2026-08-04, 01:54
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MakeEuropeWhite
Polisen är fan helt sjuka i huvudet. Finns det någon som kontrollerar dessa mördare?!
Vet du att de två bara åkte elspark på ett felaktigt sätt? Ska man som exempel släppa vidare en rånare bara för att de åker elspark. Var går gränsen när man kan få stoppa någon?
Citera
2026-08-04, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Man ska stanna på polismans befallning. Gör man inte det får de ta till hårdare tag. Nu gråter de som små flickor någon tagit godispåsen från.

Så av principskäl är det lämpligt att riskera att allvarligt skada minderåriga som inte anses mogna nog att köpa energidryck pga en mindre förteelse? Dessutom passageraren vars alternativ är att hoppa av i farten?

Ja man ska stanna och kan även straffad för att inte göra det, men lämpligen inom rättssystemets ramar och i proportion till brottet samt situationen. Är inte insatt i detaljerna här men i fallet den ihjälprejade mopedisten hade det varit bättre om han kom undan än att han dog. Och gäller trådens case olovlig körning hade det varit bättre om de misstänkta inte hamnade på intensiven även om det inneburit att de kom undan.

Var de rånare, mördare eller misstänkta för annat grovt brott så är det en annan fråga men inget jag läst indikerar så.

I andra fall tycker jag att Polisen borde vara mer hårdhänta, här känns det orimligt med den informationen som framgår.

Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Vet du att de två bara åkte elspark på ett felaktigt sätt? Ska man som exempel släppa vidare en rånare bara för att de åker elspark. Var går gränsen när man kan få stoppa någon?

Proprtionerligt, rimligen våldsbrott eller annat grovt brott som skadat eller riskerar att skada tredje person. Tex: väpnat rån ja, snattad Velo nej.

Poliser och civilpoliser stoppar folk helt random idag och kan vara aggressiva, otrevliga och blänga utmanande på förbipasserande. Nu har jag ingenting mot Polisen men de borde skydda medborgare i första hand.

Har det framkommit något annat än olovlig körning som misstanke? Då vore det rimligt att utgå från det, tycker inte du det?
Citera
2026-08-04, 07:01
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Så av principskäl är det lämpligt att riskera att allvarligt skada minderåriga som inte anses mogna nog att köpa energidryck pga en mindre förteelse? Dessutom passageraren vars alternativ är att hoppa av i farten?

Ja man ska stanna och kan även straffad för att inte göra det, men lämpligen inom rättssystemets ramar och i proportion till brottet samt situationen. Är inte insatt i detaljerna här men i fallet den ihjälprejade mopedisten hade det varit bättre om han kom undan än att han dog. Och gäller trådens case olovlig körning hade det varit bättre om de misstänkta inte hamnade på intensiven även om det inneburit att de kom undan.
Må du aldrig skaffa barn.

Proportionalitet har med straffet att göra. Har du kört två på en skoter får du säket lite böter. Ingen som förespråkar dödstraff.

Om du inte hörsammar polis och kan låtas komma undan med ringa brott upphör lag och ordning. Oavsett vilket brott du begår måste det vara en stegrande skala av åtgärder även tills dess att du är gripen och enda anledningen att temporärt avbryta dessa är risken för tredje man.

Att hävda att en brottsling skall få komma undan med hänsyn till risken för att brottslingen ska skada sig under flykten är aå urbota korkad att jag inte kan förstå hur både skolan och dina föräldrar misslyckats så kapitalt.
Citera
2026-08-04, 07:54
Medlem
Någon som har information om hur barnen mår i dagsläget?
Citera
2026-08-04, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ploppodumle
Det mest komiska är
Nämns aldrig när de sker trafikolyckor/ cykel/ motorcykel osv osv.
Bara med elspark som alla ska kommentera förbjud skiten
.börjar bli smått komiskt

Ja. Motorcyklar,snöskotrar och fyrhjulingar utgör ett betydligt större problem.

Ändå utmålas elsparkcyklar som någon slags modern "kamphund".
Citera
2026-08-04, 09:24
Medlem
Det räcker nog med att polisen slår på blåljus och sirener för att dumma ungar på elsparkcyklar genast ska tokkrascha på ett helt spontant vis. Deras körteknik går oftast ut på att de ska kunna köra precis så som de har tänkt sig, och om något helt normalt kommer i deras väg blir det oftast rörigt.

Jag roar mig ofta med att som gående inte flytta på mig så som de blåsta ungarna gärna kräver. Det är då ofta de vinglar omkring helt hysteriskt skojigt. Det bästa utfallet av att vara så elak som att promenera helt vanligt på en trottoar var att en unge vinglade iväg långt in i en rosenbuske. Det blev rätt gnälligt...
Citera
2026-08-04, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzespeien
Må du aldrig skaffa barn.

