2026-08-04, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Hade hon blivit stoppad en timma senare hade det varit lagligt, trams.

Ja, så fungerar alkohol. Hon hade kunnat väntat en timme till och inte brutit mot lagen.
Citera
2026-08-04, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
En misstänkt rattfylla pekar väl inte på något större ansvar i trafiken?

Källa: Expressen https://share.google/SG8wkpZVmABUqp8Cx

Speciellt inte när det finns flera förskolor i närheten.

Källa: Stoppa Pressarna https://share.google/CVIzGFvJnzfwdwr1n

Vissa förskolor i Stockholms innerstad har tom öppet dygnet runt.

Källa: Mitt i https://share.google/UOGCUQxxXbtKYYXWU

Nej det var en överdrift men hon har iaf inte skaffat barn som hon inte kan ta hans om ordentligt och det anser jag är väldigt ansvarsfullt.

Du har papegojat förskolorna i några dygn nu, det är helt irrelevant eftersom barnen ligger och sover.
Citera
2026-08-04, 15:58
Medlem
Coolvid19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Väl sammanfattat. Liza framstår som mer pantad än de flaskor med sprit hon halsar. Hennes prestationer i ”Alla mot alla” visade att hon är galaktiskt korkad.
Hon har inte gjort något vettigt i filmbranchen. Däremot, om man läser fuppen, verkar hon de senaste åren har arbetat som lärare med inriktning på Waldorfpedagogik. Tvättäkta muppskolor. Man kan undra hur de kommer att ställaa sig till att ha en lärare som åkt dit för rattfylla två gånger och som dessutom inte verkar särskilt allmänbildad heller. Oavsett vad man nu anser om den pedagogiken. Jag antar att om man ska arbeta i en sån skola bör man ha särskild utbildning för just det?
Citera
2026-08-04, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coolvid19
Hon har inte gjort något vettigt i filmbranchen. Däremot, om man läser fuppen, verkar hon de senaste åren har arbetat som lärare med inriktning på Waldorfpedagogik. Tvättäkta muppskolor. Man kan undra hur de kommer att ställaa sig till att ha en lärare som åkt dit för rattfylla två gånger och som dessutom inte verkar särskilt allmänbildad heller. Oavsett vad man nu anser om den pedagogiken. Jag antar att om man ska arbeta i en sån skola bör man ha särskild utbildning för just det?

Waldorfpedagoger har eftergymnasiala utbildningar i Steiners antroposofiska läror. Liza kan syssla med menskonst. Det är synd om barnen som ska ha ett rattfyllo till fröken som skiter i om hon skulle köra ihjäl en människa.
Citera
2026-08-04, 17:19
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Nej det var en överdrift men hon har iaf inte skaffat barn som hon inte kan ta hans om ordentligt och det anser jag är väldigt ansvarsfullt.

Överdrift? Hon borde omvärdera sin nuvarande livssituation, kanske trappa ner på drickat? Bilen ligger tydligen också ute till försäljning? Bra val!

Jag vet inte om du missade att läsa om "förskolorna" men du får en ny chans nu att läsa om nattöppna förskolor i närheten av polisingripandet.

Källa: Via TT https://share.google/VmpoKilnuByLdcWy6
Citera
2026-08-04, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Överdrift? Hon borde omvärdera sin nuvarande livssituation, kanske trappa ner på drickat? Bilen ligger tydligen också ute till försäljning? Bra val!

Jag vet inte om du missade att läsa om "förskolorna" men du får en ny chans nu att läsa om nattöppna förskolor i närheten av polisingripandet.

Källa: Via TT https://share.google/VmpoKilnuByLdcWy6

Ja jag överdrev och jag håller med dig i första paragrafen. Såg också annonsen, den är skriven av en idiot i fler än ett avseende och skälet anges "säljes pga utlandsflytt".

Förskolan är fortfarande irrelevant kl 01:14 på natten. Barnen ska sova den tiden bakom låsta och larmade dörrar med övervakning. Enligt mig borde den inte existera men det hör inte till saken.

Försvarar inte L*za alls, visste inte ens att hon existerade före den här tråden. Det jag diskuterar är moralpaniken över promillehalten och gärningen i sig, det betyder inte att jag anser att hon agerat korrekt och ska gå fri.

Försök hålla två tankar i huvudet samtidigt.
Citera
2026-08-04, 18:43
Medlem
Coolvid19s avatar
Citat:
Ja jag överdrev och jag håller med dig i första paragrafen. Såg också annonsen, den är skriven av en idiot i fler än ett avseende och skälet anges "säljes pga utlandsflytt".

Förskolan är fortfarande irrelevant kl 01:14 på natten. Barnen ska sova den tiden bakom låsta och larmade dörrar med övervakning. Enligt mig borde den inte existera men det hör inte till saken.

Försvarar inte L*za alls, visste inte ens att hon existerade före den här tråden. Det jag diskuterar är moralpaniken över promillehalten och gärningen i sig, det betyder inte att jag anser att hon agerat korrekt och ska gå fri.

