2026-07-27, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Det är totalt ointressant vem som förklarade krig först, som en del Hitlerförsvarare försöker! Det avgörande är ju vem som anfaller först...

Och att Storbrittanien inte sände soldater till Polen är ju bara NONSENS eftersom de hade inte hunnit dit innan Polen redan var invaderat och då hade det varit helkorkad att försöka anfalla DÄR mot ett Tyskland som hade rustat mycket medan andra inte hade gjort det...

Så det är p g a er Hitlerförsvarare, som det passar i den här tråden...

Så när man fastställer vem som startar ett krig är det totalt ointressant vem det var som förklarade kriget som startat? Ska man vända och vrida på det på det sättet sä kan man också säga att det var Polen som startade kriget när de anföll Tjeckoslovakien okt-nov 1938.

Två veckor efter Frankrikes och Storbrittanninans krigsförklaring, anfölls Polen av Sovjetunionen. Den 6:e oktober tvingades Polen kapitulera. Så nog hade man hunnit dit med militärt stöd om man hade velat hålla sin del av avtalet. Istället inledde Storbritannien och Frankrike en allians med en av Polens ockupanter.

Om jag försvarar Hitler genom att påpeka vissa hiatoriska fakta, vem är det du försvarar när du utelämnar Sovjetunionens invasion av Polen och att Sovjetunionen var en av "de allierade"? Kanske bättre att hålla känsloargument utanför historieskrivningen.
Citera
2026-07-27, 17:29
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaul
Det kan vi inte.

Ja, det är ju skitsvårt att stapla stenar på varandra

Citat:
Det finns en myt om att vi kan återskapa allt historiskt på grund av att vår teknologi är mer avancerad, men det är inte sant. Vi kan t.ex. inte gå på månen längre,

Är du utvecklingsstörd? För det var nog det dummaste jag nånsin läst. Att vi inte haft några startklara raketer under en period där vi haft ett aktivt månprogram (VILKET INGEN FRISK MÄNNISKA SKULLE FÖRVÄNTA SIG ATT VI SKULLE HA ) betyder det inte att vi inte kan bygga en. Vi kan liksom inte bygga en T-ford imorrn heller, men det betyder inte att vi kan bygga en. Du beskriver bara saker som vi inte haft något behov men som vi SJÄLVKLART kan göra igen om vi vill. Jävla retard

Sen hur du kunnat missa att vi nu återigen har ett aktivt månprogram ämnat att landa om ett par år är....fascinerande.

Citat:
och inte heller bygga en ny pyramid av samma storlek som Cheopspyramiden

...för att?

Citat:
. Om vi hade behövt göra någon av dessa saker så hade vi kunnat ställa om vårt samhälle och utföra det om ungefär 20 år

Nej, en Cheopspyramid kan vi börja bygga väldigt fort om vi skulle vilja. Det är bara att öppna plånboken och ta dit en massa kranar och maskiner för stenbrytning etc. Ett månprogram är såklart mer avancerat. Artemisprogramet beräknas ta 11 år från start till landning.

Citat:
, men att vi just nu skulle ha möjlighet att börja bygga en ny pyramid i storlek av Cheopspyramiden är rent nonsens.

Du får sluta sitt och runka till Graham Hancock-videos

Citat:
Vi hade bara kunnat börja planera för att bygga en ny pyramid i storlek av Cheopspyramiden, sedan tar det lång tid att ställa om för att faktiskt åstadkomma det.

Berätta vad det är du föreställer dig skulle ta så lång tid. Nyfiken.
Citera
2026-07-27, 17:31
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo man utrotade dom. Sedan såg man fördelen med dom. Att man slapp att gå! Indianerna gjorde ju etnisk rensning sinsemellan också innan Columbus. Finns många bevis om detta med massgravar. Så inte allt var frid och fröjd innan den dumma european kom dit.
Finns det människor som tror det alltså? Att det inte pågick blodiga krig mellan olika stammar innan den onde vite mannen kom dit och 'gav dom idéer'?
Citera
2026-07-27, 17:38
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stehauf
Så när man fastställer vem som startar ett krig är det totalt ointressant vem det var som förklarade kriget som startat?

Ja. Att de allierade var civiliserade nog att faktiskt deklarera krig förändrar inte det faktumet att bakgrunden till ww2 var nazityskland aggressiva expansionspolitik. Man måste ju titta till vad som faktiskt skett, istället för att tro att det enda relevanta är vem som skrev på ett fucking papper. Jävla mupp

Citat:
Två veckor efter Frankrikes och Storbrittanninans krigsförklaring, anfölls Polen av Sovjetunionen. Den 6:e oktober tvingades Polen kapitulera. Så nog hade man hunnit dit med militärt stöd

Nej, det var en logistisk omöjlighet, din jävla retard, testa att öppna en kartbok istället för att runka till Hitler-tal

SNÄLLA, berätta hur du föreställer dig att UK år 1939 skulle kunna skicka och förse en armé på hundratusentals man till fucking Polen at the drop of a hat

Citat:
om man hade velat hålla sin del av avtalet.

