2026-08-05, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Han säger exakt samma sak som mig. Du får läsa vad jag skriver!

Okej. Varför säger han då: "oaktat andra regler"?

Som jag redan tidigare sagt så är jag ingen expert på detta (det ingår liksom inte normal juridik-lära) så jag motsäger dig inte med mindre än att jag ber dig visa vart detta framkommer. Det har jag bett dig om tre gånger nu, utan att du gjort det. Vad kommer detta sig?
Citera
2026-08-05, 02:04
Medlem
Citat:
Att skeppet bröt mot regel 6 om säker fart har inte fastslagits. Det finns många åsikter om saken, men det är något annat. Inte en enda av de som påstår att skeppet körde för fort har kunnat uppge vad som skulle vara en säker fart. Go figure.

Regel 19 är i princip detsamma som regel 6 i detta fall.

Vi vet att skeppet inte följt alla regler, t.ex. den om att avge ljudsignal.

Det är absolut juridiskt möjligt att det inte bara hypotetiskt inte även faktiskt kan vara så att skeppets kapten och lotsen inte är ansvariga för vårdslöshet till sjöss eller vållande till annans död.

Jo, jag gav dig det svaret tidigt i tråden första gången du frågade. Att fartyget borde sänkt farten till förslagsvis ca 8 knop. Men det har du helt struntat i.
Citera
2026-08-05, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Okej. Varför säger han då: "oaktat andra regler"?

Som jag redan tidigare sagt så är jag ingen expert på detta (det ingår liksom inte normal juridik-lära) så jag motsäger dig inte med mindre än att jag ber dig visa vart detta framkommer. Det har jag bett dig om tre gånger nu, utan att du gjort det. Vad kommer detta sig?

Du får fråga honom varför han uttrycker sig som han gör om du inte förstår vad han säger.

För mig är det helt uppenbart.

Alla regler gäller oaktat andra regler, så länge inget annat sägs.

Det är ju sandlådenivå!

Hävdar du alltså att Regel 13 gäller under alla siktförhållanden, eller vad är det du vill påstå egentligen?
Citera
2026-08-05, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
Jo, jag gav dig det svaret tidigt i tråden första gången du frågade. Att fartyget borde sänkt farten till förslagsvis ca 8 knop. Men det har du helt struntat i.

Så varför är 8 knop en säker fart men inte 12?
Citera
2026-08-05, 02:09
Medlem
Dessutom, även lotsen är nu delgiven misstanke om brott:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ytterligare-en-person-misstanks-efter-batolyckan-pa-tjorn

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/sjofartshogskolan-om-misstankta-lotsen-ovanligt
Citera
2026-08-05, 02:18
Medlem
Iaghs avatar
Citat:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ytterligare-en-person-misstanks-efter-batolyckan-pa-tjorn

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/sjofartshogskolan-om-misstankta-lotsen-ovanligt

Ja det var ju en nyhet för cirka 12 timmar sedan. Från verkligheten.
Citera
2026-08-05, 02:21
Medlem
Citat:
Så varför är 8 knop en säker fart men inte 12?

Du borde lägga ner nu. Du snurrar bara in dig i dina egna cirkelresonemang. Jag tänker inte svara dig mer from nu eftersom du uppenbarligen har problem, men svaret på din fråga är åtminstone för mig uppenbart. 8 knop är en lägre hastighet än 12 knop. Men jag kan också föreslå 5 knop. De skulle ha sänkt hastigheten helt enkelt, om det var dålig sikt. Om det inte var det, har de brustit i utkik. Eller helt enkelt kört på snipan medvetet men ljuger om det. Det tror dock inte jag, de har troligtvis brustit i uppmärksamhet på det ena eller andra sättet = brottsligt juridiskt hur man än vrider och vänder på det. Nu tänker iaf jag sova så du får debattera med nån annan.
Citera
2026-08-05, 02:21
Medlem
Citat:

Sitter just nu och kikar lite på hur lotsar utbildas. Här en länk från chalmers maritme simulator.
Märkligt att allt gått så fel på fartyget som byggdes 2023. Dom måste ha bästa tekniken gällande radar.

https://www.youtube.com/watch?v=X0anOWxP9zM
Citera
2026-08-05, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Sitter just nu och kikar lite på hur lotsar utbildas. Här en länk från chalmers maritme simulator.
Märkligt att allt gått så fel på fartyget som byggdes 2023. Dom måste ha bästa tekniken gällande radar.

