[quote=Malibubarbie|95488487]
Citat:
Ursprungligen postat av
Kebabka
Jag vet hur många som helst som fått gå ”booster” (ett års repetition av dbt:n) sen testat ERGT (emotion regulation), vanlig kbt, kompassionsterapi, och nu senast en hypad och hyllad psykodynamisk terapiform i grupp som heter ”mentaliseringsbaserad terapi” (förkortat MBT).
Sistnämnda är egentligen en kopia av transference focused terapi som utvecklades i boston på 80-talet…
Validerande intensiv psykodynamisk terapi är enligt mig vad som sannolikt fungerar bäst men det är individuellt.
Intressant, menar du då ISTDP? Enligt dig, är det det som är mest värt att lägga pengar på att testa i andra hand om DBT ej hjälper eller MBT först?
Fråga en psykiater om MBT.. jag tror psykiatrin använder främst DBT men de håller på att samla ihop psykologer för att starta MBT-team på olika kliniker runt om i landet.
Det är säkert en jättebra behandlingsform för personlighetsstörningar av alla typer.
Speaking of alternativ till psyks smala utbud så är det tyvärr så att Psykodynamiska privata psykoterapeuter sällan tar emot EIPS-patienter. Du kan säkert föreställa dig rädslan för att förlora en legitimation eftersom borderline = hög suicidrisk.. Sankt Lukas tar inte ens emot bipolära patienter som inte står på specifikt litium som behandling. För stora risker både för patienter och terapeuter:/
Psykiatrin är nog det enklaste och man kan ju alltid ge DBT en chans
Lycka till