2026-08-02, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Tror du både lotsen och kapten stod på bryggan och höll utkik framåt? Eller kan de ha varit upptagna med annat?

De var väl upptagna med att navigera och köra båten får man väl anta. Kaptenen är ju inte alltid på bryggan heller, han kan ha rast och ligga och vila och det är styrman som är ansvarig. Men vid kritiska moment t ex nära land så är väl kaptenen oftast med.
Citera
2026-08-02, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Vet vi att dom blev påkörda bakifrån? Eller är det en trådsanning?

Det verkar som om det blev påkörda bakifrån anser flera, huruvida det är fastställt till 100% kan jag inte svara på.
Citera
2026-08-02, 11:58
Medlem
vonVettvillings avatar
Hittade en intressant sida med fakta om fartyget och dess besättning. Fartygets hemvist osv.

https://crewdata.com/crewing.php?lang=eng&crewing=Misje%20Rederi%20Ltd& city=Kaliningrad
Citera
2026-08-02, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Här har ni väjningsreglerna:
http://www.forarintyg.se/Vajningsregler/Fartyg

Nyttigt för dig att läsa igenom. Nu kan du sluta påstå att lastfartyg är skyldiga att köra slalom runt fritidsbåtar i farleder nära land.

Citat:
Alla andra fartyg är skyldiga att hålla undan för fartyg som ej är manöverfärdiga, har begränsad manöverförmåga samt fartyg som är sysselsatta med fiske.
Inne i hamnar, inomskärs, i farleder är stora alla större fartyg att ses som att de har begränsad manöverförmåga. De kan helt enkelt inte enkelt väja, öka eller minska farten eller ge plats då plats i sidled eller djup inte finns att tillgå.
Citera
2026-08-02, 11:59
Medlem
om de blev påkörda bakifrån så klarnar bilden något, har själv blivit överraskad av en mer snabbgående upphinnande fritidsbåt, "åh jävlar var kom den ifrån?"(på ett i stort sett tomt hav).
färdas man i farled mörkertid så ska man nog ha på någon form av lokaliseringstjänst(marinetraffic) för att kolla på då och då eller åtminstone titta över axeln ibland ifall någon kommer ifatt.
det har man absolut tid med då man framför en snipa med hastighet på ca 6-10knop samt snipan ger lugn gång.
själv åker jag 5-meters tvålkopp som kräver mycket uppmärksamhet då min planande HT-båt stampar otroligt mycket i krabb sjö när man håller ekonomisk hastighet i ca 15-23knop, brukar stå upp å köra för bra översikt med en hand på takets "relingshandtag" och en hand på ratten, skumpar så förbannat.
Citera
2026-08-02, 12:00
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Nyttigt för dig att läsa igenom. Nu kan du sluta påstå att lastfartyg är skyldiga att köra slalom runt fritidsbåtar i farleder nära land.

Vad kul att du postar samma citat som jag själv postat. Självklart är de skyldiga att väja om de kan väja.
Citera
2026-08-02, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Där har du ju helt fel. Största bristen i uppmärksamhet har fartyget gjort som rammat en annan båt utan att ens märka det. Räcker ju att snipan säger att de fick motorstopp och drev in i farleden så är de helt skuldfria. Sen har kollisionen skett ungefär 100 meter styrbord om den streckade linjen på sjökortet så snipan kan ändå medvetet ha hållit undan från farleden.
Det är tveklöst lättare att upptäcka fartyget än snipan så tveklöst sämre uppmärksamhet av pappan, den kom inte i 40 knop precis med lanteror på stor som ett hus och grön syns bra
Citera
2026-08-02, 12:01
Medlem
meas19s avatar
13.00 idag börjar häktningsförhandlingar mot Kaptenen.
Citera
2026-08-02, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
I bild fyra kan du se att de har surrat båten genom tunneln för bogpropellern.

Kan faktiskt inte se det på den bilden.

Bogpropeller på en så liten båt är ju rent pinsamt om det nu stämmer som du skriver.

Om man behöver det så kan man inte köra båt.

Edit

Syns på denna bilden som har lite bättre upplösning.

Pinsamt med bog på en så liten båt

https://i.imgur.com/aJPz2el.jpeg
Senast redigerad av Nyus 2026-08-02 kl. 12:07.
Citera
2026-08-02, 12:02
Medlem
En annan liten detalj i sammanhanget, hade snipan fått motorproblem, kunde de använt bogpropellern för att flytta snipan åtminstone dom 5-10 meter som hade behövts för att inte bli påkörda av fartyget.
Citera
2026-08-02, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Menade inte att kapten nödvändigtvis var onykter. Men det var kapten som hävdade att hela besättningen var nykter. Det kan ju stämma, men med tanke på att han ändå häktas tänker jag att hans ord inte nödvändigtvis behöver vara sanna. Vad jag menar är att det i mina ögon gör honom något mindre trovärdig.

Eftersom han INTE häktades på misstanke om sjöfylleri vet vi att han talade sanning. Den här gången är det precis så enkelt.
Citera
2026-08-02, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dillkvist
om de blev påkörda bakifrån så klarnar bilden något, har själv blivit överraskad av en mer snabbgående upphinnande fritidsbåt, "åh jävlar var kom den ifrån?"(på ett i stort sett tomt hav).
färdas man i farled mörkertid så ska man nog ha på någon form av lokaliseringstjänst(marinetraffic) för att kolla på då och då eller åtminstone titta över axeln ibland ifall någon kommer ifatt.
det har man absolut tid med då man framför en snipa med hastighet på ca 6-10knop samt snipan ger lugn gång.
själv åker jag 5-meters tvålkopp som kräver mycket uppmärksamhet då min planande HT-båt stampar otroligt mycket i krabb sjö när man håller ekonomisk hastighet i ca 15-23knop, brukar stå upp å köra för bra översikt med en hand på takets "relingshandtag" och en hand på ratten, skumpar så förbannat.
Stå upp är ett nyckelord när man köra motorbåt, hatten av för dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in