2026-07-23, 23:05
Medlem
I ett klipp som jag har kollat på så säger hon att hon gick från 31 k till 24 k.

Är det någon som vet vad som hände med dessa 7 k?
Citera
2026-07-23, 23:06
Medlem
zombie-nations avatar
Står klart och tydligt att 15 000 är efter hyra, inte efter hyra och räkningar. Hon verkar ju dock ha koll på ekonomin. Förmågan att ändå inte hamna i skuld utan verkar verkligen betala det hon ska.

Sedan tror jag hennes vikt kommer av psykisk ohälsa, mediciner och mycket kolhydrater. Samt stress och dålig sömn av att ha fyra ungar hemma.

Hon säger ju mest att det är jobbigt att inte ha något extra. Hon säger aldrig att de svälter.
Citera
2026-07-23, 23:08
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cremefraiched
Du måste förstå ordet "lyx" här. Det är inte lyx som i bling bling utan lyx som i att vårt samhälle är så hög teknologiskt att vi kallar något som en Smart phone inte för lyx då vi är så otroligt förblindade av teknologin att vi inte kommer ihåg att för bara 50 år sen var saker och ting enbart sci-fi.

Om man inte klarar sig utan är det inte lyx. Det beror ju självklart på att samhället ser ut som de gör. Hade inte hemtelefon när jag var ung (fanns inte mobil), men det krävdes inte heller.
Citera
2026-07-23, 23:11
Medlem
Cremefraicheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Om man inte klarar sig utan är det inte lyx. Det beror ju självklart på att samhället ser ut som de gör. Hade inte hemtelefon när jag var ung (fanns inte mobil), men det krävdes inte heller.

Du kan idag klara dig utan en telefon, men du har rätt att det blir svårare och inom en snar framtid kommer du inte kunna klara dig utan en telefon eller bli chipad på något vänster. En dystopisk framtid.
Citera
2026-07-23, 23:11
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Jag är inte på Instagram, men har smak för god och hälsosam mat ändå.

Bra att du lyfter exemplet med dina föräldrar, för jag kan hålla med om att sån kost var vanligare på den tiden. För hundra år sen var Sverige ett fattigt bondesamhälle, innan socialdemokratin lade grunden för den blomstrande välfärdsstat vi är idag, och det finns ingen anledning att backa tillbaka till det. Om du föreslår ärtsoppa till fredagsmyset istället för tacosen så tror jag ungarna skulle protestera, minst sagt.

Just kring mat och kost har utvecklingen definitivt inte gått åt positivt håll under de senaste ca 60-70 åren, runt mitten av 1900-talet när den typiska kosten bestod av soppor och grytor så åt man nyttigare än idag. Även om du tycker att den maten är tråkig.

Att matkulturen har förändrats (försämrats) under denna tid har för övrigt rätt lite att göra med välfärdsstats utveckling utan desto mer handlar det om amerikaniseringen som har lett till en skräpmatskultur som är både dyr och ohälsosam.

Folk som har stora problem med att få matbudgeten att gå ihop är typiskt sett inte de nyttigaste. Oavsett om de har jättetrevligt fredagsmys.
Citera
2026-07-23, 23:17
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cremefraiched
Du kan idag klara dig utan en telefon, men du har rätt att det blir svårare och inom en snar framtid kommer du inte kunna klara dig utan en telefon eller bli chipad på något vänster. En dystopisk framtid.

När jag var ung och inte hade telefon (hade inte heller el, avlopp, vatten, värme) så blev jag kickad från ett ungdoms-"jobb" just för att jag inte hade telefon. Kunde inte ringa mig sjuk. Sa till på jobbet att detta kunde ske, men de tyckte att då får du ta dig till en telefonkiosk. Närmsta fanns 3 km därifrån. Och idag finns de inte alls.

Hade senare hemtelefon. Mobil hade jag inte förrän 2012 och då inte en smart telefon.

Jag har levt 3 år utan bankid (har det nu), det gick ju... men det var nätt och jämnt!
Citera
2026-07-23, 23:18
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Jag delar inte din beskrivning av varken mig eller min situation, men om du tror att jag skulle skämmas för att jag tar hand om min hälsa och äter bra mat så kan du fetglömma det.

Som sagt får man ju lägga upp sin kost hur man vill och ha vilka ambitioner man vill på matlagning men anser man att endast premiumalternativ är aktuella så är det som sagt svårt att beklaga sig över kostnaderna.
Citera
2026-07-23, 23:19
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Folk som har stora problem med att få matbudgeten att gå ihop är typiskt sett inte de nyttigaste. Oavsett om de har jättetrevligt fredagsmys.

Om jag får pengar över så händer det att jag handlar till lite till fattigpensionärer. Iallafall i den gruppen är det inte snabbmat som gäller. De vill framförallt ha frukt eftersom det är en lyx för dem. Sedan är det saker som havregryn, potatis, korv som funkar.
Citera
2026-07-23, 23:33
Medlem
Resplendents avatar
Satans otacksamma WT-kärring.

Vad består alla dessa bidrag av?

Hon ska hålla käften, jag är också ensamstående och arbetslös och får INGENTING.
Citera
2026-07-23, 23:45
Medlem
Tropicalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Jag tycker också att artikeln är provocerande.
Så här är det i Tidöpartiernas Sverige.
Är du fattig; skyll dig själv det är ditt eget fel. Är du arbetslös; skyll dig själv det är ditt eget fel.

Den här kvinnan, liksom tusentals andra i samma situation; behöver hjälp från samhällets sida. Hennes barn ska inte behöva ha det så här. De behöver en bättre start i livet, annars är droger och kriminalitet nära.
Den här artikeln är bara ett exempel på hur långa familjer har det i det Tidö-Sverige där sociala insatser och förebyggande arbete skärs ner.
15000 kr/mån ensamstående fem barn varav ett i gymnasie-ålder. Det är klart att det är tufft.

Den här familjen är representativ för den grupp människor som Tidöpartierna skiter i.

Laila kanske skulle testa att jobba lite för att in mer pengar? Vad tror du om det?
Citera
2026-07-23, 23:46
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharmut4
I ett klipp som jag har kollat på så säger hon att hon gick från 31 k till 24 k.

Är det någon som vet vad som hände med dessa 7 k?
En av ungarna flyttade väl ut och blev över arton. Den andra går på gymnasiet och får inget studiebidrag över sommaren.

Det här med sommarjobb lär inte vara högprioriterat i denna WT-mammans värld. Isåfall skulle det vara på snusfabrik så att mamsen kan få lite rabatt på dosorna.
Citera
2026-07-24, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
För i tiden hade man tvångssterilisering. Visst det var grovt men helt fel var det inte. Vissa borde inte få föra sina gener vidare i obegränsad mängd. Laila är en av dem verkar det som.
Samhället borde ställa krav pä medicinsk sterilisering för att få bidrag. När Laila visar att hon kan sköta sig och sin ekonomi och skaffa ett jobb får hon skaffa barn igen. Eller hon hittar en garant som kan försörja henne.

Ärligt talat har jag skrämmande nog börjat fundera i de banorna själv. För samhällets skull vore det faktiskt bättre om vissa människor inte fick barn. Det tar verkligen emot att tänka så, men ju mer man sett i livet så har tanken på att den där tvångssteriliseringen nog inte var helt fel smugit sig på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in