Citat:
Ursprungligen postat av
Graavarg
Kanske kolla på en karta istället för att tro på propaganda och annan BS?
Här syns två av de tre områdena:
Israel-Lebanon Pilot Zones.
Det tredje området (Srifa) ligger strax sydväst från Froun-området. Alla tre områden TYDLIGT utanför det (ljusblågröna) område som Israel kontrollerar.
Se ovan.
Zawtar Al Gharbiyeh is the first town to be transferred from Israeli to Lebanese military control under the “pilot-zone” scheme, part of the US-mediated Lebanon-Israel framework agreement. The handover comes on the day Lebanese President Joseph Aoun is set to meet President Donald Trump at the White House.
...
Zawtar Al Gharbiyeh suffered extensive damage during fighting between Hezbollah and Israel, as well as demolitions carried out by Israeli troops during their occupation of the town.
https://www.thenationalnews.com/news/mena/2026/07/21/lebanese-army-enters-zawtar-al-gharbieh-after-israeli-withdrawal-under-pilot-scheme/
Den byn räknade du lite fint bort.
Jag tror jag vet hur du tänker.
Dessa platser är inte "permanent ockuperade" det är det du syftar på va? Men det är ett tillbakadragande och överlämnande. Israel har varit där kommit och gått uoprepat och ränsat.
50% av byn Zawtar Al Gharbiyeh är förstört, inte jätte trevligt naturligtvis. Nu ska Israel inte vara där längre och har överlämnat platsen till Libanesiska armén. Det gick ganska bra när de överlämnade, lite varningskott var det dok. Den libanesiska armén har alltså ansvaret nu.
Detta är ju början av Israels tillbaka dragande och att Libanesiska armén tar över. Det är därför som man pratar om att det är som ett test. Man ska alltså som jag skrev innan ha ett nytt möte i första hälften av Agusti någon gång för fortsatt överlämnande om detta går bra. Vilket det ser ut att göra, tycker jag och så hoppas man naturligtvis att det fortsätter så.