Citat:
Ursprungligen postat av
femtrettionio
Är det jag som missar något, skrev de 0.19 i utandningsluften utan att lista blodnivåerna?
Är inte gränsen vid 0.2? Altså ligger hon 0.01 UNDER gränsen?
Att den var vid den nivån som polisen beskriver det "efter färden" säger ju i sak ingenting, det finns väl ingen information eller data som pekar på att den skulle ha varit högre vid någon annan given tidpunkt? Sen förstår jag inte resonemanget att 0.19 i utandningsluften motsvarar högre i blodet? Det är nog här gemene svensson missar, jag trodde att värdet räknades om för att matcha blodets nivåer -ish. Så om jag blåser under 0.2 så kan jag fortfarande åtalas?
I Sverige tillämpas två olika straffskalor gällande rattfylleri, en för utandningsprov och en för
blodprov. Alkohol i utandningsluft mäts i milligram alkohol per liter utandningsluft (mg/l).
Alkohol i blodet mäts i promille (mg/g). Graden av brott indelas i rattfylleri och grovt rattfylleri.
Straffbarhetsgränsen för rattfylleri är 0,10 mg/l utandningsluft eller 0,2 promille i blod.
Gränsen för grovt rattfylleri är 0,50 mg/l utandningsluft eller 1,0 promille i blod. I praktiken
innebär detta om utfallet jämförs mellan blodprov och utandningsprov blir resultatet i
förhållande till straffbarhetsgränsen i många fall lägre för utandningsprov.