2026-07-30, 20:30
Medlem
Kontrollavgifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Bolaget har 300,000:- i varulager - vad består detta av?
Jag tror det är hans Lotus Esprit. Också hans campervan Caddy är köpt av bolaget
Citera
2026-07-30, 20:40
Medlem
Kontrollavgifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Jag är rätt säker på att överbelåningsräntan faktiskt bara avser det överskjutande beloppet som i AA:s fall ökat med runnt 50.000 kr i skrivande stund enär Hexatronic lyser rött just nu.
Vi får se om AMD kan rädda honom i eftermiddag.

För oss strävsamma småsparare som aldrig lånar mer än att nettoräntan för närvarande blir 0,903% så att utdelningen för papprena man köpt för belåningen med god marginal täcker räntekostnaden får ju ont i magen bara av blotta tanken på att vara överbelånade med allt vad det innebär. Och lägg till det att AA måste sälja av aktier för att betala sina löpande utgifter om belåningsbankomaten är stängd bland annat för att betala de 17.000 kr netto i månaden han betalar i ränta om han ligger på 4 miljoner i belåning.

VAD ÄR DET FÖR JÄVLA FIRELIV SOM ARBETSFRI MILJONÄR?
Du har såklart rätt. Jag övertolkade det räkneexempel Nordnet gav, det handlade ju om överbelåning om 15000. Tack för rättelsen.

Var får du din låga ränta? Avanza? Nordnets lägsta ränta är 2,22 (2,24 eff).
Citera
2026-07-30, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxjohan1983
Japp. Det är som komedi med belåningar och köper usla aktier.

AMD är inte usel - spetskompetens o kommer inte att gå i konkurs inom rimlig tid

Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollavgift
Jag tror det är hans Lotus Esprit. Också hans campervan Caddy är köpt av bolaget

Ja så måste det vara eftersom det inte finns andra tillgångar utom finansiella.

OBS ATT HAN ÄGT LOTUSEN PRIVAT - O ZUUUGIIIT ÅT SIG SKATTEFRIA PENGAR
FRÅN BOLAGET.

Fråga - kan han ha dragit förlust privat om han sålt billigare än han köpte några
år tidigare.

Jaha - då ska bolaget betala uppfixningen o inte han själv
Citera
2026-07-30, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Och ändå följer du med på vad han gör?
Absolut! Jag gillar ju att kolla på klipp med idioter som slår i pungkulorna. Det är väl därför alla här följer hans bravader? Det är ju ingen här som är imponerad av det som pågår mellan öronen på tokstollen.
Citera
2026-07-30, 21:48
Medlem
Det är kraftiga svängar på börsen, Sandisk halverats på en månad först och upp 25% idag, inte för att just Sandisk har i tråden att göra men skulle Amd göra likadant så hade det varit kul att veta hur resultatet skulle se ut hos AA, ännu mer spännande att se hur han agerat på vägen. Det är inte helt otänkbart. Den sektorn har ju gått bananas, uppgången i många av bolagen kan beror på annat än rimliga siffror och prognoser. Ser man till AAs prognoser tidigare om hexan framåt och vad som blivit så hade ju hexan varit uppe och nosat på 3-400kr redan. Men efter senaste rapporten ändå legat där det är nu ungefär.. äger själv aktier och följer kalaset, dock inte så mycket i den branchen på gott och ont, varit många fina uppgångar. Blir spännande att se vad resten av året bjuder på. Tycker annars att många bolag inom industri har levererat bättre än väntat.
Citera
2026-07-30, 22:22
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Du har såklart rätt. Jag övertolkade det räkneexempel Nordnet gav, det handlade ju om överbelåning om 15000. Tack för rättelsen.

Var får du din låga ränta? Avanza? Nordnets lägsta ränta är 2,22 (2,24 eff).

Private banking Avanza. 1,29% före ränteavdrag.
AA får inget ränteavdrak för han har KF.
Citera
2026-07-30, 22:55
Medlem
Kontrollavgifts avatar
Citat:
Nu har jag tittat in på Avanza. Reglerna skiljer sig lite åt från dem hos Nordnet, men inte avgörande. Det tycks mig som att Avanza har generösare ränta utan att ha svårare regler.
Citera
2026-07-31, 01:51
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Nu har jag tittat in på Avanza. Reglerna skiljer sig lite åt från dem hos Nordnet, men inte avgörande. Det tycks mig som att Avanza har generösare ränta utan att ha svårare regler.

Ja men Avanza har bar 50% belåningsvärde för Hexatronic..
Citera
2026-07-31, 06:00
Medlem
Kontrollavgifts avatar
Citat:
Ja men Avanza har bar 50% belåningsvärde för Hexatronic..
Ja, NN belånar Hexatronic till 60%. Men bara en dåre och hans följare tycker det är en avgörande fördel.
Citera
2026-07-31, 06:39
Medlem
Citat:
Ja, NN belånar Hexatronic till 60%. Men bara en dåre och hans följare tycker det är en avgörande fördel.

Är portföljen fint komponerad, flera innehav som är jämnstora etc ges också extra belåningsvärde på de flesta aktier. AA har fått upp till 67-68% på Hexatronic.
Citera
2026-07-31, 07:56
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Jag har 1,29% på avanza upp till en viss summa och jag är inte private banking!
Skall villigt erkänna att jag använder den belåningen flitigt lite AA har man ju i sig trots allt
Citera
2026-07-31, 07:59
Medlem
Kontrollavgifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Är portföljen fint komponerad, flera innehav som är jämnstora etc ges också extra belåningsvärde på de flesta aktier. AA har fått upp till 67-68% på Hexatronic.
Ja, och det slår mig att om ett innehav lyckas riktigt bra, så att förmögenheten stiger, kommer portföljen att bli mindre balanserad och låneutrymmet minska. Ologiskt tycker jag, men det är väl sådana effekter AA lyckas motverka genom att jonglera med olika portföljer?
AA hade två katastrofdagar följt av en succedag. Han balanserar på den spända linan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in