Citat:
Det är ju lite sjukt hur folk sitter och petar och fantiserar om hur hon fördelar sina matpengar, egentligen. Hon får ju en fast summa varje månad som hon måste förhålla sig till, som de flesta andra av oss. Om hon då väljer att äta lite sämre eller inte köpa kläder till sig själv och istället prioriterar något ni kallar lyx, så är väl det hennes val.
Visst, hon kunde sparat till tandläkaren istället. Men om man vet att det kommer ta 10+ år innan man fått ihop summan som behövs, så känns det kanske inte jättemotiverande.
Visst, hon kunde sparat till tandläkaren istället. Men om man vet att det kommer ta 10+ år innan man fått ihop summan som behövs, så känns det kanske inte jättemotiverande.
För att det är bidragspengar. Och fetma är ett samhällsproblem - varför ska skattepengar gå till att göda fetma? (och gå till storföretag som Coca Cola, Chipsbolag, cigarettbolag, snusbolag etc)
Ja, det kunde hon ha gjort så hon efter ett par år kanske hade haft råd med tandläkaren. Precis på samma sätt jag själv som jobbar måste göra för att vilja ha råd med något - spara ihop och sen köpa det. Jag behöver också gå till tandläkaren men jag har inte råd för det, jag behöver också spara ihop mina pengar för att fixa min käft.
Tänder är sådär, har du inte en extremt dålig diet/livsstil så kommer du inte ha problem med tänderna.
Lailas fall är ganska självklar, hon är överviktig, snusar (förstör tänderna), har diabetes (vart kommer den ifrån?), äter mediciner för diabetes samt psykisk ohälsa. Här har vi flera saker som alla cirkulerar runt varandra som skapar en ond cikrel.
Mediciner för psykiskohälsa - kända för att öka fetma
Ohälsosam livsstil - känt för att öka fetma och psykiskohälsa
Diabetes - oftast resultat av fetma, skapar psykisk ohälsa med mediciner
Mediciner för diabetes - skapar psykisk ohälsa
Kostnader för mediciner - skapar psykisk ohälsa
Må dåligt över att kroppen inte mår bra - skapar psykisk ohälsa
Tänderna går sönder på grund av snus och mediciner - skapar psykisk ohälsa
Lailas problem ligger i den ohälsosamma cirkeln hon har landat i. Tar hon tag i sin fetma kommer hon göra sin kropp väl, hon behöver då inte lika mycket mediciner, hon kommer må bättre eftersom träning/gå ner i vikt bidrar till den psykiska ohälsan. Hon kommer kunna röra mer på sig och göra mer hemma med barnen, kunna vara ute med barnen och röra på sig med dom.
Det finns något här också som heter uppoffring. Är det så att du verkligen svälter - då lägger du undan pengarna som egentligen skulle gå till dig på dina barn. Man står över en potion, låter barnen äta. Men allt det där, nya kläder äta lite sämre = Lyx i vardagen, det är inget som går hand i hand med svält och överlevnad.
För här har du en illusion av fattigdom. Som en form av rikemans fattigdom där du kan äta dig fet och fortfarande inte ha några pengar. Det är upp och ner vänt - därför måste ett krav finnas.
Citat:
Tack för samtalet, vi avslutar här då du uppenbarligen inte läser vad jag skriver och hela tiden utgår från fantasibilder av både Laila, mig och kanske det alternativa universum du befinner dig i.
Jag har precis gett ett flertal förslag på hur man kan stärka Lailor så att de kan bli självförsörjande, men du väljer att ignorera.
Jag har precis gett ett flertal förslag på hur man kan stärka Lailor så att de kan bli självförsörjande, men du väljer att ignorera.
Du är Djävulen i förklädnad. Alla dina förslag på något sätt baserar sig i att vi tar bort kraven från Laila och ger henne mer pengar. Sen ska hon tydligen ha en massa kurser, gym-medlemskap och annat skit som vi alla andra ska betala för när det finns gratis-alternativ till allt.
Här ska vi bara öppna plånboken och betala enligt dig. Laila ska kunna få äta hur många pizzor hon vill.
Se, det är skitlätt att ge en "steelman" av dina argument.
Senast redigerad av Cremefraiched 2026-07-24 kl. 10:35.
Senast redigerad av Cremefraiched 2026-07-24 kl. 10:35.