2026-08-02, 11:22
Medlem
Jag såg att någon skrivit om "fel" Al**n och att han gått ut på Insta och sagt att det inte är han som varit inblandad i olyckan. Jag är själv helt övertygad om att det är hans namne som är inblandad eftersom en diakon i Lycke skrivit att de drabbade härstammar därifrån och att det verkar som att Alb*n Z gör det.
Citera
2026-08-02, 11:25
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus

Kollade på bilderna på snipan när de lyfte henne ännu en gång.

Skumt med så lite synliga skador.

Börjar misstänka att vi har att göra med sk. "bank effect"

De skulle i så fall innebära att snipan har sett fraktaren och kört längs den i väntan på att den passerade men...

Ligger man nära ett annat fartyg uppstår en "bank effect" som i detta fallet gör att snipan sugs in mot det större fartyget och tappar all kontroll över styrningen och till slut sugs snipan in under fraktarens skrov

Detta skulle förklara att doghouse är borta men nästan inga andra synliga skador

Intressant, har svårt att övertyga mig själv om att snipan varit med om en egentlig kollision efter att ha tittat noga på bilderna på den efter bärgningen.

Ett tänkbart scenario kanske i stället kan vara bank effect som du skriver om i kombination med att snipan träffats av och delvis smashats sönder av en bogvåg som ett par andra i tråden nämnt och iom det sjunkit till botten?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barbanice
Jag såg att någon skrivit om "fel" Al**n och att han gått ut på Insta och sagt att det inte är han som varit inblandad i olyckan. Jag är själv helt övertygad om att det är hans namne som är inblandad eftersom en diakon i Lycke skrivit att de drabbade härstammar därifrån och att det verkar som att Alb*n Z gör det.

Ett stort fel är att de flesta här skrivit Alb*n Olss*n men den drabbade heter ju Alb*n Zorm*n Olss*n. Inte konstigt det blir missförstånd då.
Citera
Medlem
pextas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Ja så tror jag att det kommer att bli. Befälhavaren åker kanske på bristande uppmärksamhet, kanske heter det vårdslöshet eller något, den biten kan inte jag. Men vållande tror jag inte det blir.
Jäkligt otur kan man säga. Har nog hänt flera tusentals gånger att det varit likande situation med bristande uppmärksamhet men just den här gången så va den lilla båten och fartyget precis på samma plats. Det krävs ju oxå rätt mycket otur att båda inte hade uppsikt samtliga.

Nu vet man ju inte allt som hände men vad det verkar som har hänt
Citera
2026-08-02, 11:28
Medlem
israelisinnocents avatar
På vrakbilderna syns bara akter och för men syns inga skador?

Saknas styrhytten eller vad det heter?
Citera
2026-08-02, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pexta
Jäkligt otur kan man säga. Har nog hänt flera tusentals gånger att det varit likande situation med bristande uppmärksamhet men just den här gången så va den lilla båten och fartyget precis på samma plats. Det krävs ju oxå rätt mycket otur att båda inte hade uppsikt samtliga.

Nu vet man ju inte allt som hände men vad det verkar som har hänt
Lite som i Tage Danielssons "om sannolikhet":
- ...men så fort det hade hänt rakade ju sannolikheten upp till inte mindre än 100 procent så det var nästan sant att det hade hänt.
Citera
2026-08-02, 11:30
Medlem
Då är fritidsbåten bärgad, stärker det åklagarens tes om den visar sig vara påkörd ? Alltså att fartyget är de som är de upphinnande i fallet ?

På sociala medier så skyller in princip alla på pappan och många undrar varför man hämtar den ryzzka kaptenen
Citera
2026-08-02, 11:31
Medlem
K.Blomkvists avatar
Gamla bilder.

Tjörn olyckan, plus samlade bilder.
https://imgur.com/a/tj-rn-olyckan-plus-samlade-bilder-iyKnbtI

Denna är uppdaterad.

Från olyckan:
https://imgur.com/a/fr-n-olyckan-151FDEM

Citera
2026-08-02, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Vet vi att dom blev påkörda bakifrån? Eller är det en trådsanning?
Tittar man på bilder från fritidsbåten så ser det ut som den har skador på fritidsbåtens styrbordssida.
Zooma in kraftigt på fritidsbåten på styrbordssidan precis framför presenningen så syns skadorna.

I vilket fall som helst så är det ju en maximal otur att träffen tog så olyckligt på en 7,5 m lång fritidsbåt att olyckan fick den här omfattningen.

Bild på fritidsbåten ombord på kustbevakningens fartyg.
https://static.bonniernews.se/images/c8/70/c8703aa361b643479133a05cf9f6b510/16x9/1280@40.jpg
Citera
2026-08-02, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Vart ser du en bogpropeller?

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/har-bargas-baten-efter-olyckan-utanfor-tjorn/

I bild fyra kan du se att de har surrat båten genom tunneln för bogpropellern.
Citera
2026-08-02, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Kaptenen på snipan kan ha gjort en missbedömning alt också brustit i uppmärksamhet.

Kom ihåg att de blev påkörda bakifrån.....
brustit i uppmärksamhet har båda gjort eftersom kaptenen ej heller lotsen sett snipan.

Men största bristen i uppmärksamhet har snipan gjort tveklöst, han har ingenting att skylla ifrån sig på.

Frågan är om han var påverkad, se kändistråden?
Citera
2026-08-02, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Nej finns ingen bogpropeller på den båten. För att en sådan ska vara användbar så måste båten
nästan ligga stilla.

Du får krypa ut ur profetens ändalykt och öppna ögonen så ser du att det gör det visst!
Bogpropellrar används i princip bara båten ligger stilla eller nästan stilla, det är liksom hela grejen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in