Det står fortfarande inget sådant i något avtal, din lögnaktiga fittnylle-nasse

Citat:
Istället inledde Storbritannien och Frankrike en allians med en av Polens ockupanter.

Det kallas realpolitik, retard. Det var inte direkt så att man var goda vänner med kommunisterna. Men man var tyvärr tvungen att gå till sängs med Stalin för att stoppa Hitler efter att Hitler var korkad nog att anfalla sin krigspartner i smyg. Det fanns inget annat sätt.
Citera
2026-07-27, 17:54
Medlem
Stockholm, Köpenhamn och Oslo var inte de första huvudstäderna i Skandinavien.

- Trondheim var Norges första huvudstad (då kallat Nidaros).
- Sigtuna var Sveriges första huvudstad.
- Roskilde var Danmarks första huvudstad.

I medeltida Finland var staden Åbo det politiska och religiösa centrumet inte som idag Helsingfors.
Senast redigerad av Piratpartiet 2026-07-27 kl. 18:00.
Citera
2026-07-27, 18:07
Medlem
Citat:
Så när man fastställer vem som startar ett krig är det totalt ointressant vem det var som förklarade kriget som startat?
Så om t ex Japan anfaller USA UTAN att förklara krig först och USA SEDAN förklarar krig mot Japan så menar du alltså att det var USA som startade...
Är du dum eller låtsas du bara?
Citat:
Ska man vända och vrida på det på det sättet sä kan man också säga att det var Polen som startade kriget när de anföll Tjeckoslovakien okt-nov 1938.
Det var väl som någon påpekade TYSKLAND som tog Tjeckoslovakien och då passade Polen på att ta ett omtvistat område?
Den detaljen vet jag inte men jag vet att TYSKLAND tog Tjeckoslovakien INNAN Polen...
Citat:
Två veckor efter Frankrikes och Storbrittanninans krigsförklaring, anfölls Polen av Sovjetunionen. Den 6:e oktober tvingades Polen kapitulera. Så nog hade man hunnit dit med militärt stöd om man hade velat hålla sin del av avtalet. Istället inledde Storbritannien och Frankrike en allians med en av Polens ockupanter.
Om jag försvarar Hitler genom att påpeka vissa hiatoriska fakta, vem är det du försvarar när du utelämnar Sovjetunionens invasion av Polen och att Sovjetunionen var en av "de allierade"? Kanske bättre att hålla känsloargument utanför historieskrivningen.
Menar du hunnit dit med en pluton?
Vad hade det varit för vits med det..?
Storbrittanien och Frankrike hade inte rustat flera år som Tyskland hade gjort, så de tillsammans hade inte ens tillräcklig styrka för att ens behålla en liten del av Frankrike så det hade varit helkorkat att splittra upp GB och franska styrkorna och försöka få till ett försvar i Polen så tidigt i kriget.

Alliansen med Sovjet kom till EFTER att Hitler varit så korkat att han själv öppnade en krigsfront till och var för att "allierade" försökte överleva själva.
Du verkar glömma att Tyskland rustade flera år innan de andra fastän Europa och speciellt Tyskland var fattiga efter WW I och den stora depresionen, därför ville de andra lägga pengar på en massa militär innan det blev absolut nödvändigt och därför var Tyskland mycket starkare i början.

I dina "fakta" hoppar du över viktiga fakta och höll dig inte till rätt gällande tidsaxeln...
Citera
2026-07-27, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaul
År noll finns inte
Ur egen erfarenhet har jag uppmärksammat att någonstans runt 90-95 % verkar tro att det fanns ett år noll. Det är en del av ett större problem där folk inte inser att koncept inte alltid funnits. Konceptet noll fanns år noll, men det användes bara runt Indien. Året före år 1 efter Kristus är år 1 före Kristus. De flesta verkar ha uppfattningen att Jesus enligt Kristendomen föddes år 0, sedan år 1 var han 1 år gammal. Jesus föddes år 1 och år 2 så var han 1 år gammal. Jag tror detta fått fäste på grund av att de flesta inte kan föreställa sig hur det var innan noll fanns som matematiskt koncept.

Ingen trodde jorden var platt när Columbus ville segla västerut
De gamla grekerna visste att jorden var sfärisk och räknade ut hur stor den var. När Columbus ville segla västerut för att komma till Asien så fick han mycket riktigt först avslag, men avslaget berodde på att alla korrekt trodde att avståndet var för långt för honom att segla. Det dem hade missat var att det fanns land mellan Europa och Asien. Jag misstänker att detta missförstånd handlar om att man vill framhäva Columbus som en pionjär.

Vilka andra historiska felaktigheter som de flesta tror på finns det? Vad är anledningen att felaktigheten fått fäste?

De möjligt att hela vår histora från början av1800 talet och bakåt är påhittad.
Det som fick mig riktigt skeptisk var då jag började undesöka hur gamla byggander var byggda under 1800 talet.
De visade sig att de som levde under 1800 talet inte hade technologin att bygga de flesta berömda byggader från denna påstådda tidsperiod. (kolla min senaste trådstart)
Där tar jag som exempel St Isaac katedralen i St Petersburg, med 114 tons perfekt svarvade och polerade pelare i granit.
För att uppnå detta behövs vertyg i tiamant, något som först uppfanns mot slutet av 1800 talet.

Det är inte bara jag som har ifrågasatt detta utan de finns en uppsjö av information om detta på nätet då jag började kolla.

Angående åren som du nämnde, de är garanterat att de har fifflat med åren, vi kan omöjligt veta exakt vilket år det är.
De kan ha lagt flera 100 år till och hittat på historier som inte hände. De finns massa teorier om detta också på nätet.

Colombus historien också ett påhitt.
Citera
2026-07-27, 18:29
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Väx upp. USA sökte desperat efter en väg ut eftersom kriget blivit politiskt omöjligt. De visste att Sydvietnam skulle falla utan dem. Trumpfettot kommer göra samma sak med Iran men ändå deklarera seger.

Om det är en vinst för dig så vill jag ta del av det du röker.

Jag har aldrig påstått att det var en vinst. Man fick inte invadera Nordvietnam och krossa den kommunistiska regimen, så det var omöjligt att uppnå en vinst.

Vad jag påstått var att USA inte förlorade.

Iran är en helt annan femma och är inte en relevant jämförelsepunkt.
Citera
2026-07-27, 18:41
Medlem
Citat:
Så när man fastställer vem som startar ett krig är det totalt ointressant vem det var som förklarade kriget som startat? Ska man vända och vrida på det på det sättet sä kan man också säga att det var Polen som startade kriget när de anföll Tjeckoslovakien okt-nov 1938.

Men du kan ju inte förneka att det var Tyskland som invaderade Tjeckien först medan Polen tog bara en ytterst liten bit av Tjeckien.

Frankrike och Storbritannien gjorde mer än ingenting 1939 för de sysslade med krig till sjös och i luften och Frankrike gick även in en bit i västra Tyskland.
Citera
2026-07-27, 18:45
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag har aldrig påstått att det var en vinst.

Du har:
1) Påstått att USA "uppfyllde alla sina strategiska mål"
2) Att allt som hände efter man lämnade är "irrelevant"
3) Att man "tvingade Nordvietnam till fred"

Nyfiken: Vad mer krävs för att du skulle kalla det för "en vinst"?

Citat:
Iran är en helt annan femma och är inte en relevant jämförelsepunkt.

...för att?
Citera
2026-07-27, 18:48
Medlem
Citat:
Du tror på fullaste allvar att jag tänker lägga ner en massa tid på att motbevisa helt uppenbara lögner och halvsanningar från en fittnylle-nasse?

Du är inte värd någons tid. Alla ser dig för vad du är.

Nej jag tror inte att du kommer lägga ner tid på att motbevisa mig, eftersom det kräver att du läser på. Bättre att komma med random förolämpningar.

Citat:
Man måste ju titta till vad som faktiskt skett, istället för att tro att det enda relevanta är vem som skrev på ett fucking papper. Jävla mupp

Nej, det var en logistisk omöjlighet, din jävla retard, testa att öppna en kartbok istället för att runka till Hitler-tal

SNÄLLA, berätta hur du föreställer dig att UK år 1939 skulle kunna skicka och förse en armé på hundratusentals man till fucking Polen at the drop of a hat

Det gick 33 dagar från det att Storbritannien förklarade krig till Polens försvar, tills att Polen kapitulerade. Öppnar man en kartbok och förutsätter att Storbritannien inte ingått ett avtal utan att ha en plan bakom, så är det inte en logistisk omöjlighet. Tex hade de världens största krigsflotta som var vida överlägsen Tysklands.

Citat:

Det kallas realpolitik, retard. Det var inte direkt så att man var goda vänner med kommunisterna. Men man var tyvärr tvungen att gå till sängs med Stalin för att stoppa Hitler efter att Hitler var korkad nog att anfalla sin krigspartner i smyg. Det fanns inget annat sätt.

Keep telling yourself that.. de svek sina allianser både med Polen och kosackerna.
Citera
2026-07-27, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531

Det var väl som någon påpekade TYSKLAND som tog Tjeckoslovakien och då passade Polen på att ta ett omtvistat område?
Den detaljen vet jag inte men jag vet att TYSKLAND tog Tjeckoslovakien INNAN Polen...

I dina "fakta" hoppar du över viktiga fakta och höll dig inte till rätt gällande tidsaxeln...

Tjeckoslovakien införlivades i Tyska riket 15 mars 1939. Polen anföll Tjeckoslovakien och annekterade delar av det okt-nov 1938.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in