2026-07-26, 03:30
Medlem
Varför satsar man inte bara på Kommunalvalet? Det är väl lättare eller har jag fel?

Måste man satsa på Riksdagsvalet också?
Citera
2026-07-26, 11:18
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Varför satsar man inte bara på Kommunalvalet? Det är väl lättare eller har jag fel?

Måste man satsa på Riksdagsvalet också?

Man kan satsa på alla nivåer. Det är inget motsatsförhållande.
Citera
2026-07-26, 12:28
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Man kan satsa på alla nivåer. Det är inget motsatsförhållande.

Med en skral kampanjkassa så skulle jag säga att det visst är det. Eller så blir det "satsningar" utan pengar.
Citera
2026-07-26, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetegerfrihet
De som saknar svar, förskjuter diskussionen, precis som du gjorde i ditt inledande inlägg till mig. Det är det mest vanliga retoriska grepp som finns. Vad jag gjorde, var inte att förflytta diskussionen till ordval, utan konstatera att kommunikation inte är möjlig med någon som använder ord felaktigt. Det är ganska självklart. Och det märks även i detta inlägg, att du därutöver inte behärskar pronomen. Sammantaget medför detta inte bara kommunikationsproblem, utan en begränsad förmåga att tillgodogöra sig och analysera information.

Du förbiser helt vilka som följde med Gustav till AfS och den omfattande partipolitiska kompetens och erfarenhet de besitter. Ingen har begått några misstag. Tvärtom. Och jag har inte beskrivit misslyckande som ett önskemål, utan att själva syftet kan ha varit att inte lyckas. Det är många observationer, som jag inte nämner här. Jag började som AfS-anhängare och uppfattade att Gustav förde min talan. Men så började jag se saker och, eftersom jag anser att varje röstberättigad medborgare bör betrakta det som sin plikt att granska politiker som eftersträvar att påverka vår omvärld, gjorde jag det. Jag har aldrig förstått mig på blind lydnad av och tillit till politiker. Min slutsats har inget självändamål. Det verkar däremot ditt försvar av Gustav och AfS ha. Du är helt okritisk och det kan ju ha sina förklaringar. Vi kommer inte längre.

”Kommunikation är inte möjlig med någon som använder ord felaktigt”. Märkligt argument. Även om jag hade använt ett ord mindre precist hade det inte gjort resten av mitt resonemang obegripligt. Det finns heller ingen logisk koppling till ett litet de/det-fel eller liknande och slutsatsen att det inte går att kommunicera med mig. Jag kan göra tio grammatiska fel utan att det utesluter att jag kan ha rätt i sak.

Men för sakens skull - jag kan inte pronomen, har begränsad analysförmåga och försvarar egentligen Gustav. Inte ett enda av de påståendena gör din slutsats mer sann. Det mest intressanta: ”Det är många observationer, som jag inte nämner här”. Nämn dem då. Att hänvisa till ospecificerat bevismaterial är inget argument.

Jag är inte okritisk mot AfS och Gustav för att jag kritiserar ditt resonemang. Att ifrågasätta logiken bakom ett argument är inte detsamma som att försvara den person argumentet handlar om. Om min kritik är fel kan du visa var den brister. Om den är rätt spelar det ingen roll vad du tror att jag tycker om Gustav eller AfS.

Min invändning kvarstår. Det du beskriver om AfS kan fortfarande förklaras betydligt enklare.
Citera
2026-07-26, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av William77
”Kommunikation är inte möjlig med någon som använder ord felaktigt”. Märkligt argument. Även om jag hade använt ett ord mindre precist hade det inte gjort resten av mitt resonemang obegripligt. Det finns heller ingen logisk koppling till ett litet de/det-fel eller liknande och slutsatsen att det inte går att kommunicera med mig. Jag kan göra tio grammatiska fel utan att det utesluter att jag kan ha rätt i sak.

Men för sakens skull - jag kan inte pronomen, har begränsad analysförmåga och försvarar egentligen Gustav. Inte ett enda av de påståendena gör din slutsats mer sann. Det mest intressanta: ”Det är många observationer, som jag inte nämner här”. Nämn dem då. Att hänvisa till ospecificerat bevismaterial är inget argument.

