2026-07-29, 21:42
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymf
Varifrån kommer uppgifterna att flytvästar saknas och att man inte hade lanternor?

Edit: Sorry, jag hade fel när jag sa att det var påhittat i tråden. Det finns en källa:

https://nyhetersto.se/2026/07/28/just-nu-sjoraddning-stort-raddningspadrag-efter-larm-vid-on-katten/#tips
Enligt de första uppgifterna saknade de flytväst.
Senast redigerad av Venator 2026-07-29 kl. 21:52.
Citera
2026-07-29, 21:43
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
I farleden har större fartyg alltid extra utkik.
Alltid extra utkik? Jmf med när de inte går i farled..? (När gör dom inte det&#129315
Kapten och lots har det sagts men nån extra utkik är din killgissning.
Citera
2026-07-29, 21:45
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymf
Varifrån kommer uppgifterna att flytvästar saknas och att man inte hade lanternor?
Det är rena spekulationer, men, eftersom två personer inte har hittats efter en grundlig sökinsats tyder det på att de saknat flytväst, och jag tror tyvärr som Venator, att de låg och sov eller vilade under däck. Om så var fallet är det helt naturligt att inte ha västen på. Vem fan ligger och sover i flytväst?
Citera
2026-07-29, 21:45
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Länk finns i början av tråden. Första sidorna.
Länk till vart?
Citera
2026-07-29, 21:46
Medlem
Mbabbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
När olyckan inträffade 21:30?

Såhär säger datan för Stenungsön:
Den där rapporten kan inte stämma, det var regn och kraftiga vindar igår kväll på västkusten vid just den tiden för olyckan.
Citera
2026-07-29, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det är rena spekulationer, men, eftersom två personer inte har hittats efter en grundlig sökinsats tyder det på att de saknat flytväst, och jag tror tyvärr som Venator, att de låg och sov eller vilade under däck. Om så var fallet är det helt naturligt att inte ha västen på. Vem fan ligger och sover i flytväst?

Alla i tråden som aldrig någonsin har satt sig i en båt, närmat sig ett vatten annat än närmsta insjö eller vet vad sekundmeter är, har givetvis flytväst på när man ligger och sover under däck.
Likaså kan olyckor på sjön bara ske om man är en oansvarig far som är svinpackad på sjön.
Precis som alla bilolyckor sker under grov rattfylla.
Det är väl självklart?
Citera
2026-07-29, 21:51
Medlem
Venators avatar
Citat:

Så är det sannolikt vad gäller anledningen till att de saknade flytväst och fullt legitimt. Men jag hade fel i att det inte fanns uppgifter om att det saknas flytväst. Som BombaySapphire påtalade så finns det tidigare i tråden att nyhetssajten STO skrev:
Enligt Aftonbladet vårdas pojken på barnintensiven vid Östra sjukhuset. Pappans tillstånd beskrivs som bättre och han har kunnat höras av polisen.

Samtidigt inleddes sökandet efter ytterligare två personer – en kvinna och ett barn. Enligt de första uppgifterna saknade de flytväst.
https://nyhetersto.se/2026/07/28/just-nu-sjoraddning-stort-raddningspadrag-efter-larm-vid-on-katten/#tips
Citera
2026-07-29, 21:53
Medlem
Citat:
Nej, jag menar att det är tröttsamt att läsa om hur "oansvarigt" det var att ge sig ut över huvud taget, för det håller jag inte alls med om.
Slår vad om att det är flera olyckliga omständigheter som tillsammans orsakat olyckan, och det skulle vara väldigt intressant att få höra vad som framkommit i förhör med snipans befälhavare såväl som lastbåtens lots och besättning.

Är det klarlagt hur kollisionen gick till? Korsade man farleden och blev påseglad från sidan, eller gick man i farleden och blev upphunnen?

Nu vet vi inte exakt hur olyckan gick till, men jag måste säga att det förefaller ha varit ett högst oansvarig agerande av snipans befälhavare att befinna sig i en farled utan sådan uppsikt att man vet att man går säker för andra fartyg. För det vet vi, att sådan uppsikt hade de inte.

Sannolikt har vädret varit en faktor, men det kan också vara så att man i snipan helt enkelt inte haft någon uppsikt bakåt, och blivit påkörda bakifrån. Även om det i ett sådant läge kan vara så, men inte nödvändigtvis var så, att det upphinnande fartyget var skyldigt att väja, så är ändå snipan skyldig att ha utkik och att undvika kollision. Oc dessutom inte minst av ren självbevarelsedrift.

Jag skulle tro att besättningen på det stora fartyget går fria här. De hade antagligen inga möjlgheter att se den lilla snipan, och om de ska hållas ansvariga i ett läge som detta, då sätter det effektivt stopp för stora delar av yrkesjöfarten vid dåligt väder.
Citera
2026-07-29, 21:54
Medlem
Jag bor i närheten och här kom det 1,3 mm i en störtskur när detta hände.
Citera
2026-07-29, 21:55
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Så är det sannolikt vad gäller anledningen till att de saknade flytväst och fullt legitimt. Men jag hade fel i att det inte fanns uppgifter om att det saknas flytväst. Som BombaySapphire påtalade så finns det tidigare i tråden att nyhetssajten STO skrev:
Enligt Aftonbladet vårdas pojken på barnintensiven vid Östra sjukhuset. Pappans tillstånd beskrivs som bättre och han har kunnat höras av polisen.

Samtidigt inleddes sökandet efter ytterligare två personer – en kvinna och ett barn. Enligt de första uppgifterna saknade de flytväst.

"Enligt de första uppgifterna..."
Stressade människor som ringer SOS kan ge felaktiga uppgifter. Det märkte man i Anna Lindh-mordet där det gavs konstiga uppgifter om gärningsmannen.
Citera
2026-07-29, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag bor i närheten och här kom det 1,3 mm i en störtskur när detta hände.

Vid 21.30?
Citera
2026-07-29, 21:57
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Alltid extra utkik? Jmf med när de inte går i farled..? (När gör dom inte det&#129315
Kapten och lots har det sagts men nån extra utkik är din killgissning.

"Fartyg i kommersiell trafik är skyldiga att följa reglerna om säker bemanning. Enligt dem ska det finnas ett vaktgående befäl samt en utkik på bryggan och undantag tillåts bara under dygnets ljusa timmar, på öppet vatten och med lite trafik."

Inte en killgissning m.a.o.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in