2026-07-13, 18:03
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epaKungen
Klart!

Trumps sund blir nu en del av USA.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/trump-vi-tar-over-hormuzsundet/
Nä, just nu är det bara ett påstående.
återkom när det är fakta och 100% kontroll, min gissning det kommer kräva mer än ett påstående, ad tror du?
Citera
2026-07-14, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Nä, just nu är det bara ett påstående.
återkom när det är fakta och 100% kontroll, min gissning det kommer kräva mer än ett påstående, ad tror du?
Det blir bättre och bättre:

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/trump-tvarvander-blir-inga-tullar-genom-hormuz/

Min gissning är att detta kommer lyfta hela regionen och även skapa amerikanska jobb.
Citera
2026-07-14, 18:05
Medlem
klybans avatar
Citat:
Det blir bättre och bättre:

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/trump-tvarvander-blir-inga-tullar-genom-hormuz/

Min gissning är att detta kommer lyfta hela regionen och även skapa amerikanska jobb.
Såg, men råna detta är bara tragiskt dock, för det finns en lösning med Iran.
Eller ja, om man ens vara en förhandlare av rang

Låt mig gissa, en ny "totalseger"?
Citera
2026-07-15, 18:11
Medlem
groovesnuss avatar
🇺🇸Donald Trump in March: "Under me, incomes will skyrocket, inflation will vanish, and jobs will come roaring back like never before."

🇺🇸Donald Trump in May: "We will end the ridiculous waste of taxpayer dollars that is fueling the inflation crisis."

🇺🇸Donald Trump in July: "Current historic inflation is not my fault."😂
Citera
2026-07-16, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
🇺🇸Donald Trump in March: "Under me, incomes will skyrocket, inflation will vanish, and jobs will come roaring back like never before."

🇺🇸Donald Trump in May: "We will end the ridiculous waste of taxpayer dollars that is fueling the inflation crisis."

🇺🇸Donald Trump in July: "Current historic inflation is not my fault."😂
Totalseger!
Super ekonomin fortsätter. Msms media kan inte dölja det längre:

https://www.di.se/analys/idel-bra-siffror-fran-usa-men-det-finns-orosmoln/

” Högtryck i butikerna, färre arbetslösa, mer optimistiska småföretag och sjunkande pristryck i företagsledet. USA-statistiken de senaste dagarna har bjudit på idel goda nyheter”
Citera
2026-07-16, 16:31
Medlem
Citat:
Såg, men råna detta är bara tragiskt dock, för det finns en lösning med Iran.
Eller ja, om man ens vara en förhandlare av rang

Låt mig gissa, en ny "totalseger"?
Iran kommer snart -likt Venezuela- utropas till en whatsapp stat under USA. Frågan är vem i administrationen som ska styra det, tänker mig kån jude som Jared Kushner skulle passa.
Citera
2026-07-16, 16:47
Medlem
klybans avatar
Citat:
Iran kommer snart -likt Venezuela- utropas till en whatsapp stat under USA. Frågan är vem i administrationen som ska styra det, tänker mig kån jude som Jared Kushner skulle passa.
Precis ingen som helst indikation för det nu, varför skriver du sån skräp.
Det verkar som du inte förstår regimen är en extremt tight och extremt stor sekt, som har mycket stor uppbackning av lojala.

Och den som kommer dit i administrationen kommer avrättas dödas rätt omgående.
Så skicka stolpskottet Jared, för hen kan vi klara oss utan helt klart.
Citera
2026-07-24, 11:19
Medlem
Trump fortsätter sitt fulspelande med att slänga höga tullar hit och dit, trots att amerikanska HD har avgjort att det inte faller inom hans befogenheter - och det är uppenbart att han använder tullpåslag som ett politiskt tillhygge. Det är förstås inte produktivt för USA som land, men det struntar han i. Dessutom skadar det relationerna mellan USA och deras allierade, t ex här i Europa.

