Citat:
Ursprungligen postat av
Alibabbla
Jag åkte förbi en återvinningsstation och under tiden som jag stod i kö för att lämna skrot/skräp så talade jag med personalen. Personen sade att folk slänger hela elprylar och en del är helt nya i oöppnade förpackningar. Han drog fram en kabel och visade att många ljuskällor fungerar.
Jag kan förstå att man kastar något som har blivit föråldrat så att det inte längre är kompatibelt med nuvarande system.
Det jag inte förstår är en lampa (ljuskälla). Jag hittade 10 stycken likadana globlampor i områdets återvinningsstation.
Det är helt osannolikt att 10 stycken LED lampor skulle gå sönder samtidigt och mycket riktigt så fungerade samtliga.
Av vilken anledning kastar man 10 stycken fungerande globlampor? En billig sådan LED-lampa kostar en hundring.
Har folk så jävla gott ställt och köper en massa saker på måfå och hoppas att det är rätt och kommer att bli bra?
Då har du inte varit på Stena Nordic Recycling Center i Halmstad.
Det är dom som tar omhand den kasserade hemelektroniken och elrelaterade produkterna från Sverige och hela norden, 40 000 ton/år.
Man blir förskräckt vad mycket grejer som slängs, både gammalt och helt nytt.
Massa stora enkubikskorgar med mobiltelefoner, datorer, surfplattor, elmotorsågar, Tv, you name it!
Folk har gott om pengar att spendera på nya elprylar, det är en sak som är säker...