2026-08-03, 09:57
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andeta
Eftersom du är så tvärsäker på din sak och kallar kalla fakta för "självbedrägeri"..... vi slår vad. Bokmärk det här inlägget. Jag sätter min analysförmåga mot dina förhoppningar. Här är villkoren:

Mitt vad:
1. Ryssland kommer inte att "ge upp" eller dra sig tillbaka. Inom 12 månader har de tvärtom rullat upp hela den kvarvarande ukrainska försvarslinjen i Donbass (inklusive knutpunkter som Pokrovsk, Toretsk och Chasiv Yar).

2. Ryssland kommer ohotat att behålla den strategiska kontrollen över Krim, Azovsjön och hela landbron.

3. Det land som till slut tvingas till förhandlingsbordet på grund av strukturell, militär och demografisk kollaps kommer att vara Ukraina, inte Ryssland.

Ditt vad:
Enligt dig håller Ryssland på att förlora kriget, lider "flera gånger högre förluster", upplever en förestående ekonomisk kollaps och kommer snart tvingas "ge upp sin invasion".

Upp till bevis. Sätt ett påminnelsedatum ett år framåt i tiden. Om den ryska armén packar ihop och åker hem på grund av ukrainska "drönarnålstick" ska jag logga in och erkänna att jag hade fel. Du kan få 30 tusen SEK i swish eller bitcoin också. Men när verkligheten på marken, den industriella skalan, eldkraften och demografin , slutligen krossar dina fantasier, förväntar jag mig att du loggar in, pudlar och erkänner att du lät dig luras av renodlad krigspropaganda.

Vågar du anta vadet och sätta en tidslinje på din påstådda ryska kollaps, eller är det lättare att bara fortsätta gömma sig bakom floskler?
Kanonkungen förlitar sig gammal rysk tradition a' la Stalin orglar
Inte mycket har hänt i Ryssland sista 80 åren tydligen?
Man blir inte förvånad!
Citera
2026-08-03, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja men inte på det sättet som insinueras. Det låter som Ukraina den gången fungerade i Sverige, typ riksdagen röstar och sedan implementerar regeringen. Men Ukraina har/hade en tydligare tredelad maktfördelning.

Parlamentet i Ukraina stiftar lagar. En massa små handelslagar och liknande behöver ändras vid EU-handelsavtal. På det sättet medverkar parlamentet, och hypotetiskt sett skulle de kunna sabotera presidentbeslut. T ex så skulle de ha kunnat underminera det handelsavtal som Ukraina hade med Ryssland och instifta en lag med tullar på vodka.

Men de styr inte (som i Sverige) indirekt över ministerier, myndigheter eller utrikespolitik.

Parlamentet kände inte till några detaljer så det är också uppenbart att de inte i praktiken röstade. Vid den tidpunkten som de röstade trodde "opinionen" att man skulle kunna behålla handel med Ryssland och kanske få tillgång till EU-lån som en del av förhandlingarna.

Mitt påpekande rör att nuvarande Kyiv-propaganda försöker få det att låta som om presidenten olagligen gick mot parlamentet.

Har du inte i denna tråd blivit varnad tidigare för att gång på gång återkomma till det ryska hittepå-argumentet att "Ukrainakriget egentligen startade vid en kupp 2014"? I denna tråd diskuteras det fullskaliga angreppskrig Putinryssland startade mot Ukraina i februari 2022. Ett krig där ryssen, såsom så många gånger tidigare i ryssens historia, brutalt mördat oskyldiga civila i massor samt bombat byar och städer till grus. Något av ryssens paradgren. Krigsbrott och folkmord alltså.