https://www.youtube.com/watch?v=X0anOWxP9zM

Intressant, ska kolla imorrn efter lite sömn!
Förstår inte hur det inte kan finnas regler kring att ett fartyg som är konstruerat som Misje Verde inte behöver ha kameror i fören. Radar har tyvärr begränsningar tekniskt på ett sådant fartyg.
Citera
2026-08-05, 02:32
Medlem
Citat:
Du borde lägga ner nu. Du snurrar bara in dig i dina egna cirkelresonemang. Jag tänker inte svara dig mer from nu eftersom du uppenbarligen har problem, men svaret på din fråga är åtminstone för mig uppenbart. 8 knop är en lägre hastighet än 12 knop. Men jag kan också föreslå 5 knop. De skulle ha sänkt hastigheten helt enkelt, om det var dålig sikt. Om det inte var det, har de brustit i utkik. Eller helt enkelt kört på snipan medvetet men ljuger om det. Det tror dock inte jag, de har troligtvis brustit i uppmärksamhet på det ena eller andra sättet = brottsligt juridiskt hur man än vrider och vänder på det. Nu tänker iaf jag sova så du får debattera med nån annan.

Lagen föreskriver säker fart. Följaktligen är frågan varför 8 knop är säker fart och inte 12.
Att du inte kan svara på frågan och inte klarar av att bli ifrågasatt är bara patetiskt och visar att du inte har förståelse för problematiken. Du bara drar till med något.

Det återstår att se vad åklagaren kommer med och vad domstolen anser. Åklgaren kommer säkerligen, till skillnad från dig, att ha en motivering till sitt påstående om varför den fart han påstår fartyget skulle hållit vore säker, men inte den fart fartyget höll. Det kan bli besvärligt för åklagaren, för det finns ingen rättspraxis om någon specifik hastighet. Särskilt svårt kan det bli om det inte var begränsad sikt. Ska åklagaren få skepparen och lotsen fällda för vållande faller det tillbaka på kausaliteten, som jag nämnt tidigare.

Åklagarens påstående om säker fart kommer säkerligen vara större än 5 knop eftersom 5 knop, som jag tidigare förklarat, antagligen inte är en säker fart för fartyget pga dess begränsade manöverförmåga i låga farter. Skulle den vara 5 knop eller lägre skuter han sig nog rejält i foten.
Men allt detta har du väl missat eller inte förstått.
Citera
2026-08-05, 02:45
Medlem
Citat:
Hävdar du dålig sikt = Fartyget bröt mot Regel 6 (Säker fart), Regel 19 (Manöver vid nedsatt sikt) och Regel 35 (Ljudsignaler).

Hävdar du god sikt = Fartyget bröt mot Regel 13 (Väjningsplikt vid upphinning) och Regel 5 (Utkik), eftersom Regel 13 trumfar Regel 9, enligt 9 e II vid detta scenario.

Oavsett så har de, enligt egen utsago, inte upptäckt snipan.

Du kan alltså snurra runt hur mycket du vill – juridiskt finns det ingen hypotetisk situation där fartyget går helt fritt från ansvar.

Jag tycker att det är underbart när vi diskuterar solklara situationer. Reglerna, så som du beskriver dem, är enkla.

En tanke, hade jag varit kaptenen så hade jag hävdat plötsligt dålig sikt. Då kan man ju i alla fall ha ett visst försvar vs. att erkänna usel utkik (både bemanningsmässigt, radarmässigt och med en uselt konstruerad brygga) samt solklart brott mot regel 13. Det är nog enda sättet att få straffet mildrat.
Citera
2026-08-05, 02:48
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Lagen föreskriver säker fart. Följaktligen är frågan varför 8 knop är säker fart och inte 12.
Att du inte kan svara på frågan och inte klarar av att bli ifrågasatt är bara patetiskt och visar att du inte har förståelse för problematiken. Du bara drar till med något.

Det återstår att se vad åklagaren kommer med och vad domstolen anser. Åklgaren kommer säkerligen, till skillnad från dig, att ha en motivering till sitt påstående om varför den fart han påstår fartyget skulle hållit vore säker, men inte den fart fartyget höll. Det kan bli besvärligt för åklagaren, för det finns ingen rättspraxis om någon specifik hastighet. Särskilt svårt kan det bli om det inte var begränsad sikt. Ska åklagaren få skepparen och lotsen fällda för vållande faller det tillbaka på kausaliteten, som jag nämnt tidigare.

Åklagarens påstående om säker fart kommer säkerligen vara större än 5 knop eftersom 5 knop, som jag tidigare förklarat, antagligen inte är en säker fart för fartyget pga dess begränsade manöverförmåga i låga farter. Skulle den vara 5 knop eller lägre skuter han sig nog rejält i foten.
Men allt detta har du väl missat eller inte förstått.

Lägger mig i här och tillfälligt ursäktar dina långa drapor som du postar.

Tror du att denna olycka kommer att gå till åtal och om så vad blir utfallet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in