2026-07-25, 11:53
Medlem
kyrkstockens avatar
JAg hoppas på en S minoritetsregering. Det fungerar i alla andra länder.

Problemet med S är att de skiter i politiken för makten. De lägger ner kärnkraftverk som de själva är emot. De importerar låglönearbetare som pressar ner lönerna för LOs medlemmar?????
Allt för att få vara den som bestmmer.

JAg gissar att det blir som vanligt. V och C viker sig, MP går med på att bilda regering om vi avvecklar sverige och S säger ja.

Kanske är problemet att det är för bekvämt att vara i opposition. MAn kan göra vad man vill (tex läsa in en juristexamen samtidigt) och lyfta en generös lön.
Citera
2026-07-25, 13:48
Medlem
Zaedrewss avatar
Skulle inte direkt säga nej till det. Allt för att slippa de andra. Speciellt MP men även V.

Ett annat alternativ om det blir majoritet skulle kunna vara S + C + KD. Känns ju faktiskt lite mer realistiskt än att M skulle regera tillsammans med sossar.
Citera
2026-07-25, 13:49
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
JAg hoppas på en S minoritetsregering. Det fungerar i alla andra länder.

Problemet med S är att de skiter i politiken för makten. De lägger ner kärnkraftverk som de själva är emot. De importerar låglönearbetare som pressar ner lönerna för LOs medlemmar?????
Allt för att få vara den som bestmmer.

JAg gissar att det blir som vanligt. V och C viker sig, MP går med på att bilda regering om vi avvecklar sverige och S säger ja.

Kanske är problemet att det är för bekvämt att vara i opposition. MAn kan göra vad man vill (tex läsa in en juristexamen samtidigt) och lyfta en generös lön.

Jo det kanske är det allra bästa. Med tillfälliga allianser både till vänster som höger. Jag menar det allra bästa (minst dåliga) sett till hur det verkar gå. Att Tidö tappar majoriteten.
Citera
2026-07-25, 14:07
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
M + S regering betyder i praktiken:
  • Sjöbadsavtalet sägs upp
  • IF Metal förklarar krig
  • Svenskt Näringsliv lämnar M
  • S och M bråkar om statsministerposten där S får makten
  • Vänster och Höger försvinner
  • Nytt högerblock bildas där SD blir ledaren
  • Nytt vänsterblock bildas där V blir ledaren
Citera
2026-07-25, 15:41
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Kristersson har ju sagt nej till detta. Å andra sidan har ju han ingen ryggrad så han kan säkert ändra sig för att få en del av makten.

Ulf K har sagt nej till mycket även att regera med Sd och se hur det gick, mannen utan ryggrad gör allt för att få vara statsminister men kollar man på hur det går i mätningarna så krymper hans parti hela tiden, jag tror inte M kan ha kvar honom efter valet men jag hittar heller ingen naturlig efterträdare till lille Ulf K!
Citera
2026-07-25, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zigggy
Betänk, alla hatar Åkesson.

Vad menar du? SD är Sveriges andra största parti med 1.33 miljoner röster.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ett annat alternativ om det blir majoritet skulle kunna vara S + C + KD.

Det är osannolikt att S, C och KD får majoritet. De får inte ens 40 % av rösterna.

Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
S+SD är mer troligt

Inte ens nära. S har många hundra tusen väljare som vill ha en mer generös migrationspolitik, avvecklad kärnkraft, inga utvisningar, straffrabatter till grova kriminella osv. Det kommer ALDRIG att hända.
Senast redigerad av liapunov13 2026-07-25 kl. 16:41.
Citera
2026-07-25, 20:41
Medlem
Jag tror också att S+SD är mer troligt än S+M. M kommer aldrig våga bli stödparti, deras väljare skulle bli galna och missnöjda och byta parti. Troligen till KD eller MED.

Men för att S+SD ska kunna bli möjligt måste båda partier byta partiledare + ledning.
Citera
2026-07-27, 19:24
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Skulle inte direkt säga nej till det. Allt för att slippa de andra. Speciellt MP men även V.

Ett annat alternativ om det blir majoritet skulle kunna vara S + C + KD. Känns ju faktiskt lite mer realistiskt än att M skulle regera tillsammans med sossar.
S, C, Kd är väl det ända realistiska just nu.
Men om det räcker rent parlamentariskt helt ut vette fan.

Kanske MP + SD får täcka upp från varsin falang? S med mp och KD med SD.
Citera
2026-07-27, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
S, C, Kd är väl det ända realistiska just nu.
Men om det räcker rent parlamentariskt helt ut vette fan.

Kanske MP + SD får täcka upp från varsin falang? S med mp och KD med SD.

S, MP, KD och C är ett mittenalternativ som kan fungere (gillar dock inte denna kombo personligen)

Senaste Novus gav dessa partier sammanlagt 51,7%.
Citera
2026-07-27, 20:00
Medlem
Vad SM vore för regering hörs ju på namnet.
Citera
2026-07-27, 20:04
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
S, MP, KD och C är ett mittenalternativ som kan fungere (gillar dock inte denna kombo personligen)

Tja, om opinionen står sig blir det nog så!

Bara jag slipper pajasen Kristersson är jag ganska nöjd.
Ett sämre stolpskott har nog aldrig förekommit i svensk Politik!
Citera
2026-07-27, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.

Både KD och MP är ytterlighetsparti på var sin sida, knappast mitten. C är även ett ytterlighetsparti, dock oklart vilken sida då de skiftar beroende på fråga. C och MP är lika omöjligt som C och V.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in