2026-07-28, 17:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Det är precis där den stora diskussionen ligger i Tyskland just nu. Systemet har uppenbarligen misslyckats med att hantera säkerhetsrisken på hemmaplan och det intressanta är hur myndigheterna har valt att lägga sina resurser. Å ena sidan lägger staten enorma skattemedel på att övervaka och försöka integrera dömda personer i dyra lägenheter i centrala Berlin å andra sidan fortsätter de att godkänna massiva exportlicenser för ammunition och militär utrustning till pågående konflikter i Mellanöstern och när den tyska utrikespolitiken bidrar till att förstöra Ballouts fädernesland Libanon skapas den transnationella ilska och de trauman som gör att dessa individer blir helt omöjliga att avradikalisera. Programmen blir verkningslösa så länge det dagsaktuella bränslet till hämndbegäret fortsätter att levereras från den europeiska industribasen och det är en ohållbar ekvation. Staten och den ekonomiska eliten som nazisten Magda Goebbels biologiska barnbarn, familjen Quandt, vilka kontrollerar en stor del av industrijätten tjänar miljarder på den globala vapenexporten samtidigt lämnas det vanliga folket och deltagarna under Christopher Street Day i Berlin att betala det högsta priset när den asymmetriska krigslogiken slår tillbaka mot mjuka mål på hemmaplan.

Att de ”borde ta tag i sina medborgare” är helt sant men det kommer aldrig att fungera så länge Tysklands egen politik fortsätter att elda under de konflikter som skapar radikaliseringen från första början.
Tack för din kunskap igen intressant!
Ska läsa igenom mer noga sen
Inser att Tyskland har målat in sig i ett hörn
Värre än Sverige t.o.m
Citera
2026-07-28, 17:07
Medlem
Lite off topic, men ändå relevant:

Har ni tänkt på att det faktiskt var länge sen som det inträffade något större islamistiskt attentat i Sverige?

2017 begick Rakhmat Akilov sitt stora terrordåd på Drottninggatan. Nästa gång det hände nånting var 2021, när Tamim Sultani knivhögg sju män i Vetlanda. Men sen dess har det väl inte varit några större islamistdåd i Sverige? Om vi inte ska räkna mordet på Salwan Momika?

Det har däremot förekommit flera dåd där svenskar har attackerat utomstående människor och orsakat flera dödsfall. Värst var ju Rickard Andersson i Örebro, men det har funnits andra också. Till exempel Fabian Cederholm i Malmö som mördade två lärare på Latinskolan.

Så varför har det varit så lugnt på islamistfronten i Sverige, medan det fortfarande begås många islamistdåd i Tyskland?
Citera
2026-07-28, 17:21
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Lite off topic, men ändå relevant:

Har ni tänkt på att det faktiskt var länge sen som det inträffade något större islamistiskt attentat i Sverige?

2017 begick Rakhmat Akilov sitt stora terrordåd på Drottninggatan. Nästa gång det hände nånting var 2021, när Tamim Sultani knivhögg sju män i Vetlanda. Men sen dess har det väl inte varit några större islamistdåd i Sverige? Om vi inte ska räkna mordet på Salwan Momika?

Det har däremot förekommit flera dåd där svenskar har attackerat utomstående människor och orsakat flera dödsfall. Värst var ju Rickard Andersson i Örebro, men det har funnits andra också. Till exempel Fabian Cederholm i Malmö som mördade två lärare på Latinskolan.

Så varför har det varit så lugnt på islamistfronten i Sverige, medan det fortfarande begås många islamistdåd i Tyskland?
Kanske för att man är underdåniga mot islam här, av rädsla, indoktrinering eller som vänstern, av dumhet och i praktiken infört hädelseförbud. Däremot finns det många härifrån som varit inblandade i terrordåd i andra länder och stridit för IS. Men när har Sverige sista hundra åren stått upp för sina principer, om det skulle kosta landet något.

Jag menar att man drog nog en lättnads suck, både när Vilks och Momika dog och såg dem egentligen bara som problem.
Citera
2026-07-28, 17:44
Medlem
"Bil" har kört in i folkmassa... ???

