2026-07-28, 08:42
Medlem
pextas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
.... Alla andra verkar hylla honom och hans personlighet reservationslöst.

Det är ju ganska standard när någon dött som inte är superkriminell och det är väl bra att man fokuserar på det positiva hos en person för att minnas det goda och att inte svärta ner någon som inte är vid liv och kan försvara sig. Det är också viktigt för anhöriga och andra sörjande att bara minnas en person i ett väldigt positivt sken.

Förmodligen va det ingen som gjorde tydligt för honom att delar av hans körande skapade problem för andra så han tänkte nog inte så mycket på det. Så det är väl möjligheten att va anonym som gör att vissa kan skriva att dom blev störda av högt ljud tex.
Citera
2026-07-28, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Håller inte med riktigt där.

Han passar profilen för denna typen av gärningsmän på flera sätt:

* Klarar inte av att ta ett riktigt körkort, utan följer minsta motståndets lag och satsar på en handikappvariant.

* När han ställs inför ett manuellt växlat fordon - som han ju inte får köra, ställs lagar och regler åt sidan och han kör ändå.
Fake it 'til you make it i fullskaleförsök

* Han godtog inte strafföreläggandet utan lät saken om olovlig körning - pga framförande av manuellt fordon trots bara automat-körkort - gå till domstol.

Att inte godta ett strafföreläggande är kanske inte särskilt graverande. Men jag förstår inte riktigt varför? En annan sak om man stoppats för mer tveksamma förseelser (dvs med större tolkningsutrymme) där man kanske har förhoppningen att kunna övertyga domstolen om sin oskuld.

Citat:
Bara det att han inte makeade det i slutändanm
Undrar hur illa han körde för att bli tagen och kontrollerad? Eller också var det bara en rutinkontroll med en noggrann Polis.
Den av polisen (juni 2024) stoppade lastbilen hade regnr: WJG687.
Om lastbilen vid tillfället var registrerad på någon som endast hade automtat-körkortsbehörighet så kan det ju ha varit antingen en manuell slagning från polisernas sida - eller om nu ANPR-systemet flaggar även för avsaknad av körkortsbehörighet?
Vet inte vem som ägde lastbilen då.

Körningen var i Göteborg.

Citat:
* Och sedan - med varning på körkortet från Transportstyrelsen, ge sig ut och dynggasa på motorvägen och köra ihjäl en oskyddad trafikant = konsekvenstänk zero.

22-åringen kanske inte fattar regelverket med varningen (giltig i två år) eller så saknas som du säger ett konsekvenstänkt.
Citera
2026-07-28, 09:49
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Django.Diggler
Riktigt tråkigt att Milton omkom, men fan va han körde med den hojen veckorna innan han blev påkörd. Full gas hela tiden. Körde ur från den lokala cirkel k som en galning, alltid full fart genom samhället. Hade funderingar på att slänga en pinne framför hojen så vårdslöst han körde genom Floda. Kan säga att hans hoj accelererande nästan som en 125cc cross. När man såg honom bakifrån så va det inte lätt att se att de va en mc. Trodde först det var en cross. Nu är det iallafall tyst och lugnt på vägarna i samhället. Kan inte säga ja saknar hans jävla hoj och hans körning.
Kanske fler än du som blev förbannade på hur Milton körde och störde?
Hans mamma?
MGM?

Hur ska man kunna bevisa att MGM kört på Milton av misstag eller med vilje?
Påminner om händelsen med Thony W på Ratsit som hatades av många. Också påkörd. Av misstag eller vilje svårt att bevisa.
Eller har jag missat något? Går det att bevisa dessa händelser på något sätt?

(FB) Ratsits VD Thony Wissmar död. Blev påkörd under joggningstur i Mallorca. (2026-07-19)
Senast redigerad av gofigur 2026-07-28 kl. 09:56.
Citera
2026-07-28, 09:54
Medlem
Polisen har verkligen mycket att arbeta med i Lerum, det har uppstått en slags kult där, detta problem är större än någon enstaka förare. Det planeras en körning den 6/8 kl 19:00 för Milton, fint att göra såklart men vi får hoppas att polisen är där och gör sitt jobb så inte fler ungdomar kör olagligt och skadar sig.

https://i.ibb.co/27RZ36G6/IMG-6462.jpg
Citera
2026-07-28, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig

Om lastbilen vid tillfället var registrerad på någon som endast hade automtat-körkortsbehörighet så kan det ju ha varit antingen en manuell slagning från polisernas sida - eller om nu ANPR-systemet flaggar även för avsaknad av körkortsbehörighet?

Körningen var i Göteborg.

Den bilen ägdes vid aktuellt tillfälle av hans far: Brajjan. Den har efteråt bytt ägare minst 4 ggr ytterligare.

