2026-07-22, 19:01
Medlem
KalleXs avatar
På flera orter i landet så finns det företag som kommer och hämtar saker som folk inte längre vill ha.
De kollar sen om de funkar och putsar upp dom innan de säljer dem till ett rimligt pris.

Nästan noll utgifter, bara transport och lager, men 100% av vinsten.

Låter som om ni inte har något sådant företag i er stad så finns det en vidöppen potential för någon att tjäna pengar...
Citera
2026-07-22, 19:12
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Jag åkte förbi en återvinningsstation och under tiden som jag stod i kö för att lämna skrot/skräp så talade jag med personalen. Personen sade att folk slänger hela elprylar och en del är helt nya i oöppnade förpackningar. Han drog fram en kabel och visade att många ljuskällor fungerar.

Jag kan förstå att man kastar något som har blivit föråldrat så att det inte längre är kompatibelt med nuvarande system.

Det jag inte förstår är en lampa (ljuskälla). Jag hittade 10 stycken likadana globlampor i områdets återvinningsstation.

Det är helt osannolikt att 10 stycken LED lampor skulle gå sönder samtidigt och mycket riktigt så fungerade samtliga.

Av vilken anledning kastar man 10 stycken fungerande globlampor? En billig sådan LED-lampa kostar en hundring.

Har folk så jävla gott ställt och köper en massa saker på måfå och hoppas att det är rätt och kommer att bli bra?

Folk renoverar fungerande kök och badrum etc.

Man kanske ska flytta ihop men har inte plats för allt, och skulle mina föräldrar dmtrilla med näsan uppnå vädret. Inte vill jag ha alla deras lampor och jox?
Citera
2026-07-22, 19:17
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Jag åkte förbi en återvinningsstation och under tiden som jag stod i kö för att lämna skrot/skräp så talade jag med personalen. Personen sade att folk slänger hela elprylar och en del är helt nya i oöppnade förpackningar. Han drog fram en kabel och visade att många ljuskällor fungerar.

Jag kan förstå att man kastar något som har blivit föråldrat så att det inte längre är kompatibelt med nuvarande system.

Det jag inte förstår är en lampa (ljuskälla). Jag hittade 10 stycken likadana globlampor i områdets återvinningsstation.

Det är helt osannolikt att 10 stycken LED lampor skulle gå sönder samtidigt och mycket riktigt så fungerade samtliga.

Av vilken anledning kastar man 10 stycken fungerande globlampor? En billig sådan LED-lampa kostar en hundring.

Har folk så jävla gott ställt och köper en massa saker på måfå och hoppas att det är rätt och kommer att bli bra?

Vi måste hålla igång konsumtionen för tillväxten, köp köp köp!
Citera
2026-07-22, 19:25
Medlem
dwgs avatar
Köper man nytt så åker de gamla ut.
Har kastat mycket som kan användas, men att sälja , slipper allt jävelskap av köpare som byter tid/dag
100-500kr skitsamma låter skoj när man kastar det.

Sen brukar jag slå sönder skiten så ingen snålhet tar hem det jag kastade
Citera
2026-07-22, 19:57
Medlem
Citat:

Då har du inte varit på Stena Nordic Recycling Center i Halmstad.

Det är dom som tar omhand den kasserade hemelektroniken och elrelaterade produkterna från Sverige och hela norden, 40 000 ton/år.

Man blir förskräckt vad mycket grejer som slängs, både gammalt och helt nytt.
Massa stora enkubikskorgar med mobiltelefoner, datorer, surfplattor, elmotorsågar, Tv, you name it!

Folk har gott om pengar att spendera på nya elprylar, det är en sak som är säker...
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-07-22 kl. 19:59.
Citera
2026-07-22, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Tanken nummera är väl att man inte ska ha bil och i stället betala i någon app för att någon annan ska åka till ÅVC åt en. Grovsoprum har ju upphört att existera som fenomen i Sverige.
Grovsoprum finns väl i varje område med hyreslägenheter/bostadsrätter? Det skulle nog inte fungera med tanke på nybyggarna i Sverige.
Citera
2026-07-22, 20:14
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Köper man nytt så åker de gamla ut.
Har kastat mycket som kan användas, men att sälja , slipper allt jävelskap av köpare som byter tid/dag
100-500kr skitsamma låter skoj när man kastar det.

Sen brukar jag slå sönder skiten så ingen snålhet tar hem det jag kastade
Visst är det bökigt att sälja, men behövs ju inte slängas? Jag brukar dumpa det på secondhand, det drivs ofta ideellt och överskott går till nåt välgörande och så kommer grejerna till nytta för nån som kanske inte har råd med nytt! Så kan jag ge mig en klapp på axeln
Citera
2026-07-22, 20:51
Medlem
Drozds avatar
Rätt läskigt faktiskt att se hur mycket fullt fungerande möbler, prylar och elektronik folk slänger på ÅVC.

Det kommer en ny flashigare modell av espressomaskin, trädgårdsmöbel, TV eller alpinskida, och då slänger man den gamla även om den funkar. Helt galet egentligen...
Citera
2026-07-22, 21:40
Medlem
HBTKuks avatar
De köper nytt och kastar det gamla. Ett lyxtänk vissa har i sig.

Om jag förpassat något fungerande till grovsoprummet ställer jag det lite på sidan med en stor lapp om att den fungerar. Högtalare, exempelvis.
Citera
2026-07-22, 22:26
Medlem
draåthelvetes avatar
Har plockat på mig från skroten på diverse jobb jag varit på. Fullt fungerande eller med någon komplettering, fungerande laptops, minidatorer, trådlösa ubiquitilänkar, hårddiskar mm.. Rena vanvettet att det slängs.
Citera
2026-07-22, 22:33
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Visst är det bökigt att sälja, men behövs ju inte slängas? Jag brukar dumpa det på secondhand, det drivs ofta ideellt och överskott går till nåt välgörande och så kommer grejerna till nytta för nån som kanske inte har råd med nytt! Så kan jag ge mig en klapp på axeln

Nu brinner inte jag för välgörenhet haha
Har nog inte skänkt en kr i mitt liv

Lever mitt skiter i resten.
Citera
2026-07-22, 23:04
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:

Vad ska de annars göra? Att annonsera på Blocket blir allt mer krångligt med alla lösenord och skit man måste ha, och sedan om folk ringer så blir det bara "sista priset bror"-tjafs.

Jag förutspår en framtid för donationsbutikskedjor där man kan lämna in sina oönskade begagnade prylar, och de säljer dem för att tjäna pengar till välgörenhet. Jag är libertarian och hade gärna skänkt till en sådan donationsbutik om det bara hade funnits någon som inte var woke. Jag skiter i pengarna, jag vill bara bli av med bråten, men jag vill inte slänga det (känns slösaktigt) och jag vill inte att någon woke tjänar pengar på min donation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in