Påminner om SVT:
"Lastbilen körde" in i Åhlensbutiken på Drottninggatan...
Citera
2026-07-28, 17:59
Medlem
Citat:
Det är precis där den stora diskussionen ligger i Tyskland just nu. Systemet har uppenbarligen misslyckats med att hantera säkerhetsrisken på hemmaplan och det intressanta är hur myndigheterna har valt att lägga sina resurser. Å ena sidan lägger staten enorma skattemedel på att övervaka och försöka integrera dömda personer i dyra lägenheter i centrala Berlin å andra sidan fortsätter de att godkänna massiva exportlicenser för ammunition och militär utrustning till pågående konflikter i Mellanöstern och när den tyska utrikespolitiken bidrar till att förstöra Ballouts fädernesland Libanon skapas den transnationella ilska och de trauman som gör att dessa individer blir helt omöjliga att avradikalisera. Programmen blir verkningslösa så länge det dagsaktuella bränslet till hämndbegäret fortsätter att levereras från den europeiska industribasen och det är en ohållbar ekvation. Staten och den ekonomiska eliten som nazisten Magda Goebbels biologiska barnbarn, familjen Quandt, vilka kontrollerar en stor del av industrijätten tjänar miljarder på den globala vapenexporten samtidigt lämnas det vanliga folket och deltagarna under Christopher Street Day i Berlin att betala det högsta priset när den asymmetriska krigslogiken slår tillbaka mot mjuka mål på hemmaplan.

Att de ”borde ta tag i sina medborgare” är helt sant men det kommer aldrig att fungera så länge Tysklands egen politik fortsätter att elda under de konflikter som skapar radikaliseringen från första början.
Ja, Tyskland är helt klart starkt allierad med Israel och medborgarna får betala ett högt pris utan att de ens tillfrågas.
Citat:
Israel is now Germany’s third-largest arms export market from 2021 to 2025, with Germany alone accounting for around half of Israeli defence exports in 2025. A security agreement that “anchors Germany’s deep commitment to the security of the State of Israel,” including cyber defence and counterterrorism, was signed by the two governments in January 2026, formalising their strategic partnership
https://euro-sd.com/2026/07/news/52483/israeli-defence-cooperation-with-germany/

Enda möjligheten att förändra något för väljarna är att rösta AfD, om de hinner ändra något innan de också blir köpta och blir landsförrädare.

Hur fan kan de först släppa in alla muslimer, sedan hämta hem dem igen efter att de stridit för ISIS i Syrien, och sedan släppa ut dom på gatan?
Citera
2026-07-28, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
"Bil" har kört in i folkmassa... ???

Påminner om SVT:
"Lastbilen körde" in i Åhlensbutiken på Drottninggatan...
Radikaliserade bilar är tyvärr ett växande problem.
Citera
2026-07-28, 18:46
Medlem
Melancholymans avatar
Finns filmen utlagd någonstans då han svär trohet?
Citera
2026-07-28, 18:51
Medlem
Nu har vissa på facebook klarar på kristendomen. Att Kenya inte tillåter Pride och att Sydamerika är också en farlig plats där kristna är en majoritet.

Hur fan vänder man på detta?

Det vi vet är att det har inte konmit miljontals argentinare och mexikaner till Sverige.
Citera
2026-07-28, 20:25
Medlem
Nu har jag inte läst alla inlägg om saken då jag varit bisy till nu. Men en sak som jag blir sjukt irriterad över är att trots att det är en dåre som svurit IS trohet och är en islamist så har jag sett ett gäng inlägg om att det är vita kristna mäns fel. Förstår inte tankevurpan där eftersom det är noll kristna vita män som är skyldiga till dådet. Kanske någon som har koll på hur dom fått till detta för jag fattar inte? Jag tycker att det som hänt är fruktansvärt och hoppas verkligen INTE att det händer igen.
Citera
2026-07-28, 20:31
Medlem
Citat:
Att försöka kleta på mig att jag ”försvarar” eller ”putsar upp” en mördare visar bara hur desperat du är när dina egna argument har tagit slut. Att förklara en geopolitisk orsakskedja är inte samma sak som att försvara handlingen. Det kallas för analys men den nivån är uppenbarligen för hög för dig.
Självklart är dådet helt vidrigt men till skillnad från dig så vill jag förstå varför det sker så att vi kan stoppa det. Enstaka galningar som Anders Eklund styrs av personliga, psykologiska perversioner. En extremist som Ballout drivs däremot av ett transnationellt och politiskt hämndbegär. Det är inte en "vild gissning" utan ren krigslogik: när hans fädernesland Libanon bombas sönder med tyskproducerad ammunition, så flyttas konfliktlinjerna till Europas gator.
Drivkraften bakom den här säkerhetsrisken är den tyska statens cyniska utrikespolitik. Det handlar om rå vinstjakt för den ekonomiska eliten. Barnbarnen till Tredje rikets första dam, familjen Quandt, som kontrollerar jättar som BMW och skovlar in miljarder på global vapenexport till aktiva krigszoner.
Så spara dina billiga härskartekniker och känslomässiga utbrott. Det är den tyska industrin som finansierar förödelsen i Mellanöstern och det är oskyldiga civila under i Berlin som får betala priset med sina liv för elitens blodspengar.
Du har ingen aning om vad som driver terroristen/vidriga mördaren. Han har kanske fått stryk av pappan genom uppväxten, varit utsatt för sexuella övergrepp, mobbats i skolan etc etc etc. Det kan mycket väl - troligen faktiskt - ligga personliga skäl bakom att han vänt sig mot extrema miljöer.

