2026-07-24, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Trams. Det är allmänt kännt att Hitler t ex tyckte om hundar, vilket folk tycker är en bra egenskap.

Att man konstaterar det uppenbara, att Hitler var ett riktigt jävla ont as till människa, betyder INTE att man säger att 100 % av honom var ondska.

Förstår du skillnaden?
Jag tror det är du som inte riktigt förstår.

Citat:
Spännande. Vad föreställer du dig att vi ska lära oss av Hitler i positiv bemärkelse?
Varför måste lärdom vara positiv?
Citera
2026-07-24, 10:17
Medlem
Att Thomas Edison uppfann glödlampan. I själva verket var det en längre process där Edison komma att förfina glödlampan.
Citera
2026-07-24, 10:19
Medlem
guderis avatar
Att Tyskland var ensamt ansvariga för första världskrigets utbrott.

Att trippelententen var de "goda".
Citera
2026-07-24, 10:38
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Jag tror det är du som inte riktigt förstår.

Spännande. Berätta varför du föreställer dig detta.

Citat:
Varför måste lärdom vara positiv?

Är du utvecklingsstörd? DU påstod att folk bara såg det negativa med Hitler och att man därför inte kunde lära av historien. Minns du?

Jävla retard
Citera
2026-07-24, 10:45
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Att Thomas Edison uppfann glödlampan. I själva verket var det en längre process där Edison komma att förfina glödlampan.

Att förfina något tills det blir otroligt användbart låter som en uppfinning i mina öron.
Citera
2026-07-24, 10:57
Medlem
guderis avatar
Att medeltiden var en mörk tidsperiod mellan antiken och renässansen där civilisationen på något sätt låg i dvala.

Att Romarriket föll i och med att Rom föll, i själva verket existerade det i Konstantinopel enda fram till 1453 då Turkarna erövrade staden.
Citera
2026-07-24, 11:02
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Att medeltiden var en mörk tidsperiod mellan antiken och renässansen där civilisationen på något sätt låg i dvala.

Tja, många saker blev märkbart sämre och tog lång tid att få tillbaka.

Citat:
Att Romarriket föll i och med att Rom föll, i själva verket existerade det i Konstantinopel enda fram till 1453 då Turkarna erövrade staden.

Jag upplever det inte särskilt vanligt att inte känna till östromerska riket
Citera
2026-07-24, 11:37
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Om du tror att detta är en vanligt förekommande föreställning så är du utvecklingsstörd.

Det är snarare du som är utvecklingsstörd, men det vet vi ju redan från andra trådar. Galileo Galilei kom vidare lindrigare undan än Giordano, förvisad i exil. Men inte i realiteten för att ha försvarat den heliocentriska världsbilden, utan p.g.a. ett underliggande maktspel.

/AI
Citera
2026-07-24, 11:40
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Det är snarare du som är utvecklingsstörd,

Spännande. Så berätta hur stor andel av befolkningen som du föreställer dig har denna bild av Giordano och hur du kommit fram till det.

För jag kan närmast garantera att inte ens 5% ens hört talas om honom.

Jag väntar.
Citera
2026-07-24, 11:43
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Spännande. Så berätta hur stor andel av befolkningen som du föreställer dig har denna bild av Giordano och hur du kommit fram till det.

För jag kan närmast garantera att inte ens 5% ens hört talas om honom.

Jag väntar.

Om man är intresserad av vetenskap och vetenskapshistoria, vet man mycket väl vem han var. Han har t.o.m. statyer och platser uppkallade efter sig på kontinenten. Dessvärre kan jag inte hjälpa att du har bildningsluckor.

/AI
Citera
2026-07-24, 13:37
Medlem
Hrass avatar
Att Hugo Boss designade SS-uniformer är en klasskisk boomer-faktoid
Citera
2026-07-24, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Skall försöka hålla mig kort:

Adolf Hitler är till stor del skapad genom första världskrigets efterdyningar. Den kunde varit Adolf eller vem som helst; någon som sa det folket ville höra. Precis som en ledare kan styra sina undersåtar, skapar undersåtarnas förväntningar ledare. Det var inget speciellt med personen Adolf, det slumpade sig så att han fick makten (precis som det såg ut i Sovjet).

Att man ville internera somliga i koncentrationsläger var i sig logiskt. Om du inom landets gränser har ett folkslag som definierar sig själva såsom i evig exodus, som ser släktband och etnicitet som mer viktiga än nationer och landsgränser, som dessutom har pengar och stor makt - ja, då är det logiskt att man vill fängsla in dem. Det är lätt att övertyga folket med gamla hederliga fördomar såklart. (Jag säger alltså inte att det var något bra, endast att det är en logisk följd av tidigare händelser).

Bara för att det finns en bra tid för "ont" ledarskap betyder inte att den personen som tar det ledarskapet är mindre ond.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in