2026-07-29, 13:25
Medlem
avulsions avatar
Bensin och diesel borde kosta minst 50 kr/l. Den tiden är förbi när egoistiska individer nästan gratis får förstöra miljö och klimat med sina evinnerliga fossildrivna bilar. Det handlar ju om att man får ligga som man bäddat: Den som valt att arbeta på en plats längre bort än cykelavstånd får skylla sig själv.
Privatbilism bör förbjudas i tättbebyggt område; där ska gång-, cykel- och kollektivtrafik gälla.
Jag kommer definitivt att rösta på miljöpartiet i höst! För en grönskande framtid med friska och lyckliga medborgare!
Citera
2026-07-29, 13:33
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Om det vore så väl. Men tyvärr finns dessa korkade människor. Tänk diesel till jordbrukets maskiner. Sen transporter av produkter till lager och affärer. Inte bara bränslet som blir dyrt.
Ja dessa finns. Men ebba finns med all sannolikhet inte.

Så stockholmskan "Ebba" skriver insändare i Oskarshamn.posten?

Hon måste blivit refuserad av många tidningar mellan Stockholm och Oskarshamn.

Jag gissar att någon på Oskarshamnsposten är skribenten. Och så låg kvalite att det kan ha varit någon sommarjobbares uppgift.

Det är inget ovanligt sätt att arbeta på för redaktionerna.
Citera
2026-07-29, 13:38
Medlem
Vi ska inte ha allmän rösträtt.
Citera
2026-07-29, 13:38
Medlem
Fyfan oaldrig.
Citera
2026-07-29, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Vad får dig att tro att en begagnad elbil kostar 500 000?
300 000, om du vill ha nåt som fungerar och där garantin täcker nåt år till. Vilket fortfarande är på tok för dyrt.

Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Eller köper du bara nya bensin och dieselbilar också
En gammal bensinare kan du få för 10 000 med många decennier och tiotusentals mil kvar att ge. Billigt att laga och serva själv. Bäst av allt är att du hör och känner på doften om det är nåt problem innan du köper bilen. Med elbil så står du där en dag och plötsligt så fungerar inget längre.
Citera
2026-07-29, 13:51
Medlem
alisvenssons avatar
om jag förstår det rätt vill Ebba fördela ut höjningarna till olika grupper i samhället = bilister betala bidrag till slashasar ?
Citera
2026-07-29, 13:56
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Låt mig gissa att bilhataren är ung, bor i stan nära bussar, och har en cykel, och aldrig skulle ha råd med en bil?

I analogi med detta föreslår jag att ensamstående inte får bo i stan. Där ska familjer bo.
Citera
2026-07-29, 14:02
Medlem
Bassplays avatar
Problemet är ju att oavsett om den kostar 15 kr litern eller 50 kr så går inget av dom pengarna till att "göra miljön bättre" eller "bekämpa klimatkrisen"

De fyller endast giriga månniskors plånböcker ännu mer.
Citera
2026-07-29, 14:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
300 000, om du vill ha nåt som fungerar och där garantin täcker nåt år till. Vilket fortfarande är på tok för dyrt.

En gammal bensinare kan du få för 10 000 med många decennier och tiotusentals mil kvar att ge. Billigt att laga och serva själv. Bäst av allt är att du hör och känner på doften om det är nåt problem innan du köper bilen. Med elbil så står du där en dag och plötsligt så fungerar inget längre.

Vilket skitsnack 10 000 och garantin täcker? Är du 60 plussare eller?
Köp en Zoe.
Här pratar vi om en service som knappt behövs.

Elbil är det bästa som hänt faktiskt. Var själv en hatare tidigare.
Citera
2026-07-29, 14:03
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Så med andra ord, den som har 3-4 mil enkel resa till arbete, kör en gammal bil som drar 1l milen och tjänar 20 000 i månaden efter skatt på ett lågavlönat heltidsjobb kommer att lägga 1/3 av sina surt förvärvade pengar enbart på transport.

Elbil är bara att glömma då det är för dyrt, samma sak med att flytta till stan, för dyrt det också, buss och annan kollektivtrafik lyser med sin frånvaro.

Sen undrar de varför folk väljer att sluta jobba och lever på bidrag i stället.

Nu föreslår förvisso artikelförfattaren att skatteintäkterna från höjningen ska användas till att förbättra transportmöjligheter för glesbygd.

Låter som en bra idé tycker jag.
Citera
2026-07-29, 14:08
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Titta utanför Sverige i alla stora städer.
Titta!
Det är milslånga köer året runt, varje dag.
Bilar, flygplan, båtar.. människor BRYR SIG INTE.
Människor är egoistiska apor.
Världen kommer gå under på ett eller annat sätt.
Var så säker.

Var, vars ???
Jag har bilat genom hela Sverige i sommar - minimalt med köer...
Var även ut i Europa, Danmark och Tyskland. I Tyskland stötte jag på köer, men så är de 83 milj invånare.
Citera
2026-07-29, 14:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Nu föreslår förvisso artikelförfattaren att skatteintäkterna från höjningen ska användas till att förbättra transportmöjligheter för glesbygd.

Låter som en bra idé tycker jag.

Tydligen kan inte folk i Skellefteå med omnejd åka buss som alla andra utan det är prompt bilen de ska ha.
Det är ju ren idioti. Ja jag röstar höger men sånt här får en att tappa andan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in