2026-08-02, 22:15
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
På hur långt avstånd syns ett 90 meter fartyg?
Hur lång tid tar det för fartyget att hinna ikapp snipan på detta avstånd, alltså hur lång tid hade snipan på sig att flytta på sig?
Hur snabbt seglade båtarna?

Du menar hur lång tid fartyget hade på sig att väja för framförvarande?
Citera
2026-08-02, 22:16
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Om vi har ett kraftigt regn så bör sikt-sträckan vara 500 m - 2km

Fartyget färdas 500 m på 1 m 25 sekund
1 km på 2 min 49 sekunder

Säg att snipan färdas i 5 knop och det är 500 m siktsträcka så tar det fartyget 2 min och 30 sekunder att krascha in i snipan, under de förhållandena så låter det rätt realistiskt, det räcker alltså att den som kör snipan inte kollar bakåt på 2.5 minut för att man ska vara bortom all räddning

2,5 minut går väldigt fort förbi om man blir distraherad av något, oavsett vad.
Bra utlagt.

En fråga: det stod i en artikel jag tigiare länkade att ett fartyg måste ljudsignalera (tuta?) varannan minut, stämmer det verkligen?
Måste vara ett herrejösses oljud för boende längs med farlederna, eller är jag korkad?
Var vänlig och upplys mig…
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola.Bella
Och du är en träskalle som tror att informella regler gäller i denna olycka.

Uppenbarligen har sikten varit nedsatt och då är ansvarsfördelningen i stark slagsida mot lastfartyget. Har dessutom lanternorna och ljudsignal varit bristfälliga eller obefintliga på lastfartyget är det synnerligen omdömeslöst av lastfartyget att överhuvudtaget framföra fartyget i denna farled.

Det är ju de fysiska lagarna som i slutändan har spelat en avgörande roll för utgången i det här fallet, inte de juridiska. Därför hade fritidsbåten gjort bäst i att lämna fri väg till stora fartyg med dubbelt så hög fart. Förslagsvis inte kört i farleden alls mer än nödvändigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Korrekt samt tutat, saktar ned, vejt etc för att undvika att meja ner någon.
Men inget av detta har de gjort, den ryska befälhavaren har kört på i samma hastighet som man gör när god sikt råder.
Citera
2026-08-02, 22:17
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Jag kopierar in tidigare, för jag tror det finns förklaring till det pga död vinkel. Snipan är väldigt låg i vattnet

Snipan kan ha kommit in och letat snett till höger ca 2-300m innan. Då kan fartyget ha död vinkel pga kranen på båten, mast eller dylikt om det vill sig illa (likaväl som man kan missa en bil mot en rondell om båda närmar sig precis lika snabbt, på samma avstånd och du får den andre bilen täckt av din B-balk (eller vad den nu heter som går framför sidorutan).

När snipan är i linje med fartyget så har fartyget hunnit köra ikapp halva distansen så det bara är 100-150m kvar, med tanke på hur långt fartyget är och hur hög fören är har de säkert död vinkel minst 100m framför (iaf när den går utan last då den blir ngt högre) så därav kan snipan glidit in under död vinkel rent teorietiskt.

Skulle ngt vara fel på radar, eller att radar inte alltid upptäcker små plastbåtsr (som vi skrivit om tidigare i tråden) så är det fullt rimligt att snipan glidit in hela vägen utan att fysiskt kunna ses från kommandobryggan...

Maximal otur, men i detta fall verkar mkt varit just maximial otur och sammanträffanden...

Låter rimligt, en kran kan definitivt ställa till det för radarn. Fartygets lanternor som folk snackar om dom kan väl sitta rätt högt upp, frågan är om dom ens skulle kunna lysa ner för att se en liten båt. Men topplantern borde ju synts, så akter om tvärs syns dom kanske inte. Radarn i såna fartyg har väl alltid haft lite svårt att upptäcka mindre fritidsbåtar också. En expert sa på tv4 idag att radarn kan ha svårt att känna av plast exempelvis. Så finns ju en hel del sätt som försämrade radarns förmåga att upptäcka fritidsbåten, regn som jag skrev var ju ett annat. Men känns ändå som att det där kunde ha förhindrats, men man får väl se om det handlar om maximal otur eller vad det nu är som skett.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C189
Precis, läs meningen igen.
"Enligt bestämmelsen får åklagaren besluta att inte väcka åtal om det är uppenbart att det inte behövs några påföljder för att avhålla den misstänkte från vidare brottslighet, och det dessutom av särskilda skäl är uppenbart obehövligt med ett straff."

