2026-07-28, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saksi
Jag försökte ta en privat konversation (startad av dig) från tråden till PM. Du är inte så pigg på det upplägget, så jag antar att du vill försvåra en diskussion av ämnet. Hur tror du det kommer sig? Någon annan som kan gissa kanske? En individ som anser sig obetydlig i samhället drömmer om sektledare och härskande, och vill försvåra en diskussion om mandomsprov….. hmm……..
Om jag hade velat ha en privat konversation med dig hade jag skickat ett meddelande.
Du tycker inte att du har frångått ämnet du startade i tråden nu?
Citera
2026-07-28, 12:13
Medlem
saksis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Om jag hade velat ha en privat konversation med dig hade jag skickat ett meddelande.
Du tycker inte att du har frångått ämnet du startade i tråden nu?

Det här är ett tydligt exempel på hur varken du eller jag har fullgjort ett prov. Jag, för att jag inte kan släppa taget. Jag vet fortfarande inte fullt ut min plats. Jag springer på helt menlösa bollar. Liksom du, som tror att din plats är att skapa dom. Det här gäller oavsett kön.
Citera
2026-07-28, 12:16
Medlem
Blir nog färre krig startade och färre barn gjorda.
Citera
2026-07-28, 12:18
Medlem
Citat:
Det här är ett tydligt exempel på hur varken du eller jag har fullgjort ett prov. Jag, för att jag inte kan släppa taget. Jag vet fortfarande inte fullt ut min plats. Jag springer på helt menlösa bollar. Liksom du, som tror att din plats är att skapa dom. Det här gäller oavsett kön.
Lycka till med att finna din plats.
Citera
2026-07-28, 12:26
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Att ta körkort tänker jag mig inte är att utstå rädsla och smärta. Egentligen inte det förstnämnda heller, endast rädsla (ev smärta, men då är det ju mera kört). Kanske brottas med något halvstort djur?

Fast egentligen har väl mandomsprov varit mer ”fastställda”, som att bli biten av en giftig orm och uthärda det, eller käka en svamp, eller gå på glödande kol eller nåt sånt.

Men det är öppet för diskussion, jag tänker detta som ett evenutellt problem, så är intresserad av olika perspektiv och ev lösningar.

Fast om vi skulle kicka ut alla taniga, bleka spelnörds-pöjkar ut i Norrlands djupa skogar när de fyller 15 för att där under någon vecka, skaffa mat å vatten, bygga skydd å se till att inte bli anfallen av rovdjur…ja, då hade vi inte haft särskilt många karlar på jorden.

Jädrar, vilket katt-slagsmål de hade blitt!
Citera
2026-07-28, 12:29
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Så sett så spelar den sin roll. Men militären är för ensidig, den ser mannen som endimensionell. Den fångar inte upp navelklippta män på ett tillräckligt sätt. Alla är inte ämnade att anfalla, försvara, beordra eller underhålla detta. Inte enbart i alla fall.

Neeej. Några måste dra ber brallorna å böja sig fram oxå. Det är sant.
Citera
2026-07-28, 12:31
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:
Om mandomsprov är den manliga individens bevis på att den är villig att utstå rädsla och smärta för att ingå i gruppen, likt barnafödandet är för kvinnan - vad händer när provet försvinner?

Blir vi mer harmoniska - eller mindre? Mer sammansvetsade - eller mindre? Vad blir barnafödande och fertila kvinnors syn på mannens plats i gruppen? Kommer det att försvinna?

Vilka andra aspekter kan tänkas uppstå i samhället?

Klipp dig och skaffa ett jobb är ett fullt tillräcklig mandomsprov.

När det är klart kan de ta nästa steg kring vad de nu skulle kunna önska.
Citera
2026-07-28, 12:40
Medlem
Om mandomsprov skulle vara istället att växa upp (om man nu ska försöka konkretisera vad det innebär) så flytta hemifrån, lära sig laga åtminstone ett par maträtter, kunna föra sig respektabelt, kunna vara en provider för sig själv alternativt en familj eller framtida familj.

