2026-08-05, 11:34
Medlem
Mbabbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
De har väl ögon, kikare?
Hade inte komikern ögon att se ett stort jävla lastfartyg?
Citera
2026-08-05, 11:36
Medlem
Mbabbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Exakt det har det spekulerats kring sedan tidigt i trådens start.

Men var kommer uppgifterna ifrån?
De kommer från Albin Zorman Olsson själv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Filmen från bärgningen när den åker iväg på lastbilen. En användare postade en bild där vattenlinjen framför och bakom presenningen inte lirar och går i vinkel mot varandra i ett V.

Jag har de bilderna och ser inget sådant på någon av dem.

Låter som att någon tolkat en bild fel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Nä inte ens då. Även om de skulle ha svårt att hinna väja för en vattenskoter. Men massor av utrymme finns det.
Har du tittat på sjökortet som du fick? Aktbilaga 13 nedan:
https://gofile.io/d/TixbEt
Säg bredden i farleden är totalt 0,6 sjömil. Fartyget framförs i mitten av farleden då blir avståndet 0,3 sjömil ut till kanten på farleden. Ge roder dikt då för vattenscootern försätter fartyget i en mycket allvarlig situation.
Citera
2026-08-05, 11:37
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus

Kolla igen. Propelleraxeln ligger i linje med vattenlinjen framför presenningen och vattenlinjen ovanför aktern pekar neråt.
Citera
2026-08-05, 11:39
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Säg bredden i farleden är totalt 0,6 sjömil. Fartyget framförs i mitten av farleden då blir avståndet 0,3 sjömil ut till kanten på farleden. Ge roder dikt då för vattenscootern försätter fartyget i en mycket allvarlig situation.

Det är 40 meter djupt utanför märket och Misje Verde återvänder till olycksplatsen efteråt och ankrar upp 1 km utanför farleden.
Tror jag lägger ner diskussionen. Det är inte en trång passage. Klarar man inte av att se det på sjökortet så kan jag inte göra mer.
Citera
2026-08-05, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Lotsen på Marstrand har också radar som ser till Katten.

Vart sitter den radarn nu? Koön?

Minns den gamla radarn på tornet på Carlstens fästning typ PS-23.

Den visslande gott när det blåste.
Citera
2026-08-05, 11:42
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus

Här är bilden. Kolla på vattenlinjen i aktern.
https://imgsharehub.com/1sglxsj4
Citera
2026-08-05, 11:43
Medlem
Bara ni som skriver att det upphinnande fartyget ska väja...

Förstår ni hur omöjligt det är för ett sådant lastfartyg att väja eller bromsa? Det är en process som tar lång tid, och även om de hade sett snipan och börjat väja eller bromsa så skulle det högst sannolikt ha slutat olyckligt ändå.

Jag har spenderat en del tid uppe på bryggor på stora fartyg genom åren, då jag känner en kapten väl. Personalen svär alltid över små snipor och motorbåtar som kör över farleden med noll insikt i hur farliga stora fartyg är. Småbåtsförarna tror att "de hinner". Det är helt sjukt och nonchalant. Det är många som inte borde köra småbåtar. De utsätter sig själva och andra för fara.
Citera
2026-08-05, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Om jag har sett dessa gamla fina passagerarfartyg många gånger. Både från fritidsstället och att vi då och då har åkt till en sluss i närheten bara för nöjet, ätit glass, fikat, kanske något evenemang osv - och tittat på Wilhelm Tham, Diana eller Juno. Mött dem en bit på väg in mot sluss och så. Ibland råkat på vid broöppning och så där.

Ett av de enkla sommarnöjen vi har, eller har haft. En sjuk sedan ett litet tag som inte kan vara med ut längre och som vi inte åker ifrån.

Dessa båtar (fartyg) är ren glädje.
Ja visst är de fina. Det var en kul sommar för en 16-årig jungman.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mbabbe
De kommer från Albin Zorman Olsson själv.

Nej.
De kommer från dig just nu.
Precis som du svamlat tidigare om att det saknades flytvästar, också ”enligt pappan”.

Delge oss var infon finns bekräftad annars inte relevant.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mbabbe
Hade inte komikern ögon att se ett stort jävla lastfartyg?

Finns väl ingetting överhuvudtaget som säger att familjen inte skulle ha sett fartyget? Däremot kunde de eventuellt inte bedöma vilken hastighet det kom med..

Kanske förutsatte styrman på snipan att besättningsmännen på fartyget var aktiva och höll utkik(inte höll på med annat!!!!!) , dvs hade observerat dem!!!!!!!!!!!!

De förutsatte att fartyget skulle väja sydost? De försökte säkert själva väja också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in