Proportionalitet har med straffet att göra. Har du kört två på en skoter får du säket lite böter. Ingen som förespråkar dödstraff.

Riskerna med att preja oskyddade barn är närmre dödsstraff än böter, därför ska Polisen låta bli enligt proportionalitet. Nu tycks det gått bra men det prejas regelbundet mopedister ex som blir skadade. Det är empatilöst och fel.

Första hand skydda.

Citat:
Ursprungligen postat av Katzespeien
Att hävda att en brottsling skall få komma undan med hänsyn till risken för att brottslingen ska skada sig under flykten är aå urbota korkad att jag inte kan förstå hur både skolan och dina föräldrar misslyckats så kapitalt.

Det är så Polisen ska agera och det uttalar sig Polisen om regelbundet i media när såna här saker sker. Konsekvenserna ska aldrig bli oproportionerliga till det misstänkta brottet.

Du klämde in 3-4 personangrepp med inga argumemt, bara känslor och ordbajsande. Jag drar slutsatsen att hela din kommentar är projicering. Jag vet att det är du som är korkad, misslyckad och borde inte skaffa barn.

Det enda perspektivet du behärskar är ditt egna trånga, men ändå intalar du dig att du är förnuftig och klok.
Senast redigerad av Bloe 2026-08-04 kl. 10:14.
Citera
2026-08-04, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Lindriga skador, inte ihjälkörda.
Varför skulle polisen köra på dom för att stoppa dom, de kunde ju lätt stoppa dom utan att köra på dom

För att polisen får göra folk illa. Varför skulle du inte banka lite extra även om det inte behövdes?
Varför ligger man så nära med en stor bil att folk på sparkcykel ens riskerar att bli skadade?
Skulle du köra bil så nära barn som vinglar runt på en sparkcykel?
Rätt som det är så ligger de under hjulen på bilen.

Rent generellt när man tittar på hur polisen arbetar så använder de mer än gärna överdrivet våld eller våld överhuvudtaget i sin kontakt med allmänheten.
Det skall tas tag i folk, rycka o slita i kläderna, skrika och vara allmänt otrevliga.

Jag har blivit stoppad av polis flertalet gånger när jag är ute o kör MC och det är inte helt sällan att polisen svänger in framför. Det är en taktik de använder och skulle föraren av det andra fordonet inte hinna få stopp på sitt fordon i tid så blir man dessutom då den som kör in i polisbilen.
Nu blev det en taktisk missbedömning att ungarna blev skadade och en medial uppmärksamhet som inte var önskvärd. Men det är så här polisen arbetar.
Man blir polis för att man gillar att slå andra på käften och detta med lagstöd.
Generellt.
Citera
2026-08-04, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
För att polisen får göra folk illa. Varför skulle du inte banka lite extra även om det inte behövdes?
Varför ligger man så nära med en stor bil att folk på sparkcykel ens riskerar att bli skadade?
Skulle du köra bil så nära barn som vinglar runt på en sparkcykel?
Rätt som det är så ligger de under hjulen på bilen.

Rent generellt när man tittar på hur polisen arbetar så använder de mer än gärna överdrivet våld eller våld överhuvudtaget i sin kontakt med allmänheten.
Det skall tas tag i folk, rycka o slita i kläderna, skrika och vara allmänt otrevliga.

Jag har blivit stoppad av polis flertalet gånger när jag är ute o kör MC och det är inte helt sällan att polisen svänger in framför. Det är en taktik de använder och skulle föraren av det andra fordonet inte hinna få stopp på sitt fordon i tid så blir man dessutom då den som kör in i polisbilen.
Nu blev det en taktisk missbedömning att ungarna blev skadade och en medial uppmärksamhet som inte var önskvärd. Men det är så här polisen arbetar.
Man blir polis för att man gillar att slå andra på käften och detta med lagstöd.
Generellt.

Bra inlägg. Jag har gått förbi när Polisen stoppat någon utan särskild misstanke och är väldigt aggressiva, blänger utmanande när man tittar sympatiskt på den unge stackare som knappt fattar vad som händer.

Det finns fantastiska poliser också men jag tycker mig se fler hetlevrade rövhål på senare. De kunde tagit ut det där på gängkriminella och afghanligorna istället som det daltades med i 10 år. Men de törs nog inte, klassisk översittare.
Citera
2026-08-04, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Vad vet vi?

Aftonbladet

Skitsnack, polisen körde in i pojkarna,
Citera
2026-08-04, 12:40
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aryan333
Skitsnack, polisen körde in i pojkarna,
Kan du lägga ut filmen där det visas att polisen körde in i pojkarna.

Eller om du var på plats så kan du väl beskriva händelseförloppet i detalj...tack på förhand.
Citera
2026-08-04, 13:22
Medlem
Något varje vettig förälder ska lära sina barn är att stanna när polisen säger åt dem att stanna. Oavsett allt annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in