Citat:
Ursprungligen postat av
Arne.Anka
Diskussionsförstörande beteende i trådar kan du alltid ta med moderator så tittar vi på det, själv slagit ned på sånt när fokus legat på tjafs och personangrepp istället för det aktuella ämnet.
Var lite tjurig igår och orkade inte utveckla, men ska ge det ett nytt försök.
Jag har haft andra konton innan detta och har en rätt bra vana av att hantera meningsmotståndare, personangrepp, rena trakasserier, tjafs, troll osv. Har inga problem med det och anser inte att dessa inte har lika mycket rätt till Fb som andra, även om de kan vara jobbiga och irriterande. Detta är ingen personlig vendetta för mig, vill jag klargöra.
Det Ts håller på med ligger bortom det och enligt mig skadar det FB som forum.
Vi vet att stora händelser lockar mycket folk till trådar som t ex. de om covid-pandemin och nu efterdyningarna av densamma. När de möts av en sådan manisk användare som Ts som förstör trådarna påverkar det även FBs anseende, de får helt enkelt sina fördomar om forumet bekräftade.
Sedan 2021 har ts enbart skrivit i, eller startat trådar om Covid och detta med en (för mig) klar agenda, att tysta meningsmotståndare och/eller få diskussionen att dö. Yttrandefriheten är oerhört viktig och ska värnas, men om en enda användare använder sin yttrandefrihet för att kväva andras, hur gör man då?
Ja, man kan anmäla och ignorera, och det är det säkert många som gör. Men när man ser att användare som Ts fortsätter likadant år efter år så ger många upp tyvärr. Och som jag nämnt tidigare så är det inte så svårt att klura ut hur man förstör trådar utan att bryta mot FBs regler. Det är även lite MO för ts att få andra att gå offtopic och anmäla de som gör så.
Jag har inte riktigt trott på det här med trollfabriker och köpta användare, men nu börjar jag undra om det inte kan ligga något i det. Hur hanterar FB sånt?
OM jag har rätt i mina antaganden så bör FB se över det här om de värnar
alla sina användare. Risken är annars att beteendet sprider sig vilket kommer att göra forumet fullständigt ointressant för de som vill diskutera seriöst.
Nu tog jag det med dig, ligger det något i vad jag skriver kan du kanske ta upp det på kontoret i Njewjork när ni moderater har måndagsmöte.
Edit: Tittar man på Ts inläggs-frekvens så verka "människan" inte sova.