Citat:
Ursprungligen postat av
KamratBlue
Man ska stanna på polismans befallning. Gör man inte det får de ta till hårdare tag. Nu gråter de som små flickor någon tagit godispåsen från.

Så av principskäl är det lämpligt att riskera att allvarligt skada minderåriga som inte anses mogna nog att köpa energidryck pga en mindre förteelse? Dessutom passageraren vars alternativ är att hoppa av i farten?
Ja man ska stanna och kan även straffad för att inte göra det, men lämpligen inom rättssystemets ramar och i proportion till brottet samt situationen. Är inte insatt i detaljerna här men i fallet den ihjälprejade mopedisten hade det varit bättre om han kom undan än att han dog. Och gäller trådens case olovlig körning hade det varit bättre om de misstänkta inte hamnade på intensiven även om det inneburit att de kom undan.
Var de rånare, mördare eller misstänkta för annat grovt brott så är det en annan fråga men inget jag läst indikerar så.
I andra fall tycker jag att Polisen borde vara mer hårdhänta, här känns det orimligt med den informationen som framgår.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ankan-mannen
Vet du att de två bara åkte elspark på ett felaktigt sätt? Ska man som exempel släppa vidare en rånare bara för att de åker elspark. Var går gränsen när man kan få stoppa någon?
Proprtionerligt, rimligen våldsbrott eller annat grovt brott som skadat eller riskerar att skada tredje person. Tex: väpnat rån ja, snattad Velo nej.
Poliser och civilpoliser stoppar folk helt random idag och kan vara aggressiva, otrevliga och blänga utmanande på förbipasserande. Nu har jag ingenting mot Polisen men de borde skydda medborgare i första hand.
Har det framkommit något annat än olovlig körning som misstanke? Då vore det rimligt att utgå från det, tycker inte du det?