Citat:
Ursprungligen postat av
Gaul
År noll finns inte
Ur egen erfarenhet har jag uppmärksammat att någonstans runt 90-95 % verkar tro att det fanns ett år noll. Det är en del av ett större problem där folk inte inser att koncept inte alltid funnits. Konceptet noll fanns år noll, men det användes bara runt Indien. Året före år 1 efter Kristus är år 1 före Kristus. De flesta verkar ha uppfattningen att Jesus enligt Kristendomen föddes år 0, sedan år 1 var han 1 år gammal. Jesus föddes år 1 och år 2 så var han 1 år gammal. Jag tror detta fått fäste på grund av att de flesta inte kan föreställa sig hur det var innan noll fanns som matematiskt koncept.
Ingen trodde jorden var platt när Columbus ville segla västerut
De gamla grekerna visste att jorden var sfärisk och räknade ut hur stor den var. När Columbus ville segla västerut för att komma till Asien så fick han mycket riktigt först avslag, men avslaget berodde på att alla korrekt trodde att avståndet var för långt för honom att segla. Det dem hade missat var att det fanns land mellan Europa och Asien. Jag misstänker att detta missförstånd handlar om att man vill framhäva Columbus som en pionjär.
Vilka andra historiska felaktigheter som de flesta tror på finns det? Vad är anledningen att felaktigheten fått fäste?
Denna myt om att folk trodde att jorden var rund har helt spårat ur.
Ja. De lärde grekerna trodde att jorden var rund.
Ja. De lärde medeltidseuropeerna trodde att jorden var rund.
NATURLIGTVIS ”visste” inte ”alla” det.
Herregud. Hur Ingela fridens namn tror du att denna kunskap skulle nå ut till folket?
Det är lika korkat som att alla på 2000talet vet hur en dator fungerar.