2026-08-05, 17:46
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Tack!

Jag uppfattar inte alls det som du, men att ÖB menar att NATO är mer eller mindre indragna i en konflikt med Ryssland och att det är mycket möjligt att något mål inom NATO blir saboterat eller attackerat på något sätt - och att det skulle kunna vara i Sverige.

Ja på något konstigt vis har de lyckats få med oss i Nato och därmed dragit ett uppenbart hot mot oss helt i onödan. Tack alla lågbegåvade politiker.
Citera
2026-08-05, 17:53
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Jag har inte påstått att ÖB hotar med ett nära förestående ryskt angrepp på Sverige, utan det jag påstått är att ÖB menar ett sånt hot kan uppkomma på några års sikt!

Det här påstod du i TS efter att ha läst vad Kvartal skrev om ÖB´s uttalanden.

"Jag kan faktiskt inte tolka detta uttalande på annat sätt, än att ÖB räknar med en stor rysk militär seger i Ukraina?
Troligtvis har ÖB information om att USA och stora delar EU har tröttnat på stöd till Ukraina, som i mångas ögon ses som meningslöst och inte berör oss.
När det gäller EU handlar detta nog om hela södra delen, ända från Portugal till Rumänien"

Finns inget i ÖB´s uttalanden eller i Kvartals text som ger stöd åt det du påstår så antingen är ditt översättningsprogram skit eller så är du intellektuellt lågbegåvad. Eller en kombination därutav
Citera
2026-08-05, 17:55
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Ryssland är inga stråtrövare som är ute efter våra guldpengar. ÖB:s varning är helt befogad.

Varför skulle vi inte mentalt förbereda oss för krig? Krigshandlingar har en tendens att sprida sig av militärstrategiska skäl och Norden är ett militärstrategiskt viktigt område.

Ryssland är bevisligen aggressivt och ser väst som en fiende som hotar moderlandet. Vad de hittar på vet vi inte, men anfallskrigen mot Ukraina, Georien och Tjetjenien är ju talande. Baltiska staterna är som alla vet i riskzonen.

Med den ryska diktaturen som nära granne och som uttalat klara hot mot oss bör vi vara beredda på det värsta.

Vad innebär det för dig konkret att vara mentalt förberedd på krig i sverige?
Citera
2026-08-05, 17:55
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Men frågan både ÖB och jag ställer mig är denna!
Är det så jävla säkert att NATO kommer att bestå i framtiden, eller det kanske blir ett urholkat tandlöst NATO?
Svar, mycket osäkert!

Du vill ju såklart att Nato inte finns kvar. Men logiskt tänkande lutar mer åt ja, Nato kommer bestå långt in i framtiden.
Ett starkare Nato än idag har vi nog aldrig sett, trots kriser.
Citera
2026-08-05, 17:58
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Vad innebär det för dig konkret att vara mentalt förberedd på krig i sverige?

Inställd på att det faktiskt kan hända. Om man vill vidta några beredskapsåtgärder som prepper får var och en avgöra.
Citera
2026-08-05, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Claesson säger inte att han tror att ett angrepp kommer att ske, utan att en överbefälhavare måste planera utifrån att det kan ske och att avskräckning bygger på att Sverige och Nato är redo. Han framhåller också att Ryssland inte kan besegra Nato militärt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ob-varnar-ryssland-kan-testa-nato-inom-kort

Fördelen för Sverige och Nato är ju att vi reda nu kan prova ut våra vapen mot ryssarna och samtidigt försvaga dem.

Rysstrollen tar varje tillfälle att vrida på uttalanden för att försöka sprida sin propaganda
Citera
2026-08-05, 18:14
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Inställd på att det faktiskt kan hända. Om man vill vidta några beredskapsåtgärder som prepper får var och en avgöra.

Är du mentalt förberedd på att du kan skadas svårt i en trafikolycka varje gång du kör eller åker bil? Är du mentalt förberedd på att du kan sätta i halsen och dö varje gång du äter något?

Trafikolycka och kvävas av mat är nog större risk än att du ska skadas eller dö i ett krig på hemmaplan 😉
Citera
2026-08-05, 18:30
Medlem
Man börjar faktiskt sakna gamle Pride-ÖB och hans fäbodjänta nu.
Citera
2026-08-05, 18:36
Medlem
löls avatar
Jag är mer orolig för den interna utvecklingen.

Eller är jag ensam om det?

Edit: Men visst, finns alltid en risk. Men denna är minimal.
Dock är det ÖBs jobb att varna oss och eller upplysa oss.
Om det händer har varnat om det iaf 😂
Senast redigerad av löl 2026-08-05 kl. 18:40.
Citera
2026-08-05, 18:37
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Är du mentalt förberedd på att du kan skadas svårt i en trafikolycka varje gång du kör eller åker bil? Är du mentalt förberedd på att du kan sätta i halsen och dö varje gång du äter något?

Trafikolycka och kvävas av mat är nog större risk än att du ska skadas eller dö i ett krig på hemmaplan 😉

Ja vi får hoppas på det.

PS Jag åker aldrig bil. Har ingen egen eftersom jag bor mitt i Sth med alla kommunikatioenr och åker aldrig taxi eftersom taxi numera är bara skit (Med undantag i bägge fallen).

PS2 Jag ser mig alltid väldigt noga innan jag går över gatan. (Till skillnad från alla bimbos som stirrar i mobilen och går rätt ut i gatan).
Senast redigerad av Comitium 2026-08-05 kl. 18:40.
Citera
2026-08-05, 18:46
Medlem
Snubchurps avatar
Vi borde alltid vara redo. Det går aldrig lita på ryssen.
Citera
2026-08-05, 18:59
Medlem
skogshuggar3ns avatar
War is when your Government tells you who the enemy is, Revolution is when you figure it out for yourself.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in