2026-08-02, 23:43
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
När vi var barn satt vi och fiskade i Göta älv.
När stora båtar 70-90meters, passerade på, säg 20meters avstånd.
Först steg vattnet när fartyget närmade sig, kanske30cm.
Sen så sögs bojarna till fritidsbåtarna vid stranden ner under vattnet.
Man kunde inte ens se bojen från ytan.
När fartyget passerat ploppade bojarna upp igen.

Sedan har jag sett på Tv, att om två stora båtar passerar varandra på för nära håll, ett par meter, då sugs dom ihop så relingarna skavs.

Såg någon, vet inte, militär, Kinesisk båt som skulle avvisa en främmande makts båt.
De sögs ihop och kunde knappt komma ifrån varandra igen, de skrapade upp hela sidan på fartygen.
Det där som du talar om kallas "banking effect" och har här i tråden förts på tal som en möjlig orsak till olyckan.
Citera
2026-08-02, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Dom låg en LÄNGRE tid på samma kurs säger åklagare, har du ammunition å MOTBEVISA det eller..?

Såg det nu också.
Då är det ju konstigt att inte fartyget såg snipan någon gång. Förstår den döda vinkeln när det närmar sig. Men sikten var ju inte så tokig. De har väl inte ens sett snipan nån gång enl utsago?

Konstigt att snipans kapten, som känner till vattnet, lägger sig i en farled på det sättet. Milt uttryckt. Helt galet. Varför ska snipan öht rört sig sydväst!?

Finns det någon som kan visualisera det åklagaren påstår över ett sjökort etc? Var skedde olyckan exakt osv.
Citera
2026-08-02, 23:45
Medlem
C189s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Banking effekt, mycket kraftigare än vad landkrabbor kan ana och det kan lätt sugs ner en liten båt.

Uppstår inte det enbart när ett fartyg åker i en trång passage eller nära land?
"Bank effect refers to the tendency of the ship’s stern to swing towards the near bank when the ship is operating in a river or restricted waterway."

Så som jag förstått det så var det inte såpass trång eller nära land på aktuell plats? (kan ha fel)
Citera
2026-08-02, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Har du dålig erfarenhet av åklagare?

Ingen egen, nej. men jag förstår att du ställer frågan, men nej, så är det inte

Citat:
Han kan inte häktas på rena indicier utan man kan vara tämligen säker på att teknisk bevisning finns.

Han kan häktas på skälig misstanke och flyktfara, nu blev det förvisso sannolika skäl, men det hade inte behövts.

Ja visst, här finns massvis med teknisk bevisning, det vet vi. Vad, om något, åklagaren presenterade vid häktningsförhandlingen har i alla fall inte jag hört något om ännu.

Citat:
Sedan kan pressmeddelandet vara korkat formulerat möjligen. Men irrelevant för sak.
Att bli häktad inför rätten kräver gott om bevis.

Nej, det krävs näst intill inga bevis för att bli häktad i Sverige, i de flesta fall räcker det att åklagaren begär det.
Citera
2026-08-02, 23:47
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Banking effekt, mycket kraftigare än vad landkrabbor kan ana och det kan lätt sugs ner en liten båt.
Det suger inte ner något alls.
Citera
2026-08-02, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Jajjemensann, du har rätt i ditt första stycke, men inte helt i ditt andra.

Låt mig gissa, bojarna satt fast i botten? När fartygen far förbi deplacerar fartyget en massa vatten, tusentals kubikmeter. Det gör att vattennivån runt fartyget höjs, det blir vågor, m.m. Bojarna sitter fast i botten. Voila.
Aahaa...så kan det ju varit att, vattenytan höjdes istället för att bojen sögs ned.

Men vet att när fartyget närmade sig höjdes vattenytan ca 30cm.
När fartyget var långsides med bojen försvann den under ytan, nog en meter ned.

Sen när fartyget passerat dök bojen upp, som en kork, igen...

Ja, de satt fast i botten, tror jag.
Men de dök ned metern under vattnet, minst.

Vi stod och kollade på fenomenet och de försvann helt ur sikte under vattnet.

