2026-07-24, 10:31
Medlem
Cremefraicheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Det är ju lite sjukt hur folk sitter och petar och fantiserar om hur hon fördelar sina matpengar, egentligen. Hon får ju en fast summa varje månad som hon måste förhålla sig till, som de flesta andra av oss. Om hon då väljer att äta lite sämre eller inte köpa kläder till sig själv och istället prioriterar något ni kallar lyx, så är väl det hennes val.

Visst, hon kunde sparat till tandläkaren istället. Men om man vet att det kommer ta 10+ år innan man fått ihop summan som behövs, så känns det kanske inte jättemotiverande.

För att det är bidragspengar. Och fetma är ett samhällsproblem - varför ska skattepengar gå till att göda fetma? (och gå till storföretag som Coca Cola, Chipsbolag, cigarettbolag, snusbolag etc)

Ja, det kunde hon ha gjort så hon efter ett par år kanske hade haft råd med tandläkaren. Precis på samma sätt jag själv som jobbar måste göra för att vilja ha råd med något - spara ihop och sen köpa det. Jag behöver också gå till tandläkaren men jag har inte råd för det, jag behöver också spara ihop mina pengar för att fixa min käft.

Tänder är sådär, har du inte en extremt dålig diet/livsstil så kommer du inte ha problem med tänderna.

Lailas fall är ganska självklar, hon är överviktig, snusar (förstör tänderna), har diabetes (vart kommer den ifrån?), äter mediciner för diabetes samt psykisk ohälsa. Här har vi flera saker som alla cirkulerar runt varandra som skapar en ond cikrel.

Mediciner för psykiskohälsa - kända för att öka fetma
Ohälsosam livsstil - känt för att öka fetma och psykiskohälsa
Diabetes - oftast resultat av fetma, skapar psykisk ohälsa med mediciner
Mediciner för diabetes - skapar psykisk ohälsa
Kostnader för mediciner - skapar psykisk ohälsa
Må dåligt över att kroppen inte mår bra - skapar psykisk ohälsa
Tänderna går sönder på grund av snus och mediciner - skapar psykisk ohälsa

Lailas problem ligger i den ohälsosamma cirkeln hon har landat i. Tar hon tag i sin fetma kommer hon göra sin kropp väl, hon behöver då inte lika mycket mediciner, hon kommer må bättre eftersom träning/gå ner i vikt bidrar till den psykiska ohälsan. Hon kommer kunna röra mer på sig och göra mer hemma med barnen, kunna vara ute med barnen och röra på sig med dom.

Det finns något här också som heter uppoffring. Är det så att du verkligen svälter - då lägger du undan pengarna som egentligen skulle gå till dig på dina barn. Man står över en potion, låter barnen äta. Men allt det där, nya kläder äta lite sämre = Lyx i vardagen, det är inget som går hand i hand med svält och överlevnad.

För här har du en illusion av fattigdom. Som en form av rikemans fattigdom där du kan äta dig fet och fortfarande inte ha några pengar. Det är upp och ner vänt - därför måste ett krav finnas.

Citat:
Tack för samtalet, vi avslutar här då du uppenbarligen inte läser vad jag skriver och hela tiden utgår från fantasibilder av både Laila, mig och kanske det alternativa universum du befinner dig i.

Jag har precis gett ett flertal förslag på hur man kan stärka Lailor så att de kan bli självförsörjande, men du väljer att ignorera.

Du är Djävulen i förklädnad. Alla dina förslag på något sätt baserar sig i att vi tar bort kraven från Laila och ger henne mer pengar. Sen ska hon tydligen ha en massa kurser, gym-medlemskap och annat skit som vi alla andra ska betala för när det finns gratis-alternativ till allt.

Här ska vi bara öppna plånboken och betala enligt dig. Laila ska kunna få äta hur många pizzor hon vill.

Se, det är skitlätt att ge en "steelman" av dina argument.
Senast redigerad av Cremefraiched 2026-07-24 kl. 10:35.
Citera
2026-07-24, 10:38
Medlem
knarkhitlers avatar
Samhället borde kunna göra en deal med Laila. Socialen tar tandläkarräkningen mot att Laila genomgår en sterilisering.