Nu en ny våg av höjda tullar mot ett 60-tal länder, samtidigt som USA har dragit åt tillgången på olja för hela världen genom sitt misslyckade krig mot Iran. EU borde replikera med att helt enkelt säga ifrån att vi river många av de "utfästelser" om investeringar och import som gjordes i Ursulas misslyckade handelsavtal från förra sommaren (nyligen ratificerat av EU-parlamentet) men att EU-frälset skulle våga agera med en verklig ryggrad mot USA på det sättet är naturligtvis inte speciellt troligt.

https://www.bbc.com/news/articles/cvgj61j6l08o
Citera
2026-07-24, 12:03
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Trump fortsätter sitt fulspelande med att slänga höga tullar hit och dit, trots att amerikanska HD har avgjort att det inte faller inom hans befogenheter - och det är uppenbart att han använder tullpåslag som ett politiskt tillhygge. Det är förstås inte produktivt för USA som land, men det struntar han i. Dessutom skadar det relationerna mellan USA och deras allierade, t ex här i Europa.

Nu en ny våg av höjda tullar mot ett 60-tal länder, samtidigt som USA har dragit åt tillgången på olja för hela världen genom sitt misslyckade krig mot Iran. EU borde replikera med att helt enkelt säga ifrån att vi river många av de "utfästelser" om investeringar och import som gjordes i Ursulas misslyckade handelsavtal från förra sommaren (nyligen ratificerat av EU-parlamentet) men att EU-frälset skulle våga agera med en verklig ryggrad mot USA på det sättet är naturligtvis inte speciellt troligt.

https://www.bbc.com/news/articles/cvgj61j6l08o
Men denna gången är väl det med en ny lag?

Men det är nog stora möjligheter detta är bara en till med olagliga tullar, för det verkar ju vara donalds sak.
Citera
2026-07-24, 12:23
Medlem
Citat:
Men denna gången är väl det med en ny lag?

Men det är nog stora möjligheter detta är bara en till med olagliga tullar, för det verkar ju vara donalds sak.
Mmm, han tänker tydligen använda den här lagen från 1930 som gäller "forced labour conditions" i andra länder (och deras kolonier)? Alltså, har vi livegenskap i Europa eller? Det här är så jönsigt att man bara suckar, men Trump tar till vilka svepskäl som helst för att kunna fortsätta med att svinga sin tariff-hammare.

Jag skrev litet i morse om den amerikanska approachen till lagstiftning och hur man förbereder nya lagar här - de är inte alls lika metodiska som vi är i Europa, och bryr sig inte om att rensa bort eller uppdatera gamla lagar, även när dessa kan gå stick i stäv med de nya rättsordningarna. Det här leder till underliga effekter, det finns en snårskog av gamla, halvt glömda lagar och paragrafer (både federala och delstatliga)I som normalt inte brukar användas men som fortfarande är giltiga.

(FB) Den stora samlingstråden om Donald Trump
Citera
2026-07-24, 12:24
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Mmm, han tänker tydligen använda den här lagen från 1930 som gäller "forced labour conditions" i andra länder (och deras kolonier)? Alltså, har vi livegenskap i Europa eller? Det här är så jönsigt att man bara suckar, men Trump tar till vilka svepskäl som helst för att kunna fortsätta med att svinga sin tariff-hammare.

Jag skrev litet i morse om den amerikanska approachen till lagstiftning och hur man förbereder nya lagar här - de är inte alls lika metodiska som vi är i Europa, och bryr sig inte om att rensa bort eller uppdatera gamla lagar, även när dessa kan gå stick i stäv med de nya rättsordningarna. Det här leder till underliga effekter, det finns en snårskog av gamla, halvt glömda lagar och paragrafer (både federala och delstatliga)I som normalt inte brukar användas men som fortfarande är giltiga.

(FB) Den stora samlingstråden om Donald Trump
Vad jag menar med ny lag, var att det inte var samma lag som hen använde på de som HD berättade var olagliga.
Jo, jag läste det inlägget.
Citera
2026-07-24, 12:31
Medlem
Citat:
Vad jag menar med ny lag, var att det inte var samma lag som hen använde på de som HD berättade var olagliga.
Jo, jag läste det inlägget.
Det amerikanska rättssystemet lever delvis kvar i 1800-talet (på flera sätt) och jag menar att det är en av orsakerna till att de har svårt att effektivt komma åt tunga brottslingar - som t ex Trump och Epstein, men också finansbrottslingar i allmänhet-.
Senast redigerad av HepCat-X 2026-07-24 kl. 12:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in