2026-08-03, 11:23
Medlem
Är det jag som missar något, skrev de 0.19 i utandningsluften utan att lista blodnivåerna?

Är inte gränsen vid 0.2? Altså ligger hon 0.01 UNDER gränsen?

Att den var vid den nivån som polisen beskriver det "efter färden" säger ju i sak ingenting, det finns väl ingen information eller data som pekar på att den skulle ha varit högre vid någon annan given tidpunkt? Sen förstår jag inte resonemanget att 0.19 i utandningsluften motsvarar högre i blodet? Det är nog här gemene svensson missar, jag trodde att värdet räknades om för att matcha blodets nivåer -ish. Så om jag blåser under 0.2 så kan jag fortfarande åtalas?
Citera
2026-08-03, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtrettionio
Är det jag som missar något, skrev de 0.19 i utandningsluften utan att lista blodnivåerna?

Är inte gränsen vid 0.2? Altså ligger hon 0.01 UNDER gränsen?

Att den var vid den nivån som polisen beskriver det "efter färden" säger ju i sak ingenting, det finns väl ingen information eller data som pekar på att den skulle ha varit högre vid någon annan given tidpunkt? Sen förstår jag inte resonemanget att 0.19 i utandningsluften motsvarar högre i blodet? Det är nog här gemene svensson missar, jag trodde att värdet räknades om för att matcha blodets nivåer -ish. Så om jag blåser under 0.2 så kan jag fortfarande åtalas?

I Sverige tillämpas två olika straffskalor gällande rattfylleri, en för utandningsprov och en för
blodprov. Alkohol i utandningsluft mäts i milligram alkohol per liter utandningsluft (mg/l).
Alkohol i blodet mäts i promille (mg/g). Graden av brott indelas i rattfylleri och grovt rattfylleri.
Straffbarhetsgränsen för rattfylleri är 0,10 mg/l utandningsluft eller 0,2 promille i blod.
Gränsen för grovt rattfylleri är 0,50 mg/l utandningsluft eller 1,0 promille i blod. I praktiken
innebär detta om utfallet jämförs mellan blodprov och utandningsprov blir resultatet i
förhållande till straffbarhetsgränsen i många fall lägre för utandningsprov.
Citera
2026-08-03, 13:00
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jessewn372
Stoppa Pressarna får väldigt gärna förklara hur det är relevant att det var nära förskolor, när händelsen inträffade kl 01.14 natten mellan en lördag och söndag.

I övrigt verkar det inte tagits ngt toxprov för fler substanser - det trodde jag var standard när nån blåste positivt för alkohol?

Om man nu skall köra på fyllan kanske man skall undvika Torkel Knutssonsgatan ?

Södermalmspolisen har ju sitt kontor där.
Citera
2026-08-03, 13:35
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Stoppa Pressarna får väldigt gärna förklara hur det är relevant att det var nära förskolor, när händelsen inträffade kl 01.14 natten mellan en lördag och söndag.

Relevansen är att det finns tydligen nattöppna förskolor.

"Två kommunala förskolor på Söder och Kungsholmen görs om och har öppet dygnet runt"

Källa: Mitt i https://share.google/KtX1iBGHVjgWnSLhQ
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2026-08-03 kl. 14:05. Anledning: Tillägg
Citera
2026-08-03, 13:50
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011

"Två kommunala förskolor på Söder och Kungsholmen görs om och har öppet dygnet runt"

Du menar att ungarna springer ute på nätterna då, se upp för Liza varnar förskoleläraren.
Citera
2026-08-03, 14:00
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Du menar att ungarna springer ute på nätterna då, se upp för L*za varnar förskoleläraren.

Nej det är du som verkar mena det men Stoppa Pressarna påpekade tidigare att det finns förskolor i närheten av händelsen samtidigt som det finns nattöppna förskolor i Stockholms innerstad.

Vad anser du att man kan dra för slutsatser av detta? ☺️
Citera
2026-08-03, 14:48
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Om man nu skall köra på fyllan kanske man skall undvika Torkel Knutssonsgatan ?

Södermalmspolisen har ju sitt kontor där.

Man ska nog även ge fan att köra för fort och i en bil som är taggad med fyllekörning eller annan trafikförseelse tidigare
Citera
2026-08-03, 14:50
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Nej det är du som verkar mena det men Stoppa Pressarna påpekade tidigare att det finns förskolor i närheten av händelsen samtidigt som det finns nattöppna förskolor i Stockholms innerstad.

Vad anser du att man kan dra för slutsatser av detta? ☺️

Att förskolor har dygnet runt öppet betyder inte att barn är ute på promenad eller leker mitt i natten utan att de sover på en skyddad plats och då på en förskola då föräldrarna jobbar nätter.
Citera
2026-08-03, 16:05
Medlem
jessewn372s avatar
Ok. Måste väl ändå vara rätt ovanligt att personalen är ute och leker med barnen kl 01.14 på natten.

Citat:

Citera
2026-08-03, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Du menar att ungarna springer ute på nätterna då, se upp för Liza varnar förskoleläraren.

Irrelevant oavsett vad en spånig online-blaska skriver. Kärringen har kört påverkad i för hög hastighet i city. Hon kan köra på vad f-n som helst fysiskt levande. Omdömeslös grogghagga. Förtjänar ingen uppmärksamhet och borde omgående uppsöka AA-möten.
-Hej, jag heter Liza och är alkoholist!
Citera
2026-08-03, 16:52
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
När hon senare kallades till ett nytt polisförhör dök hon aldrig upp.

Verkar inte ha bråttom att få det ur vägen.
Citera
2026-08-03, 17:39
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ok. Måste väl ändå vara rätt ovanligt att personalen är ute och leker med barnen kl 01.14 på natten.

Det vet väl inte du men att det verkar finnas minst en dygnet runt öppen förskola på Södermalm framgår av denna artikel. Vissa barn lämnas väl också där under sena timmar för att sen hämtas när föräldrarna slutat arbetet på morgonen? Att köra bil under påverkan av alkohol i närheten av förskolor måste väl ändå betecknas som förkastligt?

Källa: Mitt i https://share.google/tZQAF4q3gHwnwOVkv

Och enligt Stoppa Pressarna så skedde polisingripandet bara ett stenkast från flera förskolor.

Källa: Stoppa Pressarna https://share.google/I0P4K38IkQNHjVuWe

Istället för att kackla emot så borde väl vi diskutera varför en fullvuxen person ändå väljer att framföra ett motorfordon under misstänkt alkoholpåverkan i närheten av flera förskolor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in