2026-07-23, 18:43
Moderator
Tystnads avatar
Körde diesel bilar på firman i många år, och dom sista åren innan det gick över till elbilar i fordonsflottan, kördes det på HVO100 och kan inte påstå jag märkte någon effekt skillnad eller högre förbrukning dock körde mest i stadstrafik och inget man reflekterade över förbrukningen.

vi hade egen tankstation (farmaretank) så priset var inget man tänkte på, så det var lite chockerande att se här i tråden att priset är så jäkla högt mot vanlig diesel.
Citera
2026-07-23, 18:58
Medlem
Men är ni typ alla runktomtar?

Hade regeringen och EU brytt sig om miljön hade man tagit bort skatten helt på HVO100 och kanske tom subventionerat den något.
HVO100 är det enda reella ersättaren för de flesta dieselbilar.

HVO100
Knullar inte din motor
Har ingen reell effektminskning
Drar inte mera (a la etanol)
Har inte dålig produktionskapacitet
Är inte dyrt att framställa
Ruttnar, koagulerar och möglar inte.

HVO100 däremot:

Är inte godkänt i bilar som är något äldre vilket gör att dina försäkringar brinner upp även om det garanterat inte är bränslet som gjort något
Är dyrt som in i självaste helvete
Beskattas som vilket bränsle som helst fastän det är 80-90% mindre utsläpp.
Har ingen efterfrågan. (Ja nu såhär långt borde du begripa varför)

Elbilar som alla sansade människor vet:

Är dyrare att köpa eller leasa än en normal villa(trots bidrag)
Är nästan alltid fula som stryk
Lider av extremt mycket barnsjukdommar(som tillverkarna nästan aldrig står för)
Har ett katastrofalt andrahandsvärde (eftersom ingen kan och/eller vågar laga dem
Kräver många gånger ganska stora inveseringar om du skall kunna ladda hemma utan att ditt ruttna elsystem med 16A säkring ska brinna upp.
Har för dålig räckvidd för väldigt många människor och företag.
Inga verkstäder vet hur du underhåller dem. Man har ju inte ens begripit att det är OLJA även i dessa bilar som behöver BYTAS om inte skiten ska beka ihop.
El är numera dyrt i Sverige.
Du kan inte ladda skiten om du bor i lägenhet.

Således är elbilar ett nödvändigt men dyrt projekt som folk med vanliga löner ska hålla sig långt borta från i många många år till.

Den ENDA lösningen som finns är att rulla på diesel ett bra tag till. Och om man bryr sig om miljön behöver man satsa på drivmedel som HVO100 så folk tankar det och tvinga försäkringsbolagen och tillverkarna att tillåta soppan även i låt säga en bil från 2010-2012 som vanligt folk kör.
Miljövänligt ska rimligtvis vara billigare säg 14SEK litern för HVO.

Moral of the story TLDR.

Nuvarande och tidigare regeringar SKITER i miljön - Pengen ska in.
HVO100 är utmärkt och dyrt.
Elbilar är än så länge leksaker för folk med för tunga plånböcker.
Köp inte någon bil om du inte måste i nuläget.
Hata våra folkvalda.

MVH
Citera
2026-07-23, 21:16
Medlem
zkumbollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Som jag förstår så är vinsten för miljön när den tillverkas så utsläppen är ca 80-90% mindre än när man tillverkar diesel plus då att man heller inte tillför något nytt till världen då man använder återvunna produkter.

Tack för info, kul att höra någon som är positiv till det och att det plus att det funkar bra.
Nu är problemet att prisskillnaden mot vanlig diesel är runt tio kronor så då är det mer eller mindre inte försvarbart att köra på det.

Förstår precis...

"på min tid", var prisskillnaden +1 kr

så det var ju en no brainer = tankade hvo100 varje gång
Senast redigerad av zkumbollen 2026-07-23 kl. 21:20.
Citera
2026-07-23, 21:19
Medlem
zkumbollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Bara det faktum att du använder ordet fossil när du argumenterar diesel gör argumentationen totalt ointressant. Copy paste kan de flesta utföra. Just saying.

bemöt fakta

eller,
blev det för svårt?

sitta och gissa, och tro, och hitta på?

kom igen nu

fakta....
Citera
2026-07-23, 21:24
Medlem
zkumbollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poltergeister
Men är ni typ alla runktomtar?

Hade regeringen och EU brytt sig om miljön hade man tagit bort skatten helt på HVO100 och kanske tom subventionerat den något.
HVO100 är det enda reella ersättaren för de flesta dieselbilar.

HVO100
Knullar inte din motor
Har ingen reell effektminskning
Drar inte mera (a la etanol)
Har inte dålig produktionskapacitet
Är inte dyrt att framställa
Ruttnar, koagulerar och möglar inte.

HVO100 däremot:

Är inte godkänt i bilar som är något äldre vilket gör att dina försäkringar brinner upp även om det garanterat inte är bränslet som gjort något
Är dyrt som in i självaste helvete
Beskattas som vilket bränsle som helst fastän det är 80-90% mindre utsläpp.
Har ingen efterfrågan. (Ja nu såhär långt borde du begripa varför)

Elbilar som alla sansade människor vet:

Är dyrare att köpa eller leasa än en normal villa(trots bidrag)
Är nästan alltid fula som stryk
Lider av extremt mycket barnsjukdommar(som tillverkarna nästan aldrig står för)
Har ett katastrofalt andrahandsvärde (eftersom ingen kan och/eller vågar laga dem
Kräver många gånger ganska stora inveseringar om du skall kunna ladda hemma utan att ditt ruttna elsystem med 16A säkring ska brinna upp.
Har för dålig räckvidd för väldigt många människor och företag.
Inga verkstäder vet hur du underhåller dem. Man har ju inte ens begripit att det är OLJA även i dessa bilar som behöver BYTAS om inte skiten ska beka ihop.
El är numera dyrt i Sverige.
Du kan inte ladda skiten om du bor i lägenhet.

