2026-07-22, 00:14
Medlem
Usamabinmbappes avatar
Hoppas Sverige ryggar snarast eller skaffar något krav på utbildning och kort.

Ungarna kan göra wheelies och skit men något trafikvett har de ju inte. Inte de några år äldre adidaspundarna heller. Man ser på 300 meters håll om de har körkort eller inte.
Citera
2026-07-22, 00:18
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henriksen82
Mina barn kör inte bil som 12-åringar. Gör dina det? Sen är ju bilen ett fordon du inte kan ersätta som vuxen men det kan du med elspark, dvs cykel. Bra försök ändå även om dina argument föll helt platt. Låt du dina barn köra elcykel så de blir riktigt feta, barnen som kör här i byn har alla blivit överviktiga. Helt onödigt transportmedel.
Jag har inga barn.

För några år sedan var det en grannflicka på 12 eller 13 år här i byn som tjuvlånade bilen av föräldrarna en natt och körde omkring med några jämnåriga kompisar som passagerare. Det slutade i diket, med tre ambulanser som kom och hämtade barnen med lindriga skador. Inget barn var överviktigt.

Elsparkscykel ersätts av cykel. Därför att cyklar är mycket säkrare?

Bil kan ersättas med buss. Eller för den delen med elsparkcykel. Det finns gott om infrastruktur för bilar, men du är inte tvungen att ha bil. Nej, din bekvämlighet är inte samma som tvång.

Du verkar livrädd för att bli fet, så cykla mer.
Citera
2026-07-22, 00:29
Medlem
Grekland har 3 ggr fler dödsfall i trafiken (per miljon) än Sverige.
De inser att de ligger efter, och gör nu olika åtgärder. Och sparkarna förvärrar ju ytterligare statistiken.
Bra att de tar tag i det.
Man är så skyddslös på spark, och detta i kombination med vårdslös körning blir inget bra.
Barn ska inte köra spark.

Men juridiskt i Sverige, hur blir det då med moppe som 15-åring?
Kan man argumentera att spark är mer utsatt? Och alltför många olyckor.

Det är nog ingen bra idé att helt förbjuda spark.
Men broblemet som jag ser det:
* hyrsparkarna. Slängs hur som helst. Större krav på företagen att ta ansvar. Alternativt att de inte får fortsätta. De kan inte skylla på nåt.
* Polisen får gärna göra fler räder, och bötfälla de som kör på trottoar, eller skjutsar nån.
* 18-årsgräns och hjälmkrav. Då det är högre risk än moppe.
Citera
2026-07-22, 01:26
Medlem
Det är en mänsklig rättighet att köra elsparkcykel och slå ihjäl sig. Låt Darwinismen råda.
Citera
2026-07-22, 02:19
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Elsparkscykel ersätts av cykel. Därför att cyklar är mycket säkrare?

Ja, cyklar är mycket säkrare än elsparkcyklar.

Citat:
Bil kan ersättas med buss.

Nej. Däremot så kan bussar utgöra ett komplement till övriga transportmedel.

Citat:
Eller för den delen med elsparkcykel.

Nej, däremot så kan elsparkcyklar utgöra ett trafikfarligt komplement till cyklar.

Citat:
Det finns gott om infrastruktur för bilar, men du är inte tvungen att ha bil.

Tja. Idag så var jag en vända i båten för att fixa lite inför en senare åktur. Med buss så skulle jag ha behövt gå kilometervis med mer grejer än vad jag fysiskt kan bära och det skulle ha tagit mig 16 timmar istället för 4 timmar.

Men visst. Strikt räknat så behöver man ingen bil. Precis som att du kan bo i en rishydda i skogen, äta barkbröd 365 dagar per år, bara dricka ljummet vatten och klä dig i gamla dagstidningar.

Bilen har för många människor enorma praktiska fördelar över alla andra transportmedel. Detta är inte fallet med elsparkcyklarna, då dessa kan ersättas rakt av med cyklar.
Citera
2026-07-22, 02:49
Medlem
Nature is healing
Citera
2026-07-22, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knaseligas
Instämmer, konsekvensen av något innebär att grekerna fattat att man skall åtgärda det.

Hur mycket olyckor kopplat till A-traktorer har Grekland exempelvis?

Sverige däremot.............

Precis. Atraktor och moppebil i händerna på barn utan utvecklad frontallob bör förbjudas asap.
Citera
2026-07-22, 03:12
Medlem
Bra förslag. Nästa naturliga steg är att helt förbjuda a-traktor och moppebil. Färsk statistik visar att de som kört dessa fordonsslag som barn är kraftigt överrepresenterade när de får "riktigt" körkort.
Citera
2026-07-22, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Bra, förbjud skiten helt. Har en bekant vars barn dog i en olycka.

Jag har en granne vars farfar dog i en bilolycka.
Citera
2026-07-22, 04:26
Medlem
oligarkss avatar
Grekland förbjuder helt (och i Sverige är det får ej eller rekommendationer, ev. böter.)

NTF rekommenderar att alla som kör elsparkcykel använder hjälm.
Mer i länk: https://www.transportstyrelsen.se/elsparkcykel

Regler för att en elsparkcykel ska få köras i allmän trafik gäller följande:

- Förararen får inte skjutsa andra på elsparkcykeln eftersom den bara är avsedd för en person.
- Elsparkcyklar ska, precis som andra cyklar, köras på cykelbana i första hand.
- Elsparkcyklar ska ha bromsar och en ringklocka (eller motsvarande ljudsignal).
- Elsparkcykeln ska ha fram- och baklyse samt vara utrustad med reflexer om du kör i mörker.
- Förare yngre än 15 år måste bära hjälm (men vi rekommenderar att alla som kör en elsparkcykel ska använda hjälm).
Citat:
Elsparkcykeln får ha en maxhastighet på högst 20 km/h.
Elmotorn får ha en kontinuerlig märkeffekt* på max 250 watt.
Citera
2026-07-22, 04:44
Medlem
Fordon + motor på allmän väg/i trafik = körkort. Punkt.

Det är logiskt konsekvent och löser många problem.

Sen skiter jag i att folk klagar över att de inte för köra A-traktor, moped, eldriven rullstol/permobil/rullator eller elsparkcykel för att de inte har ett körkort...

Att barn får köra ett fordon i trafik är helt IQ befriat. De har ingen trafikvett...
Senast redigerad av S0urce 2026-07-22 kl. 04:47.
Citera
2026-07-22, 07:33
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Mycket bra beslut. De skadar sig själv, andra och belastar sjukvården.

För min del skulle man gärna förbjuda det här också. En alternativ lösning vore att koppla det till bilkörning, tabbar du dig så ryker körkortet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in