Total win-win för alla.

Borde göras med notoriska missbrukare också, erbjud ett saftigt belopp mot sterilisering.
Långsiktigt blir det ett bättre samhälle.
Citera
2026-07-24, 10:40
Medlem
Cremefraicheds avatar
Citat:
Hon behöver runt 60-70 tusen för att fixa överkäken, hur lång tid kommer hon behöva spara?

Det är väldigt dyrt. Det är billigare att ta bort tänderna och sätta in proteständer. Sen får hon sluta snusa och äta så mycket godis så resterande tänder inte går sönder.
Citera
2026-07-24, 10:42
Medlem
Citat:
"Laila Wennerholm får ut mellan 23 000 och 25 000 kronor i månaden i aktivitetsstöd och olika bidrag. Hennes bostadsbidrag sänktes nyligen från 5 200 till 4 800 kronor".
https://arbetet.se/2026/07/23/fembarnsmamman-laila-lever-pa-15-000-i-manaden-inte-rad-med-tandlakare/

Kan man få socialbidrag när man har aktivitetsstöd? Ja, jösses vad de håller på.
Så. Aktivitetsstöd, bostadsbidrag, barnbidrag, flerbarnstillägg (?), underhållsstöd (?) och även socialbidrag. Fattar ni hur många människor Laila sysselsätter!?
Hon borde få medalj.

Så vem ska sätta riktlinjerna, den som klarar sig på minst?

Vad motiverad man känner sig när man arbetar heltid för samma summa…
Citera
2026-07-24, 10:44
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4inarow
Vad motiverad man känner sig när man arbetar heltid för samma summa…

Nä, det är kass för både dig och Laila.
Citera
2026-07-24, 10:45
Medlem
Citat:
Ok, det hade inte jag klarat även om jag inte åt lagad mat varje dag.

Vadå även om du INTE åt lagad mat varje dag?
Citera
2026-07-24, 10:48
Medlem
”Det skulle jag göra/ köpa om jag fick 1 000 kronor extra i månaden: Jag skulle köpa något extra till barnen. Och unna dem godis varje lördag, det har vi inte råd med nu. Och så skulle jag försöka spara lite, det finns så många oförutsedda utgifter.”

Hon kanske ska sluta snusa då barnen kan få godis istället 😂
Citera
2026-07-24, 10:49
Medlem
Citat:
Nä, det är kass för både dig och Laila.

Det är inte kass för Laila. Hon får väl ta sitt ansvar. Fortsätt inte sätta fler barn till världen om du inte har råd eller ta konsekvenserna. Synd om barnen dock.
Citera
2026-07-24, 10:51
Medlem
Citat:
Tillhör ni de som tjatar om egenansvar för andra men inte er själva?
Imponerande hur blonda män kan vara ibland.
Varför inte sterilisera männen som uppenbarligen behöver bli lite mer selektiva med vem de stoppar snoppen i, dessutom behöver de lära sig konsekvenstänk.

Sedan ska man vara klar över att det är kvinnan oftast får dra det stora lasset efter dessa (ömsesidiga?) misstag. De får betala runt tusenlappen i månaden i underhåll och är ofta otroligt upprörda över detta. En del anklagar även mödrarna för att festa upp den där lilla pengen, för de har ju faktiskt ingen aning om vad barn egentligen kostar.

Detta har inte med kön att göra. Varför försvarar du en parasit?
Citera
2026-07-24, 10:54
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Vadå även om du INTE åt lagad mat varje dag?
Att bara min matbudget är på mer än tre tusen trots att jag inte äter lagad mat varje dag.
Ett barn behöver lagad mat varje dag, det gör dock inte jag.
Citera
2026-07-24, 10:56
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4inarow
Det är inte kass för Laila. Hon får väl ta sitt ansvar. Fortsätt inte sätta fler barn till världen om du inte har råd eller ta konsekvenserna. Synd om barnen dock.
Hon har mig veterligen inte skaffat fler barn sedan hon hamnade i den här situation pga. att hon blev sjuk och fick sluta som undersköterska. Hennes yngsta är fyra år.
Citera
2026-07-24, 10:56
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
Detta har inte med kön att göra. Varför försvarar du en parasit?
Va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in