2026-08-05, 19:06
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TFX17
Människor försöker rationalisera vad dem ser, tre personer i ett sällskap är en rimligare vy än två personer, och en tredje okänd som smyger sig på dem.

Så enkelt som vissa vill göra gällande är det dock inte. Att GM inte bara dyker upp helt plötsligt i Björkmans vittnesmål är tänkvärt. Till det kan adderas Anderstedt.
Självklart, men man kan inte bara vifta bort en utsaga i ett förhörsprotoll. Vittnet var nykter och rationell och vittnesmålet kom nära i tid.
Citera
2026-08-05, 19:15
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Från ett telefonsamtal med Fauzzi i Facebook-gruppen "Låt oss klara upp Palmemordet", se fetmarkerat. Är det samma princip som med Nieminen igen, du hittar ett massivt missförstånd som undgått allt och alla, även vittnet själv?

Jag kollade upp postarens historik, förefaller vara en någorlunda seriös debattör den usla formateringen till trots.

Mycket intressant.

Man kan notera att om de 43 sekunderna existerar så kan de inte samexistera med Björkman som Tensonman.

Att Björkman av en slump skulle vara efter Palme uppe vid Skandia och sedan av en slump slösa bort exakt 43 sekunder så att han av en slump är bakom Palme igen vid brottsplatsen blir bara löjligt.

Däremot kan man ju tänka sig att en efterföljande gärningsman medvetet stannar upp när LOP gör det (för att exempelvis titta i skyltfönster) utan att LOP märker det.
Citera
2026-08-05, 19:30
Avstängd
TFX17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Mycket intressant.

Man kan notera att om de 43 sekunderna existerar så kan de inte samexistera med Björkman som Tensonman.

Att Björkman av en slump skulle vara efter Palme uppe vid Skandia och sedan av en slump slösa bort exakt 43 sekunder så att han av en slump är bakom Palme igen vid brottsplatsen blir bara löjligt.

Däremot kan man ju tänka sig att en efterföljande gärningsman medvetet stannar upp när LOP gör det (för att exempelvis titta i skyltfönster) utan att LOP märker det.

Jag har mot min vilja börjat ångra mig om Tensonmannen. Är det Björkman måste han ha hamnat nästan 70 meter fel, och dessutom i en riktning som är onaturlig sett till hans utekväll (kamraterna är vid bankomaten, de kommer inifrån Tunnelgatan och hemfärd blir åt andra hållet). Kombinerat med detaljen med handskarna och tidsskillnaden och det skär sig.

Mer och mer landar man i slutsatsen att Tensonmannen helt sonika är en okänd.
Citera
2026-08-05, 19:36
Avstängd
TFX17s avatar
Citat:

Det gifter ju sig i så fall också extra bra med Mårten Palmes man, då han ju beskriver en person som gör det. Det vill säga - låtsas titta i ett skyltfönster för att kunna förfölja LOP anonymt. Han gör samma sak igen på Sveavägens östra sida.

Intressant insikt om det är så.
Citera
2026-08-05, 19:38
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Det gifter ju sig i så fall också extra bra med Mårten Palmes man, då han ju beskriver en person som gör det. Det vill säga - låtsas titta i ett skyltfönster för att kunna förfölja LOP anonymt. Han gör samma sak igen på Sveavägens östra sida.

Intressant insikt om det är så.

Ja, mannen vid möbelaffären intill Grand tittade ju in i ett släckt skyltfönster.

Oavsett vem det var tyder det mesta på att han bara låtsades titta in.
Citera
2026-08-05, 19:47
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Jag har mot min vilja börjat ångra mig om Tensonmannen. Är det Björkman måste han ha hamnat nästan 70 meter fel, och dessutom i en riktning som är onaturlig sett till hans utekväll (kamraterna är vid bankomaten, de kommer inifrån Tunnelgatan och hemfärd blir åt andra hållet). Kombinerat med detaljen med handskarna och tidsskillnaden och det skär sig.

Mer och mer landar man i slutsatsen att Tensonmannen helt sonika är en okänd.

Tidigare trodde jag att Björkman var Tensonmannen men jag har helt släppt det nu. För mig är han också okänd. Sannolikt okänd gärningsman.

Inte ens Fauzzis egen beskrivning av jackan stämmer ju på Björkman. Han säger att den går till lårets mitt och påminner om en Tenson.

Även om det tekniskt sett kanske fanns en Björkmanliknande jacka i Tensons sortiment var det inte den jackan man förknippade främst med märket Tenson.

Språkförbistring kan också uteslutas. I Fauzzis konfrontationsförhör i dialogform framgår det att han talar perfekt svenska.
Citera
2026-08-05, 19:54
Avstängd
TFX17s avatar
Citat:
Ja, mannen vid möbelaffären intill Grand tittade ju in i ett släckt skyltfönster.

Oavsett vem det var tyder det mesta på att han bara låtsades titta in.

Lisbeth har uppenbarligen missat honom men vad OP själv tänkte får vi aldrig veta. Rent stereotypiskt kan jag tänka mig att han var mer medveten och reaktiv på tänkbara hot från främlingar.

Han kanske förnimmer honom och tänker att det är en rättshaverist som vill konfrontera och stannar lätt till runt skyltfönster för att hålla koll på honom i ögonvrån (vilket äter upp tidsskillnaden gentemot Fauzzi som tvärtom går raskt). När mannen anpassar sitt beteende igen bestämmer sig OP för att något känns fel och bestämmer sig för att ta första bästa taxi, men kommenterar det inte till Lisbeth.