Således är elbilar ett nödvändigt men dyrt projekt som folk med vanliga löner ska hålla sig långt borta från i många många år till.

Den ENDA lösningen som finns är att rulla på diesel ett bra tag till. Och om man bryr sig om miljön behöver man satsa på drivmedel som HVO100 så folk tankar det och tvinga försäkringsbolagen och tillverkarna att tillåta soppan även i låt säga en bil från 2010-2012 som vanligt folk kör.
Miljövänligt ska rimligtvis vara billigare säg 14SEK litern för HVO.

Moral of the story TLDR.

Nuvarande och tidigare regeringar SKITER i miljön - Pengen ska in.
HVO100 är utmärkt och dyrt.
Elbilar är än så länge leksaker för folk med för tunga plånböcker.
Köp inte någon bil om du inte måste i nuläget.
Hata våra folkvalda.

MVH

Alltså

Frågan är inte om du är dum, utan hur dum

Googla upp Audi eTron GT... och så skriver du här sen att "den bilen är ful"...

Eller att 60 mil räckvidd, som min bil har, inte räcker?. Och när på långresa laddar den tillräckligt på 20 minuter, under tiden som jag pinkar

Förklara problemet
Citera
2026-07-23, 21:35
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Som jag förstår så är vinsten för miljön när den tillverkas så utsläppen är ca 80-90% mindre än när man tillverkar diesel plus då att man heller inte tillför något nytt till världen då man använder återvunna produkter.

Tack för info, kul att höra någon som är positiv till det och att det plus att det funkar bra.
Nu är problemet att prisskillnaden mot vanlig diesel är runt tio kronor så då är det mer eller mindre inte försvarbart att köra på det.
Allt är ett kretslopp, olja nybildas ständigt och kommer av tidigare biologiskt material så ingen skillnad i den bemärkelsen.
Citera
2026-07-23, 21:50
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Allt är ett kretslopp, olja nybildas ständigt och kommer av tidigare biologiskt material så ingen skillnad i den bemärkelsen.

Fast när olja bildas så binder det inte Co2 utan det släpps ut Co2 när det sen förbränns.

När man tillverkar HVO så tar man olika ämnen som då tidigare bundit upp Co2 och sen släpper ut igen när det förbränns. Det tillsätts helt enkelt ingen ny Co2 till planeten.
Citera
2026-07-23, 22:05
Moderator
Citat:
'
Jasså, Jobbar du också som taxiförare/bilmekaniker?
Så du är både bilmekaniker och taxichaufför som kört mest på HVO100 och märkt en negativ påverkan av det bränslet?
Beskriv med egna ord vad du drabbats av som går att bevisa är bränslets fel.
Citera
Igår, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Så du är både bilmekaniker och taxichaufför som kört mest på HVO100 och märkt en negativ påverkan av det bränslet?
Beskriv med egna ord vad du drabbats av som går att bevisa är bränslets fel.

Skulle det vara en märklig kombo menar du? Jag ÄGER en hyfsad flotta och kör under Stockholm taxi.
Eftersom Stockholms taxi går ut med löften till marknaden att alla anslutna skall köra miljövänligt har det körts med HVO100 i ett antal år. Det förstör högtyckspumpar och injektorer främst och om en bil blir står en längre tid blir det problem. Och vad DU tror efter ha läst intresseorganisationers förhärligande hyllningstexter om skiten är för mig totalt ointressant. Att köra, som en privat person eller små företagare, några 1000 mil om året eller att ha en bli som går 15-20000 mil om året är en enorm skillnad. Som vanligt är "miljöbilister" löjeväckande frälsta på sina fantasier. Oavsett om det gäller el eller alternativ bränsle. Ni beter er som i en sekt och sprider ert evangelium som talibaner.
Citera
Igår, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zkumbollen
bemöt fakta

eller,
blev det för svårt?

sitta och gissa, och tro, och hitta på?

kom igen nu

fakta....

Ska jag bemöta fantasier skrivna av företag som vill sälja skiten med vilken fakta än min egen upplevda? Hur då? Alla miljödårar är rörande överens om dessa drivmedels förträfflighet. Jag är av en annan åsikt. Du kräver att man ska bemöta en tro precis på samma sätt som fundamentalister i valfri religion dikterar för andra att gud finns och kritik får inte yppas utan bevis att gud inte finns och en kritiker avkrävs på fakta och lydnad och underkastelse. Du ser inte problemet?
Citera
Igår, 07:14
Medlem
Svavelbryggas avatar
Min bil har en väldigt tydligt märke som säger nej till biodiesel. Jag vet inte om det mest är att se som en rekommendation?
Citera
Igår, 07:24
Medlem
Citat:
Ska jag bemöta fantasier skrivna av företag som vill sälja skiten med vilken fakta än min egen upplevda? Hur då? Alla miljödårar är rörande överens om dessa drivmedels förträfflighet. Jag är av en annan åsikt. Du kräver att man ska bemöta en tro precis på samma sätt som fundamentalister i valfri religion dikterar för andra att gud finns och kritik får inte yppas utan bevis att gud inte finns och en kritiker avkrävs på fakta och lydnad och underkastelse. Du ser inte problemet?

Det är dock inte ovanligt att folk drar felaktiga slutsatser utifrån vad de säger sig eller tror de upplevt… Ofta orsakat av att de inte har tillräckliga kunskaper i relevanta ämnen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in