Citat:
Ursprungligen postat av
Cameleont
Enligt min erfarenhet väjer oftast inte nyttotrafik utan kan på sin höjd sänka farten och räknar oftast med att mindre båtar ska styra undan. Faran ligger i att korsa en farled eller hamna på fel sida alt ligga i mitten o bromsa upp bakomliggande nyttotrafik.
Stora fartyg kan dyka upp mkt snabbt bakom en kobbe och då är det viktigt att hålla sig undan ”rännan”.
Jag tror snipan var för långsam och ej hann styra undan i tid/korsa farled…..
Kollision på sjön är dock mer vanligt bland snabbgående motorbåtar i mörker men dessa kan å andra sidan också styra undan snabbt vid kollisionsrisk. Denna olycka är märklig.
Kan snipan ha kommit för nära o dragits in i suget alt strömmar som bildas runt större fartyg?
Jag har varit med om att fartyg dykt upp snett bakom och då ser man bara en vägg på sidan som passerar spöklikt.
Har man gjort misstaget att ankra på ett sådant ställe och väl ser fartyget komma så blir det riktigt bråttom, vi vet ju inte alls vad som har hänt, de kan t om ha fått motorproblem och slängt i ankaret efter ha drivit en bit.
Du har helt rätt i att de där fartygen bara dyker upp, folk tror att man ser dom på långt håll men det stämmer inte alls när man har kobbar/öar runt sig och dessutom om det regnar / är mörkt ute.