2026-07-21, 20:33
Medlem
Tomat sås, ananas, banan, skinka, curry, fläskfile.
& tomat stekt i brännvin, för att ge tomaten ny smak, glömt vad det kallas & a.i är korkad som vanligt.
Citera
2026-07-21, 20:34
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intimkontakt
Normal ungnsplåt, 7 deciliter mjöl, typ en halv jäst tärning.

Vi bakar i hop den för hand. Inte för att hålla oss till nån italiensk tradition, men att den blir ofta bra även om men knådar den dåligt.

Jäsning i en timme. Man får under den tiden bestämma sig för topping.

Rökt skinka från italien blir det inte. Jag brukar pyttsa ut lite oregano på pizzan.

Sen tar jag Muttis pizzasås. Jag inser att man kan använa sin egen så klart!

Här kommer det viktiga. Jag använder ofta köttfärssås på mina pizzor. Det kan bli lite geggigt. som ni nog förstår.

Sen den obligatoriska osten. 200 gram tror jag är lagom. 150 gram är lite för lite på en vanlig hemmapizza.

Vad ni kan ta med er från det här inlägget, är nogon form av rökt falukorv är ganska gott på ens egna hemmapizzor!
Glömde du ananas?

Sen, enligt mina anteckingar är 200g mjöl lagom för en rektangular pizza på plåt, så 7 dl (ca 7x60=420g) låter väldigt mycket, men det är kanske en stor ugn.
Senast redigerad av Harald.Guldhatt 2026-07-21 kl. 20:44.
Citera
2026-07-21, 20:37
Avstängd
Cadells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikkelberg
Bra tråd TS!!

Låter som hungern tagit över hos vissa här, bara öser på med grejor men,

herregud, den här lät så himla god!!!!!

Tack! måste baka imorgon.

By the way, någon som har bra tips på pizza med ananas på?

Sambal oelek
Ädelost
Stark salami
Ananas
Citera
2026-07-21, 20:47
Medlem
-pastasås Napoli nånting från ICA
-Mozarella
-Feta ost
- Kalamata oliver
-Kapris

Blir nog gott med sardiner och tomater
Citera
2026-07-21, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intimkontakt
Normal ungnsplåt, 7 deciliter mjöl, typ en halv jäst tärning.

Vi bakar i hop den för hand. Inte för att hålla oss till nån italiensk tradition, men att den blir ofta bra även om men knådar den dåligt.

Jäsning i en timme. Man får under den tiden bestämma sig för topping.

Rökt skinka från italien blir det inte. Jag brukar pyttsa ut lite oregano på pizzan.

Sen tar jag Muttis pizzasås. Jag inser att man kan använa sin egen så klart!

Här kommer det viktiga. Jag använder ofta köttfärssås på mina pizzor. Det kan bli lite geggigt. som ni nog förstår.

Sen den obligatoriska osten. 200 gram tror jag är lagom. 150 gram är lite för lite på en vanlig hemmapizza.

Vad ni kan ta med er från det här inlägget, är nogon form av rökt falukorv är ganska gott på ens egna hemmapizzor!

Ja, det kan man ju göra... pizza i ugnen. Men numera är en liten gasol- eller vedeldad pizzaugn kutym för pizzabagande medelsvensson. Allt annat är haram.
Citera
2026-07-21, 21:03
Medlem
Kinaskis avatar
Nu var det länge sen jag gjorde hemmapizza.

Men läste nått test av pizzasås att det bästa var att bara använda tomatpuré utspädd med vatten, vitlök olja och salt istället för tomatsås.
