2026-08-01, 22:38
Medlem
4yoonlys avatar

Citat:
Vad har du för källa till detta?

Det vore för övrigt ett brott mot kontraktet med USA. Att lilla Holland skulle göra detta (om de ens kunde, vilket jag betvivlar starkt) så skulle USA reagera starkt och juridiskt.

Detta måste du ju har hört förut? Har du prövat att googla det?`
Men visst här är en länk... https://politicstoday.org/dutch-minister-f-35-software-could-be-cracked-like-an-iphone/

Citat:
Du vet ingenting om IT eller elektronik, men uttalar dig ändå med överdriven, och helt omotiverad, självsäkerhet. Det är typiskt för dunning kruger effekten.

Då jag har pluggat elektronik, och jobbat med ("IT") som konsult samt utbildad system ingenjör.
Så står du helt själv för dunning kruger effekten! Helt otroligt att du lyckades pricka allt... men som sagt... du sade det själv...
Citera
2026-08-01, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Börjar inte JAS bli ganska gammalt.
JA det är ett bra plan. Men hur längde då?
Planet kan ju inte hålla måtten för evigt. Det är väl redan +30år.
Sen är attacken inte så vass i JAS.
Det görs hela tiden nya versioner och befintliga plan uppgraderas med den senaste tekniken. Den stora fördelen med Gripen är dess komiskt långa ben som möjliggör start och landing från vanlig landsväg, samt att det går väldigt fort att göra planen redo och få upp dem i luften.

Inget Nordiskt land har för avsikt att attackera i förebyggande syfte, så som USA t.ex gör i Iran just nu. När invasionen väl kommer lär Sverige vara bäst förberedda i luften, då vi kan gå till motattack efter att fienden slagit ut alla flygplatser och annan viktig infrastruktur. F-35 plan är det första som ryker när drönarna kommer flygandes som en del av en "speciell militär operation" från ett främmande land.
Citera
2026-08-01, 22:43
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seelsorge
Jag är inte din mamma men förstår nu att du är förståndshandikappad. Tycker synd om dig.

Alla länder i Norden borde köpa JAS. Det handlar om att Finland, Norge och Danmark litar på USA om ryssen anfaller.

Jo de hade deras chans där! Alla i norden med Jas. Men de andra ville vara coola trodde USA och Trump var deras vän. Sedan skit hände dom! Det ska vara fan att Sverige återigen ska behöva rädda våra dumma grannar. Deras enda fan vän som tom ryssen fruktar är Sverige. Vi gör skit som dödar ryssar. Läxa för de andra att inse detta och inte bara gå efter vad som ser coolt ut.
Citera
2026-08-01, 22:44
Medlem
4yoonlys avatar

Citat:
Hur tänker du nu? Danmark har tidigare köpt 56 Draken av Sverige.

Jo, även Finland köpte av oss... Så sant. Men tror (tycker kanske mestadels från min del) att det fortfarande är ett något politiskt beslut men kanske bygger mestadels på att dom inte gillar oss så värst mycket (missförstå mig inte, dom hade försvara oss med hull och hår, vi hade gjort det samma). Men det finns en någon politisk misstro mellan oss... man kan märka det av att prata med danska normalt... dom tycker vi är konstiga...

Citat:
Sen Trump´s uttalande om Grönland har Danmark beställt ytterligare 16 F-35. Landet satsar nog på tiden efter Trump.

Ja återigen... Danmark litar inte riktigt på oss möjligen. Samt köpa mer av "fienden" kan ju vara en del av appeasement...

Eller tycker du också JAS-39 Gripen E/F är så mycket sämre än F-35?
Citera
2026-08-01, 22:45
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MakeEuropeWhite
Isbrytarna som USA köper av Finland påverkade nog beslutet en del iaf.

Detta visste jag inte, det kan absolut påverka... förståeligt!
Citera
2026-08-01, 22:49
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Börjar inte JAS bli ganska gammalt.
JA det är ett bra plan. Men hur längde då?
Planet kan ju inte hålla måtten för evigt. Det är väl redan +30år.
Sen är attacken inte så vass i JAS.

F-35 startades för typ +25 år sedan... började tillverkas för 20 år sedan...

Gripen E/F startades för typ (gissar igen) 10-15 år sedan.. och började tillverkas för typ 3-4 år sedan?

Så åldern kan man inte riktigt gå på...
Citera
2026-08-01, 22:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det ska vara fan att Sverige återigen ska behöva rädda våra dumma grannar.

