2026-07-24, 06:29
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Men om vi tänker på hela Europa, har länderna verkligen mer nytta av the UK än av Tyskland?
Det är förstås USA, inte England som det handlar om. Den världsledande nationen. En gång var latinet det språk man använde inom Europa och fortsatte efter roms fall genom katolska kyrkan och hänger kvar mycket än faktiskt.
På sjuttonhundratalet var det franskan som gällde här. Idag är engelska affärsmännens och ingenjörernas språk, även i Tyskland. Om hundra år kanske det är Kinesiska om vi inte passar oss, för vi tappar.

Fler åker väl till England härifrån än till Tyskland, helt enkelt för att vi förstår dem. Men överallt annars i världen och även Europa, är engelskan det språk vi har lättast att klara oss med. Samma på internet, där man skulle vara extremt begränsad om man bara hade Tyska som extraspråk.

Varför skulle vi då ersätta engelskan och begränsa oss själva? Finns ingen logik i det och kommer förstås inte att hända.
Citera
2026-07-24, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Då blir det ju bara i Europa. Vi skulle missa information från hela den stora världen utanför Europa, om vi inte skulle förstå engelska. (Jag menar "våra efterkommande" - VI kan ju redan engelska.)

Men hade det inte varit skönt att vara ett oberoende Europa och slippa resten av världen?
Citera
2026-07-24, 06:32
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Men hade det inte varit skönt att vara ett oberoende Europa och slippa resten av världen?

Vet du, fram till för några år sedan hade jag kanske hållit med dig. Men nu håller jag på att upptäcka resten av världen! Och det finns mycket att hämta där. "Vi" vet inte alltid bäst, och så vidare.
Citera
2026-07-24, 06:33
Medlem
Ichwills avatar
Som Europa ser ut nu så är nog arabiska det språket som alla borde lära sig.
Citera
2026-07-24, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det är förstås USA, inte England som det handlar om. Den världsledande nationen. En gång var latinet det språk man använde inom Europa och fortsatte efter roms fall genom katolska kyrkan och hänger kvar mycket än faktiskt.
På sjuttonhundratalet var det franskan som gällde här. Idag är engelska affärsmännens och ingenjörernas språk, även i Tyskland. Om hundra år kanske det är Kinesiska om vi inte passar oss, för vi tappar.

Fler åker väl till England härifrån än till Tyskland, helt enkelt för att vi förstår dem. Men överallt annars i världen och även Europa, är engelskan det språk vi har lättast att klara oss med. Samma på internet, där man skulle vara extremt begränsad om man bara hade Tyska som extraspråk.

Varför skulle vi då ersätta engelskan och begränsa oss själva? Finns ingen logik i det och kommer förstås inte att hända.

Ska vi vara Amerikas cuckar resten av livet eller?
Tyskland är Europas centrum och har den största industrin och vad kuk har resten av världen som vi europeer inte har?
Citera
2026-07-24, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vet du, fram till för några år sedan hade jag kanske hållit med dig. Men nu håller jag på att upptäcka resten av världen! Och det finns mycket att hämta där. "Vi" vet inte alltid bäst, och så vidare.

Tycker det är svagt att vara beroende av fjärran kontinenter. Om vi hade ett starkt samarbete med Tyskland skulle vi tillsammans kunna stärka Europa istället för att avguda andra världsdelar.
Citera
2026-07-24, 06:41
Medlem
saksis avatar
Citat:
Vilka länder har du fått samarbete med då ?

Börja med att svara på mina frågor så kan jag svara på din. Tycker det är god diskussionssed.
Citera
2026-07-24, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Du kan ju testa att åka till valfritt land i sydamerika, asien eller afrika och försöka göra dig förstådd på tyska.

Engelskan är världsspråket som alla behöver kunna. Case closed.

Borde vara ganska stort i Argentina (om än i smyg )
Citera
2026-07-24, 07:42
Medlem
adelsnabels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Tyskan var utbredd i Sverige innan andra världskriget.
Eftersom Tyskland förlorade så spred vinnarna sitt språk istället.

Och i resten av världen, iallafall europa. Dessutom var det vetenskapsspråket.
Citera
2026-07-24, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saksi
Börja med att svara på mina frågor så kan jag svara på din. Tycker det är god diskussionssed.

Tycker geografin spelar roll och Tysklands läge är centralt medans UK och Irland är två avsides skithålsöar, så liksom...............
Citera
2026-07-24, 07:56
Medlem
saksis avatar
Citat:
Tycker geografin spelar roll och Tysklands läge är centralt medans UK och Irland är två avsides skithålsöar, så liksom...............

Ok, men hur skulle affärerna se ut om vi skulle byta ut kunskaperna i engelskan med kunskaperna i tyskan och vice versa?
Citera
2026-07-24, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saksi
Ok, men hur skulle affärerna se ut om vi skulle byta ut kunskaperna i engelskan med kunskaperna i tyskan och vice versa?

Ja, tyvärr händer det inte över en natt, men tänk om alla i Europa var lika grymma på tyska som på engelska. Nån positiv påverkan skulle det fan ha.
Jag menar att fler och fler skulle naturligt kunna kommunicera med varann.
Bra, nära, jordnära, realistisk och alldaglig kommunikation måste väl ändå ha starkare effekt än vad ett språk från skithålslandet USA ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in