2026-07-25, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Jo, vanligtvis. En projektledare planerar, leder och koordinerar projekt som ett team av medarbetare jobbar med.

Du har för höga tankar om Länsstyrelsen...
Citera
2026-07-25, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
De anställer visst killar - som de är kompisar med redan.
Min erfarenhet är tvärtom då jag har en yngre kvinnlig släkting som sökt liknande jobb.
De har anställt killar. Ofta vill rekryterare och chefer ha killar på kvinnodominerade arbetsplatser.
Men det ska vara lättkorrumperade typer som blir bästis med alla på avdelningen. Blåsta, tomma typer. Med rätt kläder och utseende.
De anställer dessutom inte alls "tjejer" generallt utan det är bara en viss sorts tjejer som passar in i gänget, komplett med klädstil och gemensam sociolekt och bekantskapskrets.

Bra poäng!
Citera
2026-07-25, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Lite "Jag skiter i om det är sant det är för djävligt ändå" 🙂

Eller att det är en sanning att en rekryterare på en myndighet titta på könet först och politisk inriktning. Heter man Linda och är Svensk-chilenare och starkt sympatiserar med MP får man jobbet.

Är man SD och besitter med kompetens och söker som handläggare på Migrationsverket vet vi hur det slutar.
Citera
2026-07-25, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Eller att det är en sanning att en rekryterare på en myndighet titta på könet först och politisk inriktning. Heter man Linda och är Svensk-chilenare och starkt sympatiserar med MP får man jobbet.

Är man SD och besitter med kompetens och söker som handläggare på Migrationsverket vet vi hur det slutar.
Har jobbat på rätt många myndigheter och inte på en enda anställningsintervju har jag tillfrågats om politisk åskådning. Tror inte ens det är tillåtet.
Citera
2026-07-25, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Har jobbat på rätt många myndigheter och inte på en enda anställningsintervju har jag tillfrågats om politisk åskådning. Tror inte ens det är tillåtet.

Nä men som rekryterare lär man på 10 sekunder får fram mycket information via LinkedIn och Facebool,instagram på den som har sökt jobbet.

Blir inte konsekvens heller om man sparkar en lärare eller handläggare för att de kandiderar till SD inför riksdagsvalet.
Citera
2026-07-25, 10:56
Medlem
Citat:
Nä men som rekryterare lär man på 10 sekunder får fram mycket information via LinkedIn och Facebook snar Instagram på den som har sökt jobbet.

Blir inte konsekvens heller om man sparkar en lärare eller handläggare för att de kandiderar till SD inför riksdagsvalet.
Min LinkedIn är internets dammigaste hörna och min Facebook kan bara mina vänner se. Har inte Instagram.
Citera
2026-07-25, 12:51
Medlem
HR premierar ofta kvinnor i ledande befattningar inom kommuner. Samordnare är en ledande befattning motsvarande typ arbetsledare.

Kvinnor dominerar generellt chefstjänster i kommunen, men det är inget som gynnar män på något sätt då jämställdhet inte funkar åt det hållet.

I denna aktuella fråga så verkade din kompis endast underkvalificerad gentemot den andra, så det är väl inget mer att säga om det.

Du kan ju begära ut cv-et som allmän handling om du önskar det.
Citera
2026-07-25, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
HR premierar ofta kvinnor i ledande befattningar inom kommuner. Samordnare är en ledande befattning motsvarande typ arbetsledare.

Kvinnor dominerar generellt chefstjänster i kommunen, men det är inget som gynnar män på något sätt då jämställdhet inte funkar åt det hållet.

I denna aktuella fråga så verkade din kompis endast underkvalificerad gentemot den andra, så det är väl inget mer att säga om det.

Du kan ju begära ut cv-et som allmän handling om du önskar det.

Min poäng är att hade det varit tvärtom hade tjejen ändå fått det.
Citera
2026-07-25, 19:56
Medlem
Citat:
Min poäng är att hade det varit tvärtom hade tjejen ändå fått det.

Kanske, går aldrig veta. Som jag skrev fast du inte fattade är tjejer premieras i ledande befattning oavsett vad.

Men det är klart de går inte hur långt som helst för det.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in