Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Expressen har en bra genomgång av UEFAs misstag och det är ju faktiskt de som "började" sälja ut fotbollen och som håller på att krossa engelska ligan m.m. pga alla pengar och när rätt mediokra spelare som Isak kostar 1 miljard kronor.
Jag har inga vanföreställningar om att UEFA skulle vara särskilt hedervärda, men utförsäljningarna av europeisk fotboll har skett på klubb- och liganivå snarare än av UEFA och dess medlemsförbund. Vad jag vet är det också just dess storklubbar och ligor som har varit drivande i utvecklingen. Och då UEFA och medlemsförbunden är beroende av klubbarnas och ligornas pengar och attraktionskraft så har man varit tvungna att anpassa sig - till syvende och sist så har ju klubbar och ligor möjlighet att bryta sig loss helt från förbundsstrukturerna.
Skribenten anspelar förvisso på detta men det är oärligt att inte själv lyfta och bemöta argumentet att UEFA och medlemsförbunden mestadels fått dansa efter storklubbarnas och de stora ligornas pipa. Han undviker troligen detta eftersom det skulle visa på att UEFA har en utmärkt poäng, på två sätt:
-UEFA har erfarenhet av hur man måste anpassa spelet för att tillmötesgå tunga finansiella intressen, ofta på ett sätt som missgynnar såväl mindre utmanare som generella principer kring sportslighet. Det är rätt och rimligt att motsätta sig att FIFA bjuder in privata pengar i VM-fotbollen.
-UEFA har själva fått smaka på den makt som dragningsplåster till lag besitter. När man i VM-sammanhang själva sitter på den makten (eftersom landslag kontrolleras av medlemsförbunden) vet man alltså precis hur användbar den är.
Jag söker alltså absolut inte att helgonförklara UEFA och dess medlemsförbund, som ju knappast har något emot att sola sig i stjärnglansen och ta del av pengarna från ett dussin finansiellt och sportsligt överlägsna storklubbar. Jag pekar bara på att den huvudsakliga skulden till utförsäljning av europeiska fotboll ligger hos andra, att UEFA och dess medlemmar inte har varit drivande i detta, och att man dessutom inte haft särskilt mycket att sätta emot.
Man kan såklart hävda att UEFA och förbunden borde stått emot av principskäl, men då får man också vara redo att försvara ett alternativt scenario där europeisk fotboll är "amerikaniserad" och där mindre klubbar och föreningslivet går utan de pengar och exponering som de stora klubbarnas medverkan faktiskt ger.