Detta angreppskrig som ryssen startade mot Ukraina 2022 var redan förlorat innan det startade. Detta då Putin och hans anhängare grovt missbedömt ukrainarnas (och alla andra normalas) grundmurade motvilja och vägran att hamna under rysk stövel. INGEN vill tillhöra det efterblivna rysseriet. Även om ryssen 2022 skulle ha lyckats mörda Zelenskyj och övriga i den ukrainska ledningen, och tillsatt en "puppet regime", så hade vinsten bara varit inledningen på en ständig kamp där den ukrainska befolkningen, samt milisgrupper, dagligen motarbetat den cancercell som rysseriet är. Det är omöjligt för ryssen att erövra och behålla kontrollen över andra länder eftersom alla någorlunda utvecklade länder tittar på Moder Ryssland och minst sagt blir oimponerade av det man ser. Det är ett fallet imperium med i nuläget noll framtidsutsikter. Det finns ingen "geist" eller "rysk entreprenörsanda" att inspireras av. Bara tjuveri och korruption blandat med en rejäl dos av inkompetens. Kriget ryssen startade 2022 är, har alltid varit, och kommer alltid förbli förlorat. Bortslösade år Ryssland kunnat använda till att förbättra sitt eget land. Och där, ska gudarna veta, behövs det förändring.
Citera
2026-08-03, 10:41
Medlem
Ukraina: Ytterligare Wildberrieslager bombat
skriven av Lars Wilderang 2026-08-03 10:32
"Ukraina har bombat Wildberries lager i ryska Vladimir Oblast."
Mer att läsa och se i länk med bra lägesanalys:
https://cornucopia.se/2026/08/ukraina-ytterligare-wildberrieslager-bombat/
Uppdateras allteftersom.
Citera
2026-08-03, 10:59
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Eftersom du är så tvärsäker på din sak och kallar kalla fakta för "självbedrägeri"..... vi slår vad. Bokmärk det här inlägget. Jag sätter min analysförmåga mot dina förhoppningar. Här är villkoren:

Mitt vad:
1. Ryssland kommer inte att "ge upp" eller dra sig tillbaka. Inom 12 månader har de tvärtom rullat upp hela den kvarvarande ukrainska försvarslinjen i Donbass (inklusive knutpunkter som Pokrovsk, Toretsk och Chasiv Yar).

2. Ryssland kommer ohotat att behålla den strategiska kontrollen över Krim, Azovsjön och hela landbron.

3. Det land som till slut tvingas till förhandlingsbordet på grund av strukturell, militär och demografisk kollaps kommer att vara Ukraina, inte Ryssland.

Ditt vad:
Enligt dig håller Ryssland på att förlora kriget, lider "flera gånger högre förluster", upplever en förestående ekonomisk kollaps och kommer snart tvingas "ge upp sin invasion".

Upp till bevis. Sätt ett påminnelsedatum ett år framåt i tiden. Om den ryska armén packar ihop och åker hem på grund av ukrainska "drönarnålstick" ska jag logga in och erkänna att jag hade fel. Du kan få 30 tusen SEK i swish eller bitcoin också. Men när verkligheten på marken, den industriella skalan, eldkraften och demografin , slutligen krossar dina fantasier, förväntar jag mig att du loggar in, pudlar och erkänner att du lät dig luras av renodlad krigspropaganda.

Vågar du anta vadet och sätta en tidslinje på din påstådda ryska kollaps, eller är det lättare att bara fortsätta gömma sig bakom floskler?

Mycket bra inlägg. Problemet (som visar den ukrainska hjärntvätten) är att det håller sig till "nu går det dåligt för Ryssland" men aldrig om hur bra spenderat vårt stöd är, eller vad som kommer hända i framtiden på ett mätbart sätt. Det är just sådant som kännetecknar propaganda och hjärntvätt.
Citera
2026-08-03, 11:01
Medlem
Citat:
Är du medveten om att Ryssland kontrollerar cirka 20% av Ukraina, samma andel som 2022, med de största dödstalen ww2 och en ekonomi som satts i ett skakigt läge med enorma resurser bortkastade?

Jag kan slå vad med dig att det är Ryssland som kommer gå ut som ”förlorare” i detta krig på lång sikt. Alla tecken tyder på det om man tänker logiskt.
Citera
2026-08-03, 11:11
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Fortsätter det i samma takt som nu så gissar jag att Wildberries kommer sluta existera inom tre veckor
Citera
2026-08-03, 11:25
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:

Mitt vad:

Ditt vad:

Om mindre än sex månader så är konflikten inne på sitt femte år. Att Ryssland enbart kontrollerar 20% av Ukrainas territorium där de inte har ens kontroll över hela Donbas är snarare ett fiasko än seger. Inte ens fullständig kontroll över Donbas, Krim, Cherson, Zaporohzhia och Odesa kan sägas vara seger. Ska man verkligen prata om seger för Rysseriet så måste de inta Kyjiv, störta Zelenskyj och eliminera både hans folk och hans potentiella efterträdare - förvandla Ukraina till andra Vitryssland helt enkelt. Den tråkiga nyheten för dem som önskar det är att det kommer aldrig hända. Att ödelägga Kyjiv med kärnvapen är helt uteslutet. Dels för att Peking är emot detta och vi hade även sett en reaktion från NATO.
Sen finns ytterligare en skillnad; Ryssland går på krigsekonomi som suger ut resurser från statsbudgeten. NATO däremot går fortfarande på principer och processer som är lämpliga under fredstid. Går NATO över till krigsekonomi då kommer vi se en upprustning vi aldrig sett någonsin, och de första som kommer skrika om att det är början på WW3 är just Ryssland.

Istället för framgång för Rysseriet så ser vi oljeanläggningar som får regelbundna besök av drönare, Wildberries som håller på att sprängas i luften och växande missnöje bland ryska befolkningen där det till och med börjar dyka upp röster om att Putin och hans folk behöver avsättas.

Peter den Store, Katarina den Stora och Stalin vänder sig i graven när de ser vad Vlad håller på med.
Citera
2026-08-03, 11:38
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Om mindre än sex månader så är konflikten inne på sitt femte år. Att Ryssland enbart kontrollerar 20% av Ukrainas territorium där de inte har ens kontroll över hela Donbas är snarare ett fiasko än seger. Inte ens fullständig kontroll över Donbas, Krim, Cherson, Zaporohzhia och Odesa kan sägas vara seger. Ska man verkligen prata om seger för Rysseriet så måste de inta Kyjiv, störta Zelenskyj och eliminera både hans folk och hans potentiella efterträdare - förvandla Ukraina till andra Vitryssland helt enkelt. Den tråkiga nyheten för dem som önskar det är att det kommer aldrig hända. Att ödelägga Kyjiv med kärnvapen är helt uteslutet. Dels för att Peking är emot detta och vi hade även sett en reaktion från NATO.
Sen finns ytterligare en skillnad; Ryssland går på krigsekonomi som suger ut resurser från statsbudgeten. NATO däremot går fortfarande på principer och processer som är lämpliga under fredstid. Går NATO över till krigsekonomi då kommer vi se en upprustning vi aldrig sett någonsin, och de första som kommer skrika om att det är början på WW3 är just Ryssland.

Istället för framgång för Rysseriet så ser vi oljeanläggningar som får regelbundna besök av drönare, Wildberries som håller på att sprängas i luften och växande missnöje bland ryska befolkningen där det till och med börjar dyka upp röster om att Putin och hans folk behöver avsättas.

Peter den Store, Katarina den Stora och Stalin vänder sig i graven när de ser vad Vlad håller på med.
Kommer sluta med att någon sparkar ut Putin (helst genom ett fönster, vanligt förekommande i Putins kretsar) och ger honom skulden för all skit Ryssland åstadkommit.
Tålamodet med Putins storhetsvansinne varar inte länge till, var så säker!
Citera
2026-08-03, 11:45
Medlem
Juden Vlad summerar vad en växande militärallians mellan Ryssland, Kina, Iran, Mordkorea och Belarus skulle kunna innebära:

”Vad får er att tro att era transportlinjer är säkra? Ni skulle kunna brinna överallt, och er flotta kommer inte att hjälpa. Detta är den tid vi lever i; en attack är starkare än ett försvar”, förklarade Solovjov enligt The Daily Express.

Juden Vlad hade också glädjen att få besök av gästanalytikern Dmitrij Simes som uppmanade Moskva att helt överge diplomatiska samtal.

I sändning sade Simes till tittarna: ”Vi tenderar att glömma att vi äger våra västerländska motståndares liv … De fortsätter att leva bara så länge vi tillåter det.”

För att verkligen hamra in budskapet förtydligade han det med:

”Jag är rädd att utan ett direkt svar mot dem, inte på diplomatins språk, utan på det enda språk de förstår, styrkans språk "

Lättsam tv-underhållning där budskapet inte direkt döljs för tittarna.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/vi-kan-n%C3%A5-vilken-plats-som-helst-var-som-helst-putins-hantlangare-riktar-%C3%A4nnu-ett-hot-om-e tt-tredje-v%C3%A4rldskrig-mot-v%C3%A4st/ar-AA29hzRy?ocid=BingHp01&pc=B441&cvid=6e99cd78d0f64a 93a6fbbb4b3993eb85&ei=13
Citera
2026-08-03, 12:51
Medlem
RyZZarna skiter totalt i sitt eget folk.