Man anser förmodligen att oavsett om pappan kan misstänkas för vårdslöshet i sjötrafik, vållande till annans död etc så innebär förlusten av hans dotter och mamman till denne utgöra straff nog. Man ser nog dessutom risken för att pappan tar en båt och åker ut med pojken och försätter sig i samma situation igen som mycket låg.

Lite skillnad på ditt exempel. Tror inte ens jag behöver förklara det, eller?

Så skall inte en lag fungera.

Något hemsk hände med karma gav honom nog med straff så han kan gå fri.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Det var så kraftigt regn så Sjöfartsverkets räddningshelikopter fick avbryta. Efter 21:30 så såg man från fartygets tracker att det då blåste nära 7 meter per sekund. SMHI:s närliggande mätstation vid Måseskär uppmätte en maxhastighet för byvindarna på nära 11 meter per sekund.

Timmen innan olyckan har det skett en kraftig försämring av sikten. Klockan 20 var den nästan 20 kilometer, vilket definieras som god sikt, och klockan 21 endast 4 kilometer, på gränsen till disigt. Klockan 22 och 23 är sikten fortfarande strax över 4 kilometer, vid midnatt är sikten 10 kilometer.

Och kuling är 13,9-17m/s i _medelvind_ alltså var det bris vid det aktuella tillfället och inte ens hälften av kuling.
Citera
2026-08-02, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Åklagaren har en bra position här, alternativen är:
1) det är dålig sikt, då skulle fartygets kapten ha använt mistluren varannan minut. Det gjorde han inte.
2) det är inte dålig sikt, då skulle fartygets kapten haft utkik. Det hade han inte.
3) kapten och lots hade utkik men kunde inte se en jävla mörkblåfärgad-precis-som-havet-snipa utan tända lanternor efter solnedgång
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Finns noll fakta på det du skriver och flytväst är en falsk trygghet som vissa organisationer gärna talar om.

Jag är på havet cirka 300 dagar om året och har faktiskt aldrig flytväst.

Däremot har jag sele som håller mig kvar i båten när det är riktigt dåligt väder.

Hur är det en falsk trygghet när åtminstone en av de två personerna som överlevde hade flytväst? Det var även tack vare denna flytvästs visselpipa som paret hörde dem i vattnet. De hade nog också varit döda om de inte hade flytväst.

Så när din båt sjunker (som i detta fall), vill du hellre sjunka ner med den?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
2,5 minut går väldigt fort förbi om man blir distraherad av något, oavsett vad.
Bra utlagt.

En fråga: det stod i en artikel jag tigiare länkade att ett fartyg måste ljudsignalera (tuta?) varannan minut, stämmer det verkligen?
Måste vara ett herrejösses oljud för boende längs med farlederna, eller är jag korkad?
Var vänlig och upplys mig…
Läste att det ska ske varannan minut vid nedsatt sikt
Citera
2026-08-02, 22:19
Medlem
Låt oss säga att en kraftig skur orsakade fritidsbåten att sakta ner pga dålig sikt och att fartyget därför kom i kapp dem på ett oväntat sätt. Men hur kommer det sig att de förhåller sig så nära varandra från första början? Vid någon tidpunkt måste de väl ha uppmärksammat varandra och bedömt att avståndet var tillräckligt säkert. Hur nära är rimligt? Sorry om jag ältar något som redan diskuterats i tråden.
Citera
2026-08-02, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flb3455
Jag frågar åt en kompis.

Om kompisen vill bli av med sin fru och avsiktligen orsakar en båtolycka på havet, och frun och barn dör i olyckan. gäller fortfarande ’straffrabatten’ att han inte ska åtalas för att han redan har lidit stor personlig förlust?
Det beror på om kompisen var rolig och åklagare lyssnade på hans skämt innan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in