2026-07-22, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Nej, det går helt enkelt inte att hitta fel i Bibeln, men det går såklart att konstruera fel av illvilja, men sånt genomskådas lätt med vanligt förnuft och logik.

- Fladdermöss föll helt enkelt under klassificering flygfä [som är orena och inte ska ätas , de klassificerades såklart inte specifikt som fågel.

- Harar/kaniner idisslar inte efter modern definition, men dom äter sin avföring, vilket under Biblisk tid sannolik definierades som form av idisslande, så lyckligtvis beskaffade Gud dessa djur inte med kluvna hovar.

- Insekter- med ”fyra” ben är såklart att sätta fokus på vilka insekter som gör vad med de två övriga benen, vilket bestämmer vilka är att ätas och vilka är smutsiga.

- Sol och måne stod still. - Solen och månen mätte man tid efter. Att dessa stod still handlar i det specifika bibliska sammanhanget om en metafor likt ” som att tiden stod still”, det var ju fältslag på gång och i det intensiva mentala fokus som infaller sig i sådana bataljer ter sig tid och rum att sakta ner och omdefinieras.

- Senap var såklart en väldigt vanlig ört vida känd och förstådd i regionen, så en senapsfrö metafor var bra passande.

Om alla fel per definition är metaforer eller på något vis alltid kan rationaliseras bort till att betyda något annat än det som faktiskt står, blir det såklart svårt att hitta några fel.
Men å andra sidan kan man med den metoden hävda att allt från Sagan om ringen till Mein Kampf är helt felfria böcker och perfekta beskrivningar av den objektiva verkligheten.
Citera
2026-07-22, 16:39
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Om alla fel per definition är metaforer eller på något vis alltid kan rationaliseras bort till att betyda något annat än det som faktiskt står, blir det såklart svårt att hitta några fel.
Men å andra sidan kan man med den metoden hävda att allt från Sagan om ringen till Mein Kampf är helt felfria böcker och perfekta beskrivningar av den objektiva verkligheten.
Är man överdrivet petig , bokstavlig och missar sammanhanget kan man hitta fel i vilken bok som helst. Det är skillnad på extern och intern kritik, frågan är om texten uppfyller syftet, inte vad som händer om man vänder och vrider på varje ord med avsikte att smutskasta.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-07-22 kl. 16:42.
Citera
2026-07-22, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Skapare->Skapar->Skapelse

Du - ”det är inte ett bevis som jag vill ha, jag tycker egentligen att bevis är onödiga, det räcker att man tror, kontakta Aftonbladet”
Du missuppfattar vad jag skriver. Jag säger inte att bevis är onödiga, jag säger att om du har bevis, så visa dem då.

Om du inte har några bevis så tänker jag mig att det för dig inte gör något, det räcker väl med att du har en tro. Men spring inte runt och påstå att du har bevis.

Självklart skulle bevis för att Gud finns revolutionera det mesta i världen över en natt. Jösses Amanda.
Citera
2026-07-22, 16:47
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Du missuppfattar vad jag skriver. Jag säger inte att bevis är onödiga, jag säger att om du har bevis, så visa dem då.

Om du inte har några bevis så tänker jag mig att det för dig inte gör något, det räcker väl med att du har en tro. Men spring inte runt och påstå att du har bevis.

Självklart skulle bevis för att Gud finns revolutionera det mesta i världen över en natt. Jösses Amanda.
Frågan är om du skulle bli övertygad av bevis, eller om du skulle hitta en bortförklaring.
Citera
2026-07-22, 16:49
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Kristendomen är beviset för att Gud finns, och den har revolutionerat hela världen samt spridit sig till alla dess hörn.
Citera
2026-07-22, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Frågan är om du skulle bli övertygad av bevis, eller om du skulle hitta en bortförklaring.
Absolut, jag vill inget hellre än att få bevis för en Gud, eller för att spöken finns. Att jag inte tror att något finns är inte detsamma som att jag inte vill.

Citat:
Kristendomen är beviset för att Gud finns, och den har revolutionerat hela världen samt spridit sig till alla dess hörn.
Ett urdåligt bevis.
Citera
2026-07-22, 16:52
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Absolut, jag vill inget hellre än att få bevis för en Gud, eller för att spöken finns. Att jag inte tror att något finns är inte detsamma som att jag inte vill.

Ett urdåligt bevis.
Här har du ett dunderbevis
https://www.youtube.com/shorts/OhDfJYozGl0
Citera
2026-07-22, 16:53
Medlem
Citat:
Här har du ett dunderbevis
https://www.youtube.com/shorts/OhDfJYozGl0
Vad handlar den filmen om?
Citera
2026-07-22, 16:54
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Vad handlar den filmen om?
Jesus begravningstyg med en avbildning på sig. De har den, världens bästa forskare kan inte återskapa avbildningen. Den skapades när jesus återuppstod.
Citera
2026-07-22, 16:56
Medlem
Citat:
Jesus begravningstyg med en avbildning på sig. De har den, världens bästa forskare kan inte återskapa avbildningen. Den skapades när jesus återuppstod.
Ah, den där duken. Har för mig att den blivit debunkad, men skit samma. Det är hur som helst inget bevis.
Citera
2026-07-22, 16:57
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ah, den där duken. Har för mig att den blivit debunkad, men skit samma. Det är hur som helst inget bevis.
Debunkingen har blivit debunkad. Allt pekar mot att den är autentisk.
Citera
2026-07-22, 17:02
Medlem
Citat:
Debunkingen har blivit debunkad. Allt pekar mot att den är autentisk.
Även om det är en avbildning av en människa så vet du inte vem avbildningen är av. Och även om den är av Jesus, så vet du inte om han är Guds son.

Det är ganska mycket som ska till innan vetenskapen anser att det finns så mycket evidens att det mer eller mindre är bevisat att Gud finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in