. Ismael och Isak är Abrahams söner. I båda versionerna prövar gud Abraham att offra sin son, vilket han lyder. De överlever och blir grund för två olika religioner. Två syskon som tycker den enes religion kommer att förpassa dig till helvetet efteråt ifall du inte följer.
300 000 år har det funnits människor på jorden, 1600 år islam respektive 4000 år judendom. Väldigt många människor har alltså missat de abrahamitiska religionerna historiskt sett.
Jag citerar epicurus som levde innan kristendomen och islam.

"Om en gud vill förhindra ondska men inte kan, är han inte allsmäktig; om han kan men inte vill, är han inte god"
Citera
2026-08-06, 09:37
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mylstrupidius2
Ja. Ismael och Isak är Abrahams söner. I båda versionerna prövar gud Abraham att offra sin son, vilket han lyder. De överlever och blir grund för två olika religioner. Två syskon som tycker den enes religion kommer att förpassa dig till helvetet efteråt ifall du inte följer.
300 000 år har det funnits människor på jorden, 1600 år islam respektive 4000 år judendom. Väldigt många människor har alltså missat de abrahamitiska religionerna historiskt sett.
Jag citerar epicurus som levde innan kristendomen och islam.

"Om en gud vill förhindra ondska men inte kan, är han inte allsmäktig; om han kan men inte vill, är han inte god"

Organiserad religion eller nåt utvalt folk fanns inte på Adam och Evas tid.
Ett av de första tecknen på religion är när Kain och Abel offrar tid Gud, detta innan syndafloden, detta innan förbundet med Abraham (trons Fader), detta innan man började bygga uppenbarelsetältet och Arken på Mose tid.
Citera
2026-08-06, 09:52
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Organiserad religion eller nåt utvalt folk fanns inte på Adam och Evas tid.
Ett av de första tecknen på religion är när Kain och Abel offrar tid Gud, detta innan syndafloden, detta innan förbundet med Abraham (trons Fader), detta innan man började bygga uppenbarelsetältet och Arken på Mose tid.
Varför talar du om sagor som om de är historiska fakta?

Adam och Evas tid? Psykos?
Citera
2026-08-06, 10:12
Medlem
dickachus avatar
Citat:
I begynnelsen fanns Ordet och Ordet fanns hos Gud och Ordet var Gud.
Och sen blir Ordet kött/människa.

Vad skulle den fjärde vara då?

Utifrån vad jag citerade så skulle den fjärde vara den heliga ande.
Citera
2026-08-06, 10:22
Medlem
ClownKommuns avatar
Nej, det är samma religion bara för gudlösa byfånar eller aningslösa relativister. Ja, det finns likheter men det är inte samma religion bara för det. Att det är samma Gud är också din egen feltolkning.
Citera
2026-08-06, 10:22
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Varför talar du om sagor som om de är historiska fakta?

Adam och Evas tid? Psykos?
Innan man började skriva var det muntliga berättelser som gällde.
Första Mose boken är långt yngre än Adam och Evas uppkomst.
Tänk på att Gud aldrig har någon början, jorden har en början, människan har en början.
Citera
2026-08-06, 10:38
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
Utifrån vad jag citerade så skulle den fjärde vara den heliga ande.
Hur då?

Det finns bara tre personer i en Gud, Fader, Son och Ande, vilken är den fjärde då
Gud är ingen enskild person i sig, men han kan tolkas som Gud Fadern.
Citera
2026-08-06, 11:02
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Hur då?

Det finns bara tre personer i en Gud, Fader, Son och Ande, vilken är den fjärde då
Gud är ingen enskild person i sig, men han kan tolkas som Gud Fadern.
Multipla personligheter? Schizofren gud?
Citera
2026-08-06, 11:14
Medlem
Eurypteridas avatar
Här är en sammanfattning av några av mina argument:

1. De tillber samma Gud

Islam, judendom och kristendom dyrkar alla han som ensam skapade allt, inklusive Adam och Eva. Olika namn (Allah, Jahve, Gud) är ytlig semantik – samma väsen.

2. De delar samma mytologi

Alla tre bygger på samma grundberättelser: skapelsen, Adam & Eva, syndafloden, Abraham, Moses. De har samma profeter. Att man "hyllar olika skalder" gör dem inte till olika religioner, lika lite som en ny skald i asatron skapade en ny religion.

3. Polyteistisk analogi

I polyteistiska traditioner som asatron kunde man föredra Tor, Freja eller Oden – men det skapade inte tusentals olika religioner. På samma sätt borde olika betoningar inom den abrahamitiska traditionen inte splittra den i olika religioner.

4. Intern mångfald bevisar poängen

Kristendom rymmer kalvinister och pingstvänner med radikalt olika frälsningsvägar. Hinduism rymmer monoteister, polyteister och ateister. Meningsskiljaktigheter ryms inom EN religion – det får man till och med lära sig i skolan. Varför skulle då inte islam, judendom och kristendom rymmas inom samma?

5. Jungfrufödseln – en avgörande likhet

Muslimer tror att Maria var oskuld och att Jesus mirakulöst föddes utan mänsklig far. Detta är inte en liten detalj – det är en massiv likhet i mytologin som binder samman islam och kristendom.

6. Kätteri = familjegräl

Att de så intensivt kallar varandra kättare är i sig ett bevis på att de tillhör samma religion. Främlingar kallar inte varandra kättare – det gör man bara med dem man anser tillhöra samma uppenbarelsetradition men som "drar fel slutsatser". Konflikten bekräftar släktskapet.

7. Religion är ett kategoriseringsverktyg

"Religion" är ett begrepp vi människor använder för att sortera tankegods. Jag som utomstående observatör har rätt att kategorisera utifrån vad jag ser som centralt – mytologin, inte de interna dogmatiska gränserna. De troendes självdefinition är inte avgörande (shia och sunni kallar ju varandra fejkmuslimer – vem ska man tro på?).
Senast redigerad av Eurypterida 2026-08-06 kl. 11:17.
Citera
2026-08-06, 11:23
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
1. De tillber samma Gud

Islam, judendom och kristendom dyrkar alla han som ensam skapade allt, inklusive Adam och Eva. Olika namn (Allah, Jahve, Gud) är ytlig semantik – samma väsen.

Tror du att samma Gud som inledde ett förbund med judarna skulle vilja döda judarna som Allah påstår sig göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in