Jag är inte okritisk mot AfS och Gustav för att jag kritiserar ditt resonemang. Att ifrågasätta logiken bakom ett argument är inte detsamma som att försvara den person argumentet handlar om. Om min kritik är fel kan du visa var den brister. Om den är rätt spelar det ingen roll vad du tror att jag tycker om Gustav eller AfS.

Min invändning kvarstår. Det du beskriver om AfS kan fortfarande förklaras betydligt enklare.

Det här är bara nonsens. Det verkar som om, att det du egentligen är ute efter är att skapa konflikt. Jag har ingenting att tillägga.
Citera
2026-07-26, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Med en skral kampanjkassa så skulle jag säga att det visst är det. Eller så blir det "satsningar" utan pengar.

Låt oss säga att man skulle satsa alla pengar, tid och resurser på en enda kommun, hur skulle denna satsningen kunna göras på bästa och effektivaste sätt tror du? Obs genuin fråga. Bortsett från att lämna valsedlar till varje hushåll tillsammans med information. Är verkligen stora valaffischer en effektiv metod i Sverige 2026? Känns som att folk ändå bara stirrar ner i sina telefoner och missar sådant (som dessutom riskerar att utsättas för sabotage). Antar att det bästa är att försöka maximera sin närvaro på internet inom sin kommun/region?

Men ja, Kasselstrand började helt klart i fel ände 2017 genom att endast fokusera på riksdagsvalet. Snacka om övertro på sig själv. Allard gjorde helt rätt i att bara fokusera på Örebro från början. Hans enda stora misstag var väl namnvalet, men han hade väl ingen tanke alls på att ställa upp i riksdagsvalet senare så det är väl lätt att vara efterklok. Men man bör nog aldrig utesluta något oavsett.
Citera
2026-07-26, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetegerfrihet
Det här är bara nonsens. Det verkar som om, att det du egentligen är ute efter är att skapa konflikt. Jag har ingenting att tillägga.

Du verkar lägga betydligt mer energi på att bedöma mig än på att visa att jag har fel. Det säger väl sitt.
Senast redigerad av William77 2026-07-26 kl. 23:42.
Citera
2026-07-27, 10:41
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes

Det dyra är valsedlarna och det fysiska kampanjmaterialet. Resten kan göras gratis eller nästan gratis online.
Citera
2026-07-27, 10:43
Medlem
LKKINGENs avatar
Nu när Jimmie åker på valturné med en arab så var det färdig röstat på honom.
En lite fråga.
Hur gör man för att rösta på AfS? Valsedlar lär inte finnas i vallokalen?
Tacksam för svar.
Citera
2026-07-27, 10:58
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Nu när Jimmie åker på valturné med en arab så var det färdig röstat på honom.
En lite fråga.
Hur gör man för att rösta på AfS? Valsedlar lär inte finnas i vallokalen?
Tacksam för svar.

Folk från AFS kommer att lägga ut valsedlar i så många vallokaler som möjligt. Men du kan alltid beställa valsedlar gratis från partiet.

Här beställer du valsedlar för riksdagen: https://alternativforsverige.se/bestall-hem-gratis-valsedlar/

För valsedlar på lokal nivå måste du kontakta den lokala AFS-föreningen.

I nödfall får du ta en blank valsedel och skriva "Alternativ för Sverige" utan citationstecken.
Citera
2026-07-27, 17:59
Medlem
Refunds avatar
Har fått nog av araberna nu efter en en händelse i kollektivtrafiken i helgen och funderar på att dra iväg en röst på AFS som straff. Tidö kommer ändå inte vinna så vad har man att förlora?

Är det bara valsedlar som läggs ut till nästa val om man når 1%, eller finns det fler fördelar?
Citera
2026-07-27, 23:07
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Kasselstrand kräver ETNISK RENSNING av hela den somaliska diasporan - alla somalier ska hem till Somalia (AFS)!!!

Är det här ett utspel i syfte att provocera och få mer uppmärksamhet?
Har AFS uttalat sig så om någon folkgrupp tidigare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in