Om GM är Tensonmannen kanske han till och med inser att OP har noterat honom. De kanske utbyter en blick eller han råkar timea ett start/stopp som gör att det såg fel ut. OP ökar tempot något för att komma vidare mot Sergels Torg. Tensonmannen förstår att chansen kan vara påväg bort och agerar genom att själv öka tempot och gå ikapp.

https://en.wikipedia.org/wiki/Situation_awareness
Citera
2026-08-05, 20:05
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Människor försöker rationalisera vad dem ser, tre personer i ett sällskap är en rimligare vy än två personer, och en tredje okänd som smyger sig på dem.

Så enkelt som vissa vill göra gällande är det dock inte. Att GM inte bara dyker upp helt plötsligt i Björkmans vittnesmål är tänkvärt. Till det kan adderas Anderstedt.

Cecilia Anderstedt (som såg förloppet söderifrån från baksätet i Åke Larssons bil) stämmer med Inge Mårelius (som såg förloppet västerifrån) och Anders Björkman (som såg förloppet norrifrån). Skillnaden är att Mårelius upptäcker gärningsmannen och paret Palme tidigare. Redan innan paret passerar GM. Som väntar fem meter norr om huslivet på Tunnelgatan (strax söder om Dekorimas ingång).

Anderstedt upptäcker paret Palme och GM samtidigt som Björkman fäster sig vid dem. När paret nyss har passerat GM och han nyss har lämnat skyltfönstret och går ifatt dem bakifrån. Anderstedt ser att GM går bakom paret Palme och att han är längre än dem. Mårelius ser samma sak västerifrån. Han ser att GM är 10 - 15 cm längre än Olof. Björkman överraskas av skotten och har inte samma förutsättningar att jämföra längden.

Att någon sneddar på trottoaren får inget stöd av Mårelius och Björkman (Anderstedt har inte sina glasögon på sig), men sannolikt av Björkmans egna rörelser. Att Björkman sneddar vid Götabanken är sannolikt (20 meter norr om Tunnelgatan). Längre norrut gick han längs trottoarkanten och spanade efter tre andra kamrater (som var på efterkälken). Björkman är tvungen att snedda vid Götabanken för att hamna rakt bakom paret Palme. Där han är de sista sekunderna före skotten.

Att någon sneddar på trottoaren får inget stöd av Lisbeth heller. Lisbeth uppgav att hon och Olof fortsatte framåt i promenadtakt. Nära husväggen. Från Sari till Dekorima. Vem sneddar på trottoaren? Björkman. Som sedan är mindre än 10 meter bakom paret Palme. Därför fäste han sig inte vid paret förrän då.
Senast redigerad av Lebel 2026-08-05 kl. 20:12.
Citera
2026-08-05, 20:08
Avstängd
TFX17s avatar
Citat:
Lisbeth har uppenbarligen missat honom men vad OP själv tänkte får vi aldrig veta. Rent stereotypiskt kan jag tänka mig att han var mer medveten och reaktiv på tänkbara hot från främlingar.

Han kanske förnimmer honom och tänker att det är en rättshaverist som vill konfrontera och stannar lätt till runt skyltfönster för att hålla koll på honom i ögonvrån (vilket äter upp tidsskillnaden gentemot Fauzzi som tvärtom går raskt). När mannen anpassar sitt beteende igen bestämmer sig OP för att något känns fel och bestämmer sig för att ta första bästa taxi, men kommenterar det inte till Lisbeth.

Om GM är Tensonmannen kanske han till och med inser att OP har noterat honom. De kanske utbyter en blick eller han råkar timea ett start/stopp som gör att det såg fel ut...

... Alternativt inser att han riskerar röja sig själv, vänder och försvinner norrut. OP slappnar av, tänkte att det bara var allmänhet som spanade lite på honom och går vidare till korsningen. Där väntar GM, svart rock och jägarmössa (sedd av Morelius).

TM (Tensonmannen) är i höjd med Adolf Fredriks Kyrkogata när skotten faller, viker av och ses inte igen. I detta scenario således minst två inblandade.
Senast redigerad av TFX17 2026-08-05 kl. 20:12.
Citera
2026-08-05, 20:14
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Från ett telefonsamtal med Fauzzi i Facebook-gruppen "Låt oss klara upp Palmemordet", se fetmarkerat. Är det samma princip som med Nieminen igen, du hittar ett massivt missförstånd som undgått allt och alla, även vittnet själv?

Jag kollade upp postarens historik, förefaller vara en någorlunda seriös debattör den usla formateringen till trots.

Datum för posten och telefonsamtalet?

Nämner postaren något annat om telefonsamtalet?
Citera
2026-08-05, 20:18
Avstängd
TFX17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Datum för posten och telefonsamtalet?

Nämner postaren något annat om telefonsamtalet?

24 Februari 2026. "Olof Palméus". Gruppen "Låt oss klara upp Palmemordet en gång för alla".
Citera
2026-08-05, 20:37
Medlem
Lebels avatar
Citat:
24 Februari 2026. "Olof Palméus". Gruppen "Låt oss klara upp Palmemordet en gång för alla".

Nicola Fauzzi låter en anonym administratör i en Facebook-grupp intervjua honom först av alla?

Verkar vara ett 40-årsskämt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in