Kommer ihåg att vi sa att det nog inte var så smart att bada när båtarna gick förbi...
Citera
2026-08-02, 23:53
Medlem
Citat:
Ja, efter att ha kollat upp källan så gott det gick fann jag ingen anledning att inte lita på den. Det finns inget som motsäger uppgiften, snarare tvärtom. Vi vet att flickan hittades utanför vraket.

Den angivna platsen är, skulle jag påstå, den mest normala vid färd i en snipa. Skulle de sova hade antagligen gått ner i ruffen. Men där väsnas det också en hel del av motorn.

Du får så klart tro vad du vill, jag har valt att tro på den källan då den infon passar väl med alla andra pussebitar i fallet och inget tyder på motsatsen.

Visst det kanske var så. Jag tyckte bara det verkade konstigt att två kom ut och två inte, eller att två hade flytväst och två inte, om de alla var på samma plats. Speciellt barn har väl alltid flytväst på en båt, även om föräldrar struntar i det själva ibland så brukar de vara noga med barnen. Tänkte att enda undantaget var om hon hade gått in under däck för att sova kanske.
Citera
2026-08-02, 23:55
Medlem
Citat:

Nej, det krävs näst intill inga bevis för att bli häktad i Sverige, i de flesta fall räcker det att åklagaren begär det.

Nej. Åklagare kan inte kräva häktning av folk till höger och vänster.

Absolut inte i synnerhet när man häktas på sannolika skäl. Det krävs långt mycket än något godtyckligt ”begärande”.
Snarare så att man presenterat flera omständigheter och rena bevis som talar för att befälhavaren gjort sig skyldig.
Annars bara skäligen som väl inte sällan renderar i att man släpps.

Men. Den som lever får se.
Citera
2026-08-02, 23:59
Medlem
Citat:
Blev syftningsfel där..

Menade givetvis att alla snälla fina organisationer hävdar att flytväst alltid räddar liv men så ser det inte ut i verkligheten.

Hur många procent utav oss som jobbar på sjön dagligen tror ni har flytväst?

Räkna bort PK myndigheter som KBV osv..

Varför tror ni att vi inte har flytväst?

Ursäkta, men det där är fullständig irrelavanta idiotkommentarer som inte på något vis rättfärdigar påståendet att en flytväst är en falsk trygghet. Det är snarare du som tror att det är falsk trygget att jobba på sjön dagligen och att du därför inte kan drunkna.

Fyra satt i snipan, två dog, två överlevde, två saknade flytväst, två hade.
Citera
2026-08-02, 23:59
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Har du varit på en båt med en modern radar och sett det?

Ren lögn

Ljuger gör jag inte, men fel kan jag ha såklart. Är några år sedan jag var på bryggan
Senast redigerad av barkeeper 2026-08-03 kl. 00:08.
Citera
2026-08-03, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Jag reagerade också på att åklagaren uttalar detta i ett så tidigt skede, och på vilket sätt han uttrycker sig.

Däremot har jag hört åklagare göra liknande uttalanden när förundersökningar har lagts ner, och domstolar som resonerat så och friat föräldrar.

Det är dock brukligt att agera som t ex i det här fallet:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/villkorlig-dom-for-att-ha-glomt-son-i-bilen

Är det uteslutet att båtpappan drabbades av akut sjukdom? Kan skrik på hjälp och visselpipeblåsande ha kommit från sonen?

Minns busschauffören som körde in i en busskur och dödade flera personer på Östermalm i Stockholm. Han hade drabbats av akut sjukdom.

Om pappan drabbats av hastigt påkommen allvarlig sjukdom, skulle då mamman inte kunna vrida på ratten bort från faran?
Citera
2026-08-03, 00:01
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Nu är det ju mamman och dottern som har mist livet och de är egna människor med rätt till upprättelse och rättvisa. De är inte att betrakta som en tillhörighet till pappan utan egna rättigheter, men lite så verkar lagen se på saken om de dött i en olycka.

Så är det. Och då får man se på hur grovt misstag som gjorts, och om man kan tänka sig att de avlidna hade förlåtit.

I mitt fall skulle jag inte vilja att min fru hamnade i fängelse, så att barnen fick klara sig utan föräldrar, om jag strök med på grund av ett misstag hon gjort .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in