Dina tramsiga inlägg faller platta när man vet att Libanon - det land som du påstått utsatts för övergrepp av Israel - har fängslat terroristen för uppvigling! Libanon tackar alltså bestämt NEJ till hans terrorism. Så sluta med dina löjliga inlägg till försvar för terrorism. Det är inga konfliktlinjer bakom Europas gränser, det är en patetisk och misslyckad figur som mördat och lemlästat. En Anders Eklund.
Citera
2026-07-28, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Kan inte se att det inlägget försvarar terrorn. Däremot försöker det förklara det , vilket ju är en annan sak.

Så jag väntar fortfarande på ett enda exempel på någon som försvarar terrordådet!
Och Silbersky ”ville bara förklara” Eklunds situation när han ville läsa Stig Dagermans dikt i Engla-rättegången. Tryck in några extra skruvar i hjärnan så kanske du fattar och slutar kleta ner dig själv.
Citera
2026-07-28, 20:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av domkraft
Nu har jag inte läst alla inlägg om saken då jag varit bisy till nu. Men en sak som jag blir sjukt irriterad över är att trots att det är en dåre som svurit IS trohet och är en islamist så har jag sett ett gäng inlägg om att det är vita kristna mäns fel. Förstår inte tankevurpan där eftersom det är noll kristna vita män som är skyldiga till dådet. Kanske någon som har koll på hur dom fått till detta för jag fattar inte? Jag tycker att det som hänt är fruktansvärt och hoppas verkligen INTE att det händer igen.

Det handlar inte om att lägga skulden på vanliga kristna människor eller någon specifik folkgrupp och att göra den tolkningen är att helt missa den realpolitiska och ekonomiska analysen av hur asymmetrisk krigföring fungerar i praktiken.
När man granskar varför den akuta hotbilden har flyttat till Europas gator måste man titta på statens utrikespolitik och de aktörer som profiterar på den och Tyskland agerar som en bärande pelare för krigsmaskineriet i Mellanöstern genom att kontinuerligt godkänna enorma sändningar av ammunition och högteknologisk utrustning och när dessa dagsaktuella leveranser direkt bidrar till att rasera bostadskvarter och infrastruktur i Libanon blir staten en högst aktiv part i konflikten och det är i dessa djupa transnationella trauman som det hämndbegär föds som får individer att slå tillbaka asymmetriskt mot mjuka mål på hemmaplan.
Drivkraften bakom denna exportpolitik är varken religiös eller kulturell utan handlar om rå vinstmaximering för det militärindustriella komplexets absoluta toppskikt och det är de dolda arvingarna till historiska förmögenheter som nazisten Magda Goebbels biologiska ättlingar, familjen Quandt, vilka kontrollerar en gigantisk del av industrikoncernen BMW och som håvar in vinsterna på dessa globala strategiska allianser och denna ekonomiska elit skyddar sina egna tillgångar medan staten verkställer exportlicenserna och det rör sig om en stenhård ekonomisk och militär orsakskedja där eliten tjänar miljarderna på den politik som destabiliserar regioner som Libanon medan den vanliga civilbefolkningen och besökarna på Berlins gator lämnas helt sårbara för de konsekvenser som utrikespolitiken oundvikligen drar med sig och att reducera detta till en fråga om "vita kristna män" är att helt blunda för hur modern terror och globalekonomi faktiskt hänger ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in