2026-07-24, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Aldrig hört någon påstå det.

Fast det var de ju per definition, din jävla clown

Det blir inte mer "primär uteslutning" än att samtliga nekades.

Det var ju tråkigt - eller rättare sagt fint att du aldrig hört någon av de saker jag nämnde. Du verkar röra dig i uteslutande väldigt bildade sammanhang …

Du menar alltså - att du på fullaste allvar aldrig hört någon rabbla på om ”Hitler hade minsann en *valfri släkting* som var jude … blabla … självhat osv”?
Men det har jag - och det MÅNGA gånger.

Hyperinflation - depression - börskrasch sammanblandas ofta i en enda röra. ”Börskraschen 1929 - ja du vet när hela skottkärror var fyllda med mynt för att köpa bröd” har jag hört påfallande ofta.

Slaveri - Ska man behöva vara hur utförlig som helst? Nej det är klart att de flesta förstår att slavar existerat i andra sammanhang och tidsåldrar - MEN det jag menar är att flertalet pratar om - och ser på -slaveriet som ett europeiskt fenomen. D.v.s. att det problematiseras nästan uteslutande i kontexten av triangelhandeln och maktrelationerna där. Inte konstigt utifrån ett eurocentriskt perspektiv - men likväl felaktigt eller åtminstone ofullständigt och trivialiserande.

Demokrati - såhär menar jag: absolut, att vara kvinna är naturligtvis en variabel som bör ses som primär. Men det jag menar är att människor i allmänhet inte har haft möjlighet att påverka sitt lands styrelse. Oavsett man eller kvinna.
Vi kan prata om makten mellan man och kvinna - men återigen - jag möter allt för många som tror att män - I ALLMÄNHET - har haft inflytande över samhällets politiska utformning och utveckling. Det menar jag är förenklat och alldeles för onyanserat.

Det sista stycket i första inlägget var mina tankar om påstående 4.

Så, nu har clownen svarat.
Senast redigerad av Jussi1066 2026-07-24 kl. 21:31.
Citera
2026-07-24, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du frågade om ett exempel på att någon skickat ut miljoner soldater i döden och Somme och Verdun är ett sådant exempel. 700.000 dog i det slaget som inte gav någonting.

Att inte ha kunskap är generande. Att vägra ta in kunskap är värre.

Nu blandar du nog ihop döda med förluster. Det dog inte 700 000 i något av de slagen.

Problemet med första världskriget är: när borde man ha lärt sig vad ett modernt krig är? De deltagande länderna var allihopa helt chockerad över mängden förluster och hur svårt det var att avancera. Under Somme avancerade ententen ca 10 km, mer än man gjort ända sedan Marne 1914. Kan man räkna det som att ingenting hände? Samtidigt skedde det största avancemanget första dygnet, och slaget pågick i 140 dagar till.

Sammantagen lärde sig nog alla något av alla slagen under första världskriget. Kriget blev trots allt rörligt igen 1918.
Citera
2026-07-24, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Figzy
Jag har svårt att tro att de flesta tror att Hitler var brunögd, när det finns otaliga foton på honom som klart och tydligt motbevisar detta.

Nej, de flesta tror inte alls på att den tyska hyperinflationen uppstod till följd av börskraschen 1929.
Vad har du fått det ifrån?

Versaillesfördraget och den dåvarande tyska statens enorma krigslån är välkända faktorer som låg bakom papiermarkens värde:

https://en.wikipedia.org/wiki/Papiermark#Weimar_Republic_(1920%E2%80%9324)

Framförallt har många människor någon gång sett de tyska inflationssedlarna från 1918-1923.
Man behöver inte vara numismatiker eller historiker för att känna till det.

Okej - såhär.

Jag kanske vred frågeställningen en aning och fokuserade på det som jag ändå stöter på ”ofta”. Sånt som jag reagerat många gånger på att folk ändå tror på.

Bruno Ganz rolltolkning av Hitler har något mörkare ögon - och de flesta foton är svartvita.

Nej jag vet väl mycket väl vad orsaken är och hur det förhåller sig tidsmässigt Men jag talar om att jag ofta stöter på människor som blandar ihop 20- och 30-talets kriser.
Citera
2026-07-24, 21:33
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Om du tror att den genomsnittlige människan skulle offra hundratusentals av sina egna soldater helt utan anledning så är du tyvärr utvecklingsstörd. Men tack för att du försökte iaf

Clown
Du verkar inte känna till Stanfordexperimentet och det märks. Eller att det i krig alltid finns en anledning till att man gör som man gör. Det är nödvändigtvis inte bra anledningar - men det är ändå anledningar.
Citera
2026-07-24, 21:35
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Du verkar inte känna till Stanfordexperimentet och det märks. Eller att det i krig alltid finns en anledning till att man gör som man gör. Det är nödvändigtvis inte bra anledningar - men det är ändå anledningar.

Helt irrelevant för vad Hitler gjorde. Försöker du ens?
Citera
2026-07-24, 21:40
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Helt irrelevant för vad Hitler gjorde. Försöker du ens?
Nu var det ju dock inte det jag bemötte utan ditt trams om att vanliga människor aldrig skulle bete sig 'ondskefullt' och att Hitler skulle ha skickat hundratusentals i döden 'utan anledning'.

