Citat:
Ursprungligen postat av
Halfvarhovding
Ja, du har nog rätt... I synnerhet det du säger om sjövett....
Jag själv läser inte för att avgöra eller tycka vem som har rätt eller fel, jag är mest nyfiken hur olycksförloppet gått till. Personligen tror jag kapten och lots inte sett ngt pga död vinkel från kommandobryggan och ngt strul med radar (felinställd, regnskur eller annan "radarskugga") sen kanske dom blir dömda ändå. Jag anser att kollisionen kunde undvikas och genom att döma vem som glömt sitt sjövett hemma får nog pappan dra det lasset/ansvaret, men han kommer nog inte väckas ngt åtal mot. Med tanke på att han är komiker med en för mig ganska barnslig och omogen podd så är jag inte förvånad att sunt förnuft saknas. Men tragiskt för honom i vilket fall och ödesdigert att utgången blev så fatal
Jag kommer inte ändra min uppfattning oavsett vad ngn lagbok eller besserwisser säger.
Men jag har lärt mig mkt, vissa fartygsfolk har lärt mig ett och annat om radar... Jag har killgissat och faktum är att ibland är det bra att skriva fel för man lär sig då från folk som kan mer
Kommer bli spännande att följa utredningen och rättegången.
Tror du kaptenen blir dömd?
Ofta, i den gamla sjörätten, dömdes flera personer till ansvar procentuellt, beroene på hur mycket rätten ansåg att den personen felat. Det är sällan ens fel vid olycka i trafik.
Nu när det ska hanteras av, visserligen behöriga, men oerfarna och ibland inkompetenta urister så ... vad som helst kan hända, många känslomässiga nämndemän är inblandade.