Citat:
Ursprungligen postat av
Veridictores
Nu vet vi inte exakt hur olyckan gick till, men jag måste säga att det förefaller ha varit ett högst oansvarig agerande av snipans befälhavare att befinna sig i en farled utan sådan uppsikt att man vet att man går säker för andra fartyg. För det vet vi, att sådan uppsikt hade de inte.
Sannolikt har vädret varit en faktor, men det kan också vara så att man i snipan helt enkelt inte haft någon uppsikt bakåt, och blivit påkörda bakifrån. Även om det i ett sådant läge kan vara så, men inte nödvändigtvis var så, att det upphinnande fartyget var skyldigt att väja, så är ändå snipan skyldig att ha utkik och att undvika kollision. Oc dessutom inte minst av ren självbevarelsedrift.
Jag skulle tro att besättningen på det stora fartyget går fria här. De hade antagligen inga möjlgheter att se den lilla snipan, och om de ska hållas ansvariga i ett läge som detta, då sätter det effektivt stopp för stora delar av yrkesjöfarten vid dåligt väder.
Jag har inte uttalat mig om skuldfrågan, även om jag har min uppfattning ganska klar för mig...
Det jag vände mig emot tidigare i tråden var gnället om hur "oansvarigt" det var att över huvudtaget gå ut med aktuell båt i 20 knops vind, anklagelserna om att snipans befälhavare absolut måste vara skyldig till sjöfylleri, samt att det slarvats med flytväst.