Ryska luftförsvarsstyrkor sköt ner en ukrainsk drönare som flög för att slå till mot ett militärt mål, vilket fick den att störta in i en grupp ryssar som slappnade av på stranden.

Putin kunde bry sig mindre om sina egna medborgare – han tillåter luftförsvarsstyrkor att skjuta ner drönare över civila områden och misslyckas med att utfärda en larm för flyganfall för att evakuera civila till säkerhet.

Minst 3 ryssar döda på grund av Putin.

https://x.com/GloOouD/status/2084216072085831776?s=20
Citera
2026-08-03, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knaseligas
Juden Vlad summerar vad en växande militärallians mellan Ryssland, Kina, Iran, Mordkorea och Belarus skulle kunna innebära:

”Vad får er att tro att era transportlinjer är säkra? Ni skulle kunna brinna överallt, och er flotta kommer inte att hjälpa. Detta är den tid vi lever i; en attack är starkare än ett försvar”, förklarade Solovjov enligt The Daily Express.

Juden Vlad hade också glädjen att få besök av gästanalytikern Dmitrij Simes som uppmanade Moskva att helt överge diplomatiska samtal.

I sändning sade Simes till tittarna: ”Vi tenderar att glömma att vi äger våra västerländska motståndares liv … De fortsätter att leva bara så länge vi tillåter det.”

För att verkligen hamra in budskapet förtydligade han det med:

”Jag är rädd att utan ett direkt svar mot dem, inte på diplomatins språk, utan på det enda språk de förstår, styrkans språk "

Lättsam tv-underhållning där budskapet inte direkt döljs för tittarna.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/vi-kan-n%C3%A5-vilken-plats-som-helst-var-som-helst-putins-hantlangare-riktar-%C3%A4nnu-ett-hot-om-e tt-tredje-v%C3%A4rldskrig-mot-v%C3%A4st/ar-AA29hzRy?ocid=BingHp01&pc=B441&cvid=6e99cd78d0f64a 93a6fbbb4b3993eb85&ei=13

Två tankar slås man av gällande dessa återkommande (dagliga?) uttalanden i statskontrollerad rysk TV om att omvärlden bör passa sig för annars ska rysk vrede (a k a kärnvapen eller terror) drabba dem:

1) Är ryssen så korkad att hen inte förstår att den här typen av hot bara visar omvärlden hur opålitlig, gränslös, omoralisk och de facto svag man är? En stark part behöver inte hotas, den vet att omvärlden ändå förstår läget.

2) Förstår inte ryssen att de direkt skulle drabbas av vedergällning om de gick utöver alla gränser och t ex använde kärnvapen? Moskva och St Petersburg upphör existera några sekunder efter att ryssen avfyrar kärnvapen. Alla fejkguldprydda palats, all inbillad tjusig rysk kultur, Vasilijkatedralen och oligarkers/ högsta ledningens alla bostäder skulle vaporiseras. Kvar blir sen bara äkta rysk kultur, d v s det karga Sibirien, lervägar, utedass och rovor.....
Citera
2026-08-03, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Mycket bra inlägg. Problemet (som visar den ukrainska hjärntvätten) är att det håller sig till "nu går det dåligt för Ryssland" men aldrig om hur bra spenderat vårt stöd är, eller vad som kommer hända i framtiden på ett mätbart sätt. Det är just sådant som kännetecknar propaganda och hjärntvätt.
Om man ska vara ärlig är hjärntvätten dock betydligt påtagligare hos rysstrollen.

Tänk om USA efter 5 år skulle kontrollera 20% av Nordkorea, samma andel som efter år 1. USA skulle ha haft fler dödsfall än i någon annan konflikt sedan WW2. USA skulle ha ställt om till krigsekonomi, och civilbefolkningen skulle ha märkt av konflikten på hemmaplan, både ekonomiskt och genom attacker.

I detta scenario får Nordkorea visserligen stöd av Kina, men slåss fortfarande ensamt. Här skulle även ett rysstroll säga att USA inte direkt framstår som den vinnande parten i nuläget, eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in