När räddade Sverige sina grannar?

Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Eller tycker du också JAS-39 Gripen E/F är så mycket sämre än F-35?

Nej jag tycker JAS är ett jättebra plan till ett bra pris. F-35 är instabilt och alldeles för dyrt. Det kommer bara att bli ännu dyrare att underhålla dessa flygplan i framtiden.

Läxa: Handla lokalt och lita inte på USA.
Citera
2026-08-01, 22:53
Medlem
Och ingen har nämnt att ett F-35 störtade i San Diego i går, https://www.expressen.se/tv/nyheter/varlden/amerikanskt-stridsflyg-har-kraschat/

Piloten sköt sig ut och klarade sig.
Citera
2026-08-01, 22:57
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
När räddade Sverige sina grannar?

Nej jag tycker JAS är ett jättebra plan till ett bra pris. F-35 är instabilt och alldeles för dyrt. Det kommer bara att bli ännu dyrare att underhålla dessa flygplan i framtiden.

Under hela tiden Finland var Sverige? Sverige räddade ju också att det ens finns ett land som heter Finland. Finland var ju östra Sverige. Sedan efter 1809 kom man på att det måste ju finnas ett Finland ett eget land. För att motverka att de blev en del av Ryssland. Vilka kom på det? Idag finska nationalhjältar. Ja svenskar... Varenda finsk nationalhjälte är ju svensk. Så där vi räddade litet Finland. Annars skulle de ju bara vara en del av Ryssland idag.

Eller del. Jag menar Finland var Sverige. Östra delen. Landet Finland är bara det en uppfinning. För just att motverka att Ryssen skulle ta det.
Senast redigerad av Zaedrews 2026-08-01 kl. 23:00.
Citera
2026-08-01, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Det görs hela tiden nya versioner och befintliga plan uppgraderas med den senaste tekniken. Den stora fördelen med Gripen är dess komiskt långa ben som möjliggör start och landing från vanlig landsväg, samt att det går väldigt fort att göra planen redo och få upp dem i luften.

Inget Nordiskt land har för avsikt att attackera i förebyggande syfte, så som USA t.ex gör i Iran just nu. När invasionen väl kommer lär Sverige vara bäst förberedda i luften, då vi kan gå till motattack efter att fienden slagit ut alla flygplatser och annan viktig infrastruktur. F-35 plan är det första som ryker när drönarna kommer flygandes som en del av en "speciell militär operation" från ett främmande land.
Gripen E är ju ett helt nytt, större, stridsplan, vi i Sverige har bara fått ett par stycken levererade så här långt.
Det gamla planet, som är ca 30år heter Gripen A, C, D..
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-08-01 kl. 23:06.
Citera
2026-08-01, 23:10
Medlem
Gripen kommer utklassa dessa inom 5-10 år på alla punkter. Jag säger inte det för att jag är Svensk, utan för att det är så.
Citera
2026-08-01, 23:14
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:

Så är det, man kan handla icke lokalt och dyrt pga av andra politiska effekter. Men när man köpte det och det visar sig vara ett brutalt nerköp av värsta graden... Så måste man väl känna sig något missnöjd :-) och då kan man undra hur om Finnarna fortfarande känner sig nöjda (F-35, flygande är ett bra plan utan tvekan dock) med kostnaden för det...

Norge tweakade siffrorna så F-35 framstod som ett bättre alternativ (för folket)... Så även troligen Canada. Dom verkar ju ångra såg (kanske inte politikerna eller de Kanadensiska köpta militär konsulterna) men folket...

F-35 är helt enkelt ett bra plan, med USA backning ett super plan... Utan denna backning är fullständigt skrot och kan inte ens flyga... JAS-39 Gripen E/F är helt enkelt i alla lägen ett bättre alternativ.

Samtidigt är ju inte Gripen E/F helt producerad i Sverige och (kan inte vad jag vet). Vi måste lösa detta. Antigen får vi ge Volvo 1-2 motorer att disassemblera/reverse engineering (trots att dom faktiskt hade en motor för JAS 39 E/F redo som var "licensfri") eller så får vi totalt bygga om JAS-39 Gripen E/F till en EU motor typ RR EJ230. Vilket kommer ta något år eller två...

Och sedan all elektronik...

Men det är det fan värt... Pengar för att bygga befintlig, men samtidigt pengar för att bygga om till en helt (eller så mycket det bara går) EU/Europeisk byggd...

Tror detta är mycket värt då USA har fullständigt gett oss fingret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in