Jag ser många unga män idag som lever lön till lön, krökar eller knarkar på helgerna ibland även vardagar, inga mål, inga drömmar, inga hopp. De tror att en brud en vacker dag ska ramla ner från himlen med alla hål öppna enbart för att de är så bra. Självreflektion, förverkligande, utvecklande finns inte på kartan hos många män. Någonstans har de bara accepterat att livet aldrig kommer bli bättre.

Jag vet inte om det historiskt alltid varit såhär med en viss procentuell del av den manliga befolkningen? Hur kan man ha ett enda liv och wastea bort det på anime-serier samtidigt som man drar ladd eller dricker öl framför tvn? Är det så jävla roligt när man gjort det 100 gånger?
Citera
2026-07-28, 12:47
Medlem
saksis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Fast om vi skulle kicka ut alla taniga, bleka spelnörds-pöjkar ut i Norrlands djupa skogar när de fyller 15 för att där under någon vecka, skaffa mat å vatten, bygga skydd å se till att inte bli anfallen av rovdjur…ja, då hade vi inte haft särskilt många karlar på jorden.

Jädrar, vilket katt-slagsmål de hade blitt!

Jo, men det vore fint om det fanns något annat sätt. Som att ta något gift eller något sånt. Eller att välja mellan det och något mer fysiskt. Meningen är ju inte sadism eller pennalism eller någon slags selektion, utan frigörelse och tillhörighet.

Sen måste det ju finnas valfrihet överhuvudtaget, ingen ska ju behöva tvingas till det. Eller så kanske det finns något helt annat alternativ, vad vet jag. Eller bara låta saker ha sin gång. Dock tror jag som någon ovan att då är det nog på nedgång med barnafödandet.
Citera
2026-07-28, 12:50
Medlem
saksis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Neeej. Några måste dra ber brallorna å böja sig fram oxå. Det är sant.

Jag tänkte mer på att det finns tid för fred också. Alla kan inte enbart fokusera på krig.
Citera
2026-07-28, 12:51
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Värnplikten är ett utmärkt sätt att fostra unga män och för dem att få uppleva samhörighet. Det är en bristvara idag då alla sitter hemma bakom varsin skärm.

Men det kunde kanske kompletteras med ett slags "mandomsprov" direkt efter eller som avslutning.

Jag håller med dig.
Vissa tjänster inom värnplikten avslutas med tuffare överlevnadsprov eller långa marscher så det kanske ska införas i alla dessa tjänster. På samma sätt som att man börjar med gröntjänsten så avslutar man med överlevnadsprovet som då är en vecka i skogen och att samtidigt då gå minst fem mil under denna tid.
Givetvis ska vissa problem och annat lösas under färden för att se att personen verkligen har tagit åt sig lärdomen de fått.
Citera
2026-07-28, 12:54
Medlem
saksis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatTren
Om mandomsprov skulle vara istället att växa upp (om man nu ska försöka konkretisera vad det innebär) så flytta hemifrån, lära sig laga åtminstone ett par maträtter, kunna föra sig respektabelt, kunna vara en provider för sig själv alternativt en familj eller framtida familj.

Jag ser många unga män idag som lever lön till lön, krökar eller knarkar på helgerna ibland även vardagar, inga mål, inga drömmar, inga hopp. De tror att en brud en vacker dag ska ramla ner från himlen med alla hål öppna enbart för att de är så bra. Självreflektion, förverkligande, utvecklande finns inte på kartan hos många män. Någonstans har de bara accepterat att livet aldrig kommer bli bättre.

Jag vet inte om det historiskt alltid varit såhär med en viss procentuell del av den manliga befolkningen? Hur kan man ha ett enda liv och wastea bort det på anime-serier samtidigt som man drar ladd eller dricker öl framför tvn? Är det så jävla roligt när man gjort det 100 gånger?

Intressant. Kanske är det så, men hur gör man det till ett prov?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in