Försök hålla två tankar i huvudet samtidigt.
Jag är enig med dig. Man ska kunna diskutera saker utan att vara för tvärsäker. Men det finns några incidenter i berättelsen som inte är till hennes fördel. För det första har det hänt förut. Där ringer alla varningsklockor. Det andra är väl att hon drack öl i bilen, medan hon körde. Det är inte så begåvat i Sverige. Även om det var hennes första öl för kvällen så gav den väl utslag direkt. För det tredje, hon är 40 år och lärarinna. Hon beter sig som en bortskämd fjortis och undrar dels om polisen snart är klar så hon kan dra vidare till festen, dels vill hon ha en advokat för att svara på några frågor. Pinsamt omoget och då undrar man hur hon beter sig i trafik som nykter? Sedan om det låg en förskola där eller inte, är inte relevant mitt i natten. För om det gör det ska de ha skyltar som varnar och då ska det vara 30-väg. Men många sådana skyltar har också tidsangivelser när de gäller. Så körde hon för fort eller är det ens en fråga?
Citera
2026-08-04, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coolvid19
Jag är enig med dig. Man ska kunna diskutera saker utan att vara för tvärsäker. Men det finns några incidenter i berättelsen som inte är till hennes fördel. För det första har det hänt förut. Där ringer alla varningsklockor. Det andra är väl att hon drack öl i bilen, medan hon körde. Det är inte så begåvat i Sverige. Även om det var hennes första öl för kvällen så gav den väl utslag direkt. För det tredje, hon är 40 år och lärarinna. Hon beter sig som en bortskämd fjortis och undrar dels om polisen snart är klar så hon kan dra vidare till festen, dels vill hon ha en advokat för att svara på några frågor. Pinsamt omoget och då undrar man hur hon beter sig i trafik som nykter? Sedan om det låg en förskola där eller inte, är inte relevant mitt i natten. För om det gör det ska de ha skyltar som varnar och då ska det vara 30-väg. Men många sådana skyltar har också tidsangivelser när de gäller. Så körde hon för fort eller är det ens en fråga?

Det har framgått tidigare i tråden att hon körde för fort och blev stannad pga detta om jag inte missminner mig, på 30-väg.

Ja människan tycks vara usel och talanglös liksom skolsystemet och mycket annat i det här landet. Promillehalten är ändå inte anmärkningsvärt hög men med ditt inlägg förstår jag Polisens kommentar bättre "tycks inte förstå allvaret i händelsen".

Bra inlägg och tack för detaljerna.
Citera
2026-08-04, 19:34
Medlem
Wotans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Väl sammanfattat. Liza framstår som mer pantad än de flaskor med sprit hon halsar. Hennes prestationer i ”Alla mot alla” visade att hon är galaktiskt korkad.

Ja, otroligt. Ok, det finns ju inget krav på att man måste vara allmänbildad, men det roliga var att hon hade bott i USA och tjatade mycket om det och satt med den tillgjorda amerikanska dialekten vissa har, men hennes engelska ordförråd och grammatik var dåliga. Och när det kom frågor relaterade till USA (vilket det ofta gör hos Filip & Fredrik) så var hon inte supervass...
Citera
2026-08-04, 20:04
Medlem
Coolvid19s avatar
Citat:
Det har framgått tidigare i tråden att hon körde för fort och blev stannad pga detta om jag inte missminner mig, på 30-väg.

Ja människan tycks vara usel och talanglös liksom skolsystemet och mycket annat i det här landet. Promillehalten är ändå inte anmärkningsvärt hög men med ditt inlägg förstår jag Polisens kommentar bättre "tycks inte förstå allvaret i händelsen".

Bra inlägg och tack för detaljerna.
Tack!
Kom att tänka på en annan sak. Jag har haft körkort i över 30 år och bor i Stockholm och kör bil några gånger i veckan i snitt. Jag har blivit stoppad av polisen två gånger. En gång körde jag för fort och en annan gång var det en rutinkontroll. Ingen gång har jag behövt blåsa. (Har aldrig kört påverkad vad jag vet i alla fall)
Fröken Morberg har åkt dit två gånger. Då har hon ändå vuxit upp på landsbygden i Sörmland. Vilket gör att man kan undra hur många gånger hon kört på fyllan egentligen? Alltså som hon inte har blivit stoppad.
Citera
2026-08-05, 05:58
Medlem
Förundersökningen slutfördes den 23 juli och åklagaren väckte åtal i Stockholms tingsrätt.
Åtalet. Åklagarens stämningsansökan till Stockholms tingsrätt.
Liza Morberg misstänks för rattfylleri efter polisingripandet i juni.
Idag 5 augusti går åtalet upp i Stockholms tingsrätt, där åtalet om rattfylleri ska prövas.
Citera
2026-08-05, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IDKORT
Förundersökningen slutfördes den 23 juli och åklagaren väckte åtal i Stockholms tingsrätt.
Åtalet. Åklagarens stämningsansökan till Stockholms tingsrätt.
Liza Morberg misstänks för rattfylleri efter polisingripandet i juni.
Idag 5 augusti går åtalet upp i Stockholms tingsrätt, där åtalet om rattfylleri ska prövas.

Så det var alltså Liza Morberg och inte någon Malmbergare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in