2026-07-23, 20:16
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
Man är en lite väl stor snöflinga om man tror att en ”äkthet” förstörs för att en karaktär som är med i 1 minut av en fantasyfilm har mörkare hud än de flesta andra i filmen.

Varför skulle alla vara det? Konstig jämförelse.
Så du kan inte svara på frågan. Du försöker förminska frågan genom tidsräkning samt genom att undra varför alla skulle vara av annan etnicitet.

Du som skrev " sagofigurer vars hudfärg är irrelevant för berättelsen med verkliga personer vars hudfärg spelat en central roll i deras liv."

Svara på frågan istället med de svenska exemplen som jag gav från Astrid Lindgrens sagor.
Senast redigerad av sebastian_ 2026-07-23 kl. 20:28.
Citera
2026-07-23, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Vad pratar du om? Jag har i tidigare inlägg talat om saker jag vet via trailrar och annat som gör att jag inte vill lägga tid på att se filmen, till exempel att Agamemnon ser ut som Batman. I det inlägg av mig du svarar på har jag talat om en youtuber som jämför olika översättningar och anger källorna för dessa. Och jag har jämfört hennes med en bra svensk översättning som jag citerar ur med källa. Hon tar upp originalgrekiskan också. Men det är ju du som inte har sett youtubevideon du talar om...

Vad menar du med "Wanted" och "Declared"? Wanted nämns inte ens. Hennes poängen handlade om det utelämnade ordet, inte om översättningen av det ordet. Poängen hon gör är att det i originalet står att Odysseus framförde detta, och du kan välja andra ord, framförde, ropade, deklarerade osv medan detta nämnande av hans handling är struken av Emily Wilson i hennes feministiska genustolkning av Odysséen som Nolan bygger på.

Eller, ja du, inte ens Emily Wilson, som är professor i klassiska studier vid University of Pennsylvania och har gjort översättningen Nolan bygger på tycker att hans film är bra:

The Independent:
What scholars think about Christopher Nolan’s adaption of The Odyssey
It’s all Greek to them

Scholars of ancient Greek have been left scratching their heads at Christopher Nolan's The Odyssey, conflicted between accuracies and an increase in interest.

(...) For Greek translator Emily Wilson, the release of the blockbuster has been gratifying in various ways. Her acclaimed 2017 edition of Homer's epic has reached the top 5 on Amazon.com, leading a wave of similar books boosted by the movie. Nolan has even cited her translation, notably the opening line “Tell me about a complicated man," as inspiration.

(...) But the film itself, which opened this weekend and has received raves from many critics, left her unsatisfied.

“I want to celebrate the fact that so many more people are aware of The Odyssey and were brought back to the poem,” she told The Associated Press. ”But at the same time, I had the sense that Christopher Nolan was trying to pack everything in while missing themes that were essential to the poem.

(...) Wilson, a professor of classical studies at the University of Pennsylvania, said she didn't want to come across as a “snobby,” nitpicking expert at odds with any deviation from the original text. But she questioned a range of omissions and other choices, from the absence on screen of the Gods Zeus and Poseidon (Athena is played by Zendaya ) to the “incoherent” messaging that condemns both war and physical cowardice. She found Penelope's role so thinned out that it endangered “any possibility of believing in this marriage.” Wilson also that thought parts of the movie, notably the scenes with Odysseus' dog, Argos, “catered towards modern sentimentality.”

“Everybody's a sucker for a dog,” she said.

(...) Wilson declined to offer a grade or ranking for the movie, but said she would recommend it for others, as long as they see it in a cinema.

It was fun to be there with my kids. I didn’t feel it was pulling teeth to engage with it,” she said. “If you can see it on a big screen you should absolutely go."
https://www.independent.co.uk/arts-entertainment/films/news/nolan-the-odyssey-homer-emily-wilson-b3017913.html
Så det är en film man kan ta med sina barn till enligt översättaren. Såg du den med dina föräldrar?

Du vet ju inte ens vad du själv läser eller hör.

"but said she would recommend it for others, as long as they see it in a cinema"
"If you can see it on a big screen you should absolutely go."

Over and out.
idiot.
Citera
2026-07-23, 20:31
Medlem
scraftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av golarskjutare
1.Det var inte mig du skrev med först.

2.Ditt förra inlägg var dummast i tråden hittills men du lyckades toppa det nu.

3. Du bekräftade precis sista meningen i mitt inlägg till dig "Eller gäller logiken bara när det passar?".

4.Varför är The Odyssey snarare att jämföra med lotr än med någon annan saga? Bra svar tack

EDIT:

5.Du är verkligen dum som ett träd.
Vad snackar du om?

Förstår du inte varför The Odyssey inte är jämförbar med Emil i Lönneberga, eller varför samtliga karaktärer inte går att jämföra med en enstaka liten bakgrundsfigur kan jag tyvärr inte hjälpa dig vidare.

Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Så du kan inte svara på frågan. Du försöker förminska frågan genom tidsräkning samt genom att undra varför alla skulle vara av annan etnicitet.

Du som skrev " sagofigurer vars hudfärg är irrelevant för berättelsen med verkliga personer vars hudfärg spelat en central roll i deras liv."

Svara på frågan istället med de svenska exemplen som jag gav.
Jag ser ingen anledning till varför enbart somalier (och specifikt sådana med ”kolsvart hud”) skulle spela samtliga karaktärer så ja, det vore konstigt.

Var det svaret på din fråga?
Citera
2026-07-23, 20:34
Medlem
Citat:
Vad snackar du om?

Förstår du inte varför The Odyssey inte är jämförbar med Emil i Lönneberga, eller varför samtliga karaktärer inte går att jämföra med en enstaka liten bakgrundsfigur kan jag tyvärr inte hjälpa dig vidare.

Jag ser ingen anledning till varför enbart somalier (och specifikt sådana med ”kolsvart hud”) skulle spela samtliga karaktärer så ja, det vore konstigt.

Nej, jag förstår inte, därav min fråga till dig med hur du tänkte där. Men du har ju inget svar så vi trillar väl vidare med livet båda två. Men jag upprepar, du är verkligen hjärndöd.
Citera
2026-07-23, 20:42
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Blev det jobbigt nu?
Ja det verkar som att hjärntvätten och det politiskt korrekta inte går ihop med hur du egentligen känner inför Astrid Lindgrens sagor. Därav en överhettning och syntax error i dina svar.
Citera
2026-07-23, 20:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag litar på forbes inte på någon youtuber. Men den som lever får vi se.

Men om uppgiften stämmer att Nolan kräver 20 miljoner dollar plus 20 % av bruttointäkterna så fattar ju vem som helst att Forbes siffror är rena fantasierna.
Citera
2026-07-23, 20:43
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Rottentomatoes ägs av medieindustrin.

En film kan sälja bra utan betyg 10/10. Varför är det så viktigt för dig att är en tia? Räcker inte en åtta?

Visst, men nu är det en film som har kommersiell framgång, som får höga betyg av recensenter OCH får höga betyg av publiken. Du tycker inte att du kämpar lite i uppförsbacke när du ändå hävdar att det är en universellt dålig film?
Citera
2026-07-23, 20:51
Medlem
scraftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Ja det verkar som att hjärntvätten och det politiskt korrekta inte går ihop med hur du egentligen känner inför Astrid Lindgrens sagor. Därav en överhettning och syntax error i dina svar.
Du kunde inte svara på detta:

Citat:

Det blev tydligen syntax error och överhettning. Kanske samma överhettning som gör att du gärna jämför Emil i Lönneberga med The Odyssey och samtliga skådespelare med en som har en liten biroll.
Citera
2026-07-23, 21:00
Avstängd
Citat:
Man är en lite väl stor snöflinga om man tror att en ”äkthet” förstörs för att en karaktär som är med i 1 minut av en fantasyfilm har mörkare hud än de flesta andra i filmen.

Varför skulle alla vara det? Konstig jämförelse.

I filmen har Sköna Helena en tidsmässigt liten roll. Men för berättelsen om Iliaden och Odyssén har hon givetvis en mycket viktig roll. Hennes bortrövande är liksom orsaken till trojanska kriget.

Man väljer alltså att medvetet pissa på ett av Europas främsta kulturarv. Inte för att göra filmen bättre på något sätt utan för att blidka en sinnessjuk, destruktiv folkutbytesagenda.

Och genetiskt defekta personer som du hyllar det.
Citera
2026-07-23, 21:08
Medlem
scraftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
I filmen har Sköna Helena en tidsmässigt liten roll. Men för berättelsen om Iliaden och Odyssén har hon givetvis en mycket viktig roll. Hennes bortrövande är liksom orsaken till trojanska kriget.

Man väljer alltså att medvetet pissa på ett av Europas främsta kulturarv. Inte för att göra filmen bättre på något sätt utan för att blidka en sinnessjuk, destruktiv folkutbytesagenda.

Och genetiskt defekta personer som du hyllar det.
Man har använt sig av colorblind casting. Klart att du måste applicera en gammal nazistisk konspirationsteori om att domedagen är kommen på det.
Citera
2026-07-23, 21:19
Avstängd
Citat:
Man har använt sig av colorblind casting. Klart att du måste applicera en gammal nazistisk konspirationsteori om att domedagen är kommen på det.

Så du menar att castingen är slumpmässig? Dum i huvudet på riktigt?
Citera
2026-07-23, 21:25
Medlem
scraftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Så du menar att castingen är slumpmässig? Dum i huvudet på riktigt?
Nej, det är inte vad colorblind casting betyder. Tänk om du hade självinsikt…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in