2026-07-31, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Jo men det är även ett mysterium att snipan lyckas befinna sig där exakt framför fartyget. De kan ju lägga sig hundra meter åt sidan utan problem även om de färdas i farleden söderut. Det är verkligen jättebrett.
inget mysterium enligt mig, snipan går i 6-7 knop och fartyget i 10-12 knop då kommer det ifatt snipan.
Citera
2026-07-31, 17:49
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagtorn
inget mysterium enligt mig, snipan går i 6-7 knop och fartyget i 10-12 knop då kommer det ifatt snipan.

Mysteriet är ju när det är så vansinnigt brett och mycket yta att vistas på hur snipan lyckas ligga exakt framför fartyget.
Citera
2026-07-31, 17:49
Medlem
askungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B. Mystic
Det är en klen tröst i sammanhanget.

En oerhört sympatisk och rolig poddare/komiker förlorar sin fru och dotter.
Och Gud vet var han och sonen hamnar i livet efter denna tragedi.
Har dom gått ut med att far och son överlever?
Citera
2026-07-31, 17:50
Medlem
Tempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B. Mystic
Det är en klen tröst i sammanhanget.

En oerhört sympatisk och rolig poddare/komiker förlorar sin fru och dotter.
Och Gud vet var han och sonen hamnar i livet efter denna tragedi.

Det är så fruktansvärt, han är en av de roligaste människorna jag vet men hur fan kommer man tillbaka efter en sånhär upplevelse?
Citera
2026-07-31, 17:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av askungen
Har dom gått ut med att far och son överlever?
"En man och ett barn vårdas fortfarande på sjukhus efter olyckan. Under fredagen bedöms deras tillstånd vara stabilt, enligt Sahlgrenskas Universitetssjukhus."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/en-anhallen-efter-fartygsolycka-utanfor-tjorn
Citera
2026-07-31, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inkybaby83
Håller med dig fullt ut
Har ni ens åkt båt, det är inget ovanligt för oss i skärgården att vara ute i blåst och kvällstid.
Det blåser här större delen av året så inget ovanligt.
Citera
2026-07-31, 17:52
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
Tåls att upprepas märker man när man läser ikapp tråden.

Du kanske inte förstår det där med skillnaden vem som har juridiskt ansvar och vad man som skeppare av en liten fritidsbåt bör ha uppsikt på. Av ren självbevarelsedrift bör man hålla sig undan finlandsfärjor och stora fraktfartyg. Snipan har inte haft uppsikt 360 grader och suttit och stirrat i sin plotter under kapellet. Hade han upptäckt fartyget i tid så hade han lugnt kunnat flytta på sig.
Citera
2026-07-31, 17:53
Medlem
DrSpankels avatar
Som vanligt fylls tråden av användare som plötsligt är experter på allt som rör sjöfart och slänger teorier och skuld åt höger och vänster. 🙄

Jag har alltid gillat honom och är en trogen lyssnare till Kafferepet sedan länge.
Det känns lite bisarrt att de inblandade är personer som jag fått följa vid sidan av podden under flera år.

Jag har själv barn i liknande ålderspann och har svårt att tänka mig en värre situation.
Citera
2026-07-31, 17:58
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSpankel
Som vanligt fylls tråden av användare som plötsligt är experter på allt som rör sjöfart och slänger teorier och skuld åt höger och vänster. 🙄

Jag har alltid gillat honom och är en trogen lyssnare till Kafferepet sedan länge.
Det känns lite bisarrt att de inblandade är personer som jag fått följa vid sidan av podden under flera år.

Jag har själv barn i liknande ålderspann och har svårt att tänka mig en värre situation.
Ja, jag håller med. Det är hemskt. Detta är personer som man kanske inte veckovis, men i alla fall månatligen hört om genom honom. Även mycket om var han kommer ifrån, deras semestrar där etc. Minns till och med från innan han hade egna barn.
Det känns ju närmre även om jag aldrig personligen umgåtts med de inblandade, mer än att jag växlat några ord med mannen.

En djupt tragisk olycka.
Citera
2026-07-31, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonVettvilling
Den ryske kaptenen och hans ryska besättning hade väl fullt upp med att fotografera skyddsobjekt.

Inte för att konspiration ligger för mig, men båten Julexie som hjälpte till i sökandet strax efter larmen hade enligt uppgift lagt till vid någon militär brygga i närheten? Enligt tidigare uppgifter i tråden? Sett då med 24h backtrack på Marine Traffic eller liknande. Eller så var det fel.
Citera
2026-07-31, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Mysteriet är ju när det är så vansinnigt brett och mycket yta att vistas på hur snipan lyckas ligga exakt framför fartyget.
om någon ligger framför, så borde väl frågan vara hur kan fartyget bakom ligga så rakt bakom.
Citera
2026-07-31, 18:01
Medlem
Är det främst 80 talister som känner till honom? Jag har aldrig lyssnat/sett denne komiker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in