2026-07-21, 23:29
Medlem
Hej!

Jag var väl dum och glömde min jacka på en Västtrafik buss. Det var en billigare vindjacka från HM, i liten storlek, så det känns inte som att det är det tjuvar är ute efter. Det var linje 841, vilket är en regionbuss/sittbuss. Med det sagt, jag gjorde en anmälan hos Vy (som kör bussen åt Västtrafik) direkt när jag insåg det, efter att bussen rullat iväg. Det har dock dröjt ett par arbetsdagar och jag undrar om ni har någon erfarenhet från Vy gällande hittegods?

Tack på förhand!
Citera
2026-07-22, 00:00
Medlem
J.Doessons avatar
Kan ju vara att nån tyckte att dom behövde den bättre än du…
Citera
2026-07-22, 00:34
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Kostar typ lika mycket att få ut den från eventuellt hittegods än vad den är värd också.
Citera
2026-07-22, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Kostar typ lika mycket att få ut den från eventuellt hittegods än vad den är värd också.
Tar de betalt för sånt?
Citera
2026-07-22, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tar de betalt för sånt?
Ibland, men det är oftast en väldigt liten avgift, några tior. De högre avgifterna är oftast bara för dyrare grejer, typ datorer.
Citera
2026-07-22, 01:53
Medlem
laughingducks avatar
Citat:

Aldrig hört talas om någon som fått betala .
När dom glömt saker i kollektivtrafiken 🤔
Citera
2026-07-22, 05:41
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laughingduck
Aldrig hört talas om någon som fått betala .
När dom glömt saker i kollektivtrafiken 🤔
Kanske en lokal skattefril "tradition" i Muteborg.

Det finns nog ett till såll förutom oärliga medpassagerare och det är lat chaufför som tyckte det var en billig jacka inte värd mödan att lämna i och skickade, den i "snabbåtervinningen" på bussen.
Citera
2026-07-22, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bababoyiscool
Ibland, men det är oftast en väldigt liten avgift, några tior. De högre avgifterna är oftast bara för dyrare grejer, typ datorer.

Så din jacka är inte värd mer än ett par tior.

Angående avgift så vet jag inte vilken grund de har för att ta ut avgift. Notera att de mer eller mindre måste ha lagligt stöd för detta. Annars är det ju att de har din jacka som de vägrar lämna till dess rättmätige ägare, det innebär nog ett brott om de inte har stöd för det i lag.

Praxis är väl typ 10% i hittelön - om det är så att bussbolaget tar den avgiften i egen ficka så finns det ju ett incitament för eventuell upphittare att gå till polisens hittegods med den. Det kan finnas andra incitament till det också.

Jag skulle nog ge det en vecka. Finns det inte på något av de tänkbara hittegodsen då så är dina utsikter att hitta tillbaks
jacka nog rätt försumbara.
Citera
2026-07-22, 06:55
Medlem
Magic-balls avatar
Västtrafik har hittegods avdelning på Redbergsplatsen, precis allt hamnar där.

De är förvånansvärt bra på att lämna in saker - så är 95% säker att den kommer finnas där. Är alldeles intill hållplatsen, stor skylt.
Citera
2026-07-22, 07:00
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Bababoyiscool
Är det sant?

Varför kostar det att betala för något, som är ens eget?
Citera
2026-07-22, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Så din jacka är inte värd mer än ett par tior.

Angående avgift så vet jag inte vilken grund de har för att ta ut avgift. Notera att de mer eller mindre måste ha lagligt stöd för detta. Annars är det ju att de har din jacka som de vägrar lämna till dess rättmätige ägare, det innebär nog ett brott om de inte har stöd för det i lag.

Praxis är väl typ 10% i hittelön - om det är så att bussbolaget tar den avgiften i egen ficka så finns det ju ett incitament för eventuell upphittare att gå till polisens hittegods med den. Det kan finnas andra incitament till det också.

Jag skulle nog ge det en vecka. Finns det inte på något av de tänkbara hittegodsen då så är dina utsikter att hitta tillbaks
jacka nog rätt försumbara.
Den är definitivt mer värd en ett par tior
Citera
2026-07-22, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djicp
Är det sant?

Varför kostar det att betala för något, som är ens eget?
Så var det iallafall när jag tappade bort en grej på tåget för ett tag sedan. De bestämmer en avgift mellan 50-240 kr baserat på vad de anser att artikeln är värd. Det är väl för att de har tagit in den, transporterat den och allt det där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in