Citat:

22-åringen kanske inte fattar regelverket med varningen (giltig i två år) eller så saknas som du säger ett konsekvenstänkt.

Även det skulle isf passa profilen:

Att inte känna till lagar, att inte bry sig om eller ens förstå myndighetsbeslut och att inte se till att få dem förklarade för sig.

Men, allra mest troligt: avsaknad av konsekvenstänk.
Citera
2026-07-28, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Kanske fler än du som blev förbannade på hur Milton körde och störde?
Hans mamma?
MGM?

Hur ska man kunna bevisa att MGM kört på Milton av misstag eller med vilje?
Påminner om händelsen med Thony W på Ratsit som hatades av många. Också påkörd. Av misstag eller vilje svårt att bevisa.
Eller har jag missat något? Går det att bevisa dessa händelser på något sätt?

(FB) Ratsits VD Thony Wissmar död. Blev påkörd under joggningstur i Mallorca. (2026-07-19)

Ja, jag tror du har missat en hel del.
Som exempelvis att dom bodde i helt olika kommuner och knappast haft kontakt innan.
...och hur mycket man än retar sig på ettrigt tvåtaktsljud i Floda och Lerum så hörs det näppeligen till Partille.
Citera
2026-07-28, 10:18
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ja, jag tror du har missat en hel del.
Som exempelvis att dom bodde i helt olika kommuner och knappast haft kontakt innan.
...och hur mycket man än retar sig på ettrigt tvåtaktsljud i Floda och Lerum så hörs det näppeligen till Partille.
Ok, bra info!
Störde inte MGM med oljud i hemmet alltså. Då återstår i fallet MGM, hur Milton körde.
Apropå det, borde inte MGM ha hört störande ljud från Milton på plats?
Citera
2026-07-28, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Polisen har verkligen mycket att arbeta med i Lerum, det har uppstått en slags kult där, detta problem är större än någon enstaka förare. Det planeras en körning den 6/8 kl 19:00 för Milton, fint att göra såklart men vi får hoppas att polisen är där och gör sitt jobb så inte fler ungdomar kör olagligt och skadar sig.

https://i.ibb.co/27RZ36G6/IMG-6462.jpg
Vi får hoppas polisen är där om mopeder som kör i 25-45 kmh skall ut på E20, jag kommer att hålla mig undan iaf.
Citera
2026-07-28, 11:51
Medlem
Citat:
* Han godtog inte strafföreläggandet utan lät saken om olovlig körning - pga framförande av manuellt fordon trots bara automat-körkort - gå till domstol.

Att inte godta ett strafföreläggande är kanske inte särskilt graverande. Men jag förstår inte riktigt varför? En annan sak om man stoppats för mer tveksamma förseelser (dvs med större tolkningsutrymme) där man kanske har förhoppningen att kunna övertyga domstolen om sin oskuld.

Men hur vet du att han erbjöds strafföreläggande? Det sker inte per automatik. De moppekids som jag pratat med som åkt dit på olovlig körning (kört trimmat) har inte fått det, det har alltid kallats till rättegång.

Citat:

Jo, i juni 2024 ägdes den lätta lastbilen av Br*y*n S*deghbigi (* = a). Född 1970 och skriven på samma adress som MGM, därför troligen pappan till honom.

Han har enskild firma som enligt bolagsregistret ska syssla med handel och reparation av personbilar, lätta fordon samt motorcyklar.

Åldern på den personen gör att det är osannolikt att hans körkort har automat-begränsning. Han bör ha tagit svenskt körkort kring 1990 och vid den tiden var det väldigt ovanligt att man tog körkort för automat, om jag minns rätt.
Citera
2026-07-28, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Ok, bra info!
Störde inte MGM med oljud i hemmet alltså. Då återstår i fallet MGM, hur Milton körde.
Apropå det, borde inte MGM ha hört störande ljud från Milton på plats?

MGM kom ju körande i bil på E20 och hann upp offret, som också körde på E20 samma riktning.

Att MGM skulle ha hört ett högt motorljud från Miltons motorcykel ute på E20 och därför bestämt sig för att meja ner honom, förefaller osannolikt.
Citera
2026-07-28, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greger001
Vi får hoppas polisen är där om mopeder som kör i 25-45 kmh skall ut på E20, jag kommer att hålla mig undan iaf.

Jag skulle bli mäkta förvånad om de ger sig ut på E20. De ska från Floda till Lerum. Det finns massvis med vägar där som inte är E20.
Citera
2026-07-28, 12:01
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
MGM kom ju körande i bil på E20 och hann upp offret, som också körde på E20 samma riktning.

Att MGM skulle ha hört ett högt motorljud från Miltons motorcykel ute på E20 och därför bestämt sig för att meja ner honom, förefaller osannolikt.

Tror du att MGM borde ha hört Milton på vägen eller inte?
Högt eller lågt eller inte alls?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in