Du behöver inte svara på det här inlägget för jag kommer inte att svara på ditt svar. Jag tackar för vår tid tillsammans i tråden och önskar dig lycka till och trevlig helg.
Citera
2026-07-24, 21:44
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Nu var det ju dock inte det jag bemötte utan ditt trams om att vanliga människor aldrig skulle bete sig 'ondskefullt'

Aldrig påstått något så korkat. Är du helt jävla utvecklingsstörd???

Citat:
och att Hitler skulle ha skickat hundratusentals i döden 'utan anledning'.

Förnekar du detta? På fullaste allvar?

Vilket jävla skämt du är
Citera
2026-07-24, 22:32
Medlem
Gauls avatar
En annan missuppfattning jag ofta stött på är att Afrika söder om Sahara och Sydamerika skulle ha saknat jordbruk när Européerna först kom dit. Det fanns omfattande och komplext jordbruk i båda dessa områden. Australien däremot saknade jordbruk.
Citera
2026-07-25, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christerst
Att Kristian Tyrann inte var grym. Han var väldigt grym, åt bland annat upp barn levande i Sverige på väg tillbaka till Danmark. Ryktet om honom i hela Europa hann ifatt honom och fick sitt straff (kommer inte ihåg vad).
Fast han kallades inte det i Danmark.
Citat:
Trams. Moral är vad någon säger åt dig att moral är. T.ex verkar du ha kristen etisk moral "du ska inte döda" men det är ju bara en annan slags hjärntvätt tagen från bibeln.
Nej. Det begriper människor alla vettiga människor.
Då det inte gäller FÖRSVAR alltså.
Citat:
Hitler är sannolikt världens största militära ledare genom tiderna och t.ex tog han Holland Frankrike Belgien på 6 veckor fast de var beredda.
Fast det det stämmer ju in på vad som INTE är sant
Fastän Tyskland var fattigt lade Hitler mycket på militärproduktion, vilket de andra länderna inte gjort då Hitler startade WW II.
Belgien och Nederländerna var neutrala så de räknade med att INTE bli indragna i krig.
Alltså INTE så konstigt att det gick bra för Tyskland i början.
MEN sedan gav han sig på Sovjet, fastän han hade ickeangreppspakt med dem, vilket var HELKORKAT. Annars hade Tyskland kanske vunnit kriget genom att koncentrera sig på västfronten och försökt få fred med England och nöjt sig med det.
Motståndarna rustade, sedan var det en tidsfråga innan Hitler skulle förlora. Efter att det var tydligt att Tyskland skulle förlora, körde Hitler ändå på, fastän tyska generaler ville sluta, så många dog helt i onödan. (Som USA presidenter gjorde i VietNam bara för att ingen ville ge upp - fram till vicepresident Johnson blev president och inte hade några ambitioner att bli vald igen...)
Citat:
Ursprungligen postat av Missouri
En felaktig sak som i alla fall de flesta amerikanerna trodde på för några år sedan var att Donald Trump skulle kunna göra något bra för USA. Nu är det inte så många som tror det längre..

Nu var ju det rätt självklart att en så svagbegåvad och initiativlös individ som Trump skulle kunna utföra något positivt men antingen var det väl valfusk eller så var amerikanarna lurade.
Antalet minskar först nu då det känns i deras egna plånböcker, men det finns många idiotTrumpfans kvar!
Många av amerikanerna är lättlurade p g a indoktrinering sedan småbarnsåldern att USA skulle vara världsbäst på allt. Det enda Trump är bra på är att utnyttja idioterna och att hitta på sätt att sno åt sig pengar,
MEN Trump är en SKITDÅLIG BEDRAGARE eftersom han blir avslöjad så lätt Att han inte satts i fängelse för länge sedan beror på USA bedrövliga rättssystem...
Citat:
Ursprungligen postat av Ompalompa234
Att Che Guevara var en hjälte. Jävla hatisk buse till kommunistdrägg.
Njae. Glöm inte att det började med att fattiga i de länderna behandlades mycket dåligt. Annars hade han inte kunnat få så många på sin sida.
Citat:
Ursprungligen postat av Gaul
Jag har rapporterat ett flertal inlägg nu och hoppas att min tråd kan räddas. Det jag tycker har varit mest intressant är allmänna uppfattningar som egentligen är faktafel.
Min komentar om att många inte fattar att delar av parapsykologi finns, drunknade i komentarer om annat...
Citera
2026-07-25, 00:14
Medlem
Att Chile var så hemskt under diktaturen - och Argentina INTE. Detta var en del av Radio Moskva narrativet, de gick ut offensivt med fake fakta om hur relativt skonsam diktaturen i Argentina var (i själva verket var den 10000 ggr värre) än i Chile. Anledningen var att Sovjetunionen hade väldigt bra handelskontrakt med Argentina - kött mot olja. Hela västvärlden gick på narrativet. Än i dag tror folk på det. Rysk propaganda har ibland varit väldigt effektiv.
Citera
2026-07-25, 00:46
Medlem
Tråden är klart intressant. Att Columbus inte trodde att jorden var rund, är väl känt som falskt antagande. Inte minst eftersom han hade en bror som också var kartograf som han. Han blev en tid avdelad Madeiras yttersta öar som tillsynsområde. Eftersom han var kartograf noterade han att det drev iland saker på västsidan om ön, den så kallat yttersta ön i Madeira och informerade Columbus om det. Det var troligen dessa informationer som fick Columbus att inse att det finns land på andra sidan, och det är inte långt bort.
Citera
2026-07-25, 01:32
Medlem
Palmemordet
JFK
Månlandningen
Coronaviruset
Syriens högutbildade invandrare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto