Citat:
Ursprungligen postat av
zovix
Känner att jag behöver bidra med lite kunskap här.
Ett så modernt fartyg har med stor sannolikhet ECDIS certifierat navigationssystem vilket betyder att de får köra utan papperssjökort. Det betyder också att allt finns i datorn.
Utan att veta exakt så använder de sannolikt Transas som navigationssystem och då har man också minst två oberoende radar och möjlighet att lägga en radar overlay på det elektroniska sjökortet. Då presenteras radar ekon ovanpå kartan vilket gör det mycket lättare att skilja en båt från en ö eller en prick.
Ja en modern radar ser utan problem en farledsprick även i regn.
Systemet har även arpa funktion vilket innebär att du kan mållåsa på ett radareko och datorn räknar ut ekots kurs, fart, passageavstånd etc.
Så att handelsfartyget inte hade den tekniska utrustningen för att se snipan ser jag som otänkbart. Frågan är varför besättningen på fartyget inte använde utrustningen (fel inställd, fel konfigurerad eller fel kompetens)
Det krävs särskild utbildning för att få framföra ECDIS certifierade fartyg.
Jag vill påstå att skulden ligger tungt hos befälhavaren på handelsfartyget här. Han borde ha sett fritidsbåten. Trackat den på radar och fått larm om CPA (passageavstånd) fått larm om risk för kollision och det minsta han borde ha gjort är att mistsignalera och försöka gira (radarn talar om åt vilket håll).
Tack för informativt och bra inlägg.
Håller med dig i din tes, att Misja Verde borde haft denna utrustning. Och om den hade det blir det litet svårt att förstå hur den inte kunde upptäcka snipan i tid, särskilt om de gick på samma kurs en god stund.
Trasig utrustning? Avstängd utrustning? Ingen som hade koll på utrustningen?
Oavsett vilket så faller, som du säger, ett stort ansvar på befälhavaren (eller möjligen den han delegerat uppgiften till). Ett fartyg av den här storleken får ju bara inte köra på utan att ha koll på omgivningen. Särskilt inte i skärgårdsvatten som är flitigt trafikerade av mindre fritidsbåtar.
(Sen går det väl inte att säga annat än att även skeppare ombord på fritidsbåtar har ett ansvar att ha kontinuerlig 360 manuell uppsikt, särskilt när de befinner sig i en farled).