2026-07-26, 17:08
Medlem
Offerviljas avatar
Har folk som är kära i varandra alltid hånglat och stoppat in sina tungor i varandras munnar?

Jag tycker att det på något vis känns lite modernt. Nu kan det väl vara svårt att exakt veta, men gjorde man så på stenålderns tid? Kysste man varandra med tungorna under medeltiden? Eller började man med det typ år 1789? Hur vanligt var det att hångla i mitten av 1800-talet? I TV-programmet Fråga Lund så sade man att detta var ett ganska nytt fenomen, men när man söker på internet så kan man läsa att de i Mesopotamien tungkysstes redan för 4500 år sedan.

Vad har ni för tankar om detta? Vad tror ni?

Jag är lite osäker på i vilken forumdel som jag ska starta den här tråden, men tror att det här borde vara rätt. Startade en gång i tiden en tråd som handlade om analsex mellan heterosexuella par i historien och då var det rätt och riktigt att placera den här.
Citera
2026-07-26, 17:51
Medlem
Det tror jag inte. Men det finns märkliga typer som slickar utanpå den andres mun också.
Finns folk till allt och inget med andra ord.
Citera
2026-07-26, 18:05
Medlem
Bone Collectors avatar
Finns lite olika varianter. En av de mest kända är:
An Eskimo kiss, nose kiss, or nose rub is a gesture of affection where one rubs the tip of one's nose against another person's nose or face.
In Inuit culture, the gesture is known as a kunik, and consists of pressing or rubbing the tip of one's nose against another's cheek.

In non-Inuit English-speaking culture, two people Eskimo kiss by rubbing the tips of their noses together. Nose-to-cheek kisses are found in other cultures as well.
https://en.wikipedia.org/wiki/Eskimo_kiss
Citera
2026-07-26, 18:44
Medlem
Kryckmannens avatar
Dvärgschimpanser är ena jävlar på att grovhångla.
Citera
2026-07-26, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryckmannen
Dvärgschimpanser är ena jävlar på att grovhångla.
Du har testat?
Citera
2026-07-26, 21:36
Medlem
Jordgubbes avatar
Om man googlar lite tycker jag det ramlar in fler diskussioner på nätet om att djupa tungkyssar är inte så förekommande och trassligt, än att alla gör det jämnt. Ett par författare ramlar ut, ena är Darwin och andra är nåt annat namn. Båda hävdar att när de försökte undersöka så var det där kulturellt betingat, djupa kyssar fanns inte alls i vissa samhällen. Min gissning är att diverse trender inom kyssar, hångel och sex är väldigt styrt av samhälleliga trender (även om det förstås går att hitta nån gammal väggmålning och kruka på alla möjliga intima idéer). 80 miljoner bakterier byter hem vid kyssar. Och det idag när vi har "uppfunnit" hygien (förr fanns ju varken tandkräm eller dusch, och "tandläkarna" ägnade sig mest åt att dra ut ruttna tänder).
Citera
2026-07-26, 22:10
Medlem
Ilimitados avatar
Folk som är kära stoppar in sina tungor lite här och där. Har nog alltid varit så.
Citera
2026-07-27, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Det tror jag inte. Men det finns märkliga typer som slickar utanpå den andres mun också.
Finns folk till allt och inget med andra ord.
Det var något nytt och udda, det har jag inte varit med om nån gång.
Är du säker på att "typen" inte har päls och heter Fido?

Sen, hur fan ska man kunna veta om man tungkysstes på stenåldern, va?

Skulle väl vara om någon huggit in en bild på en stentavla där man gjort så.
Problemet är att ingen högg in bilder på stenåldern, inte i Sverige iaf.
Citera
2026-07-27, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Det var något nytt och udda, det har jag inte varit med om nån gång.
Är du säker på att "typen" inte har päls och heter Fido?

Sen, hur fan ska man kunna veta om man tungkysstes på stenåldern, va?

Skulle väl vara om någon huggit in en bild på en stentavla där man gjort så.
Problemet är att ingen högg in bilder på stenåldern, inte i Sverige iaf.
Jag knäppte inga kort av just den händelsen. Det var en människa till utseendet i all fall.
Citera
2026-07-27, 11:56
Medlem
Fraggelrocks avatar
Man tänker mest på hur det ser ut och kan vilja visa upp det. Om man är extrovert introvert.

Som på paradiset hotel.
Citera
2026-07-27, 13:31
Medlem
Vet inte. Det har sagts att munkyssar var mycket ovanligt förr i tiden p g a dåliga tänder
och att Hollywood gjorde dem populära.
Citera
2026-07-27, 15:48
Medlem
Jag minns inte den exakta historien, men jag minns något om att det kommer från att en mamma pussade sitt barn på munnen och kände någon speciell kärlek då och så småningom blev det vanligt bland kärlekspar. Kanske någon här som kan historia och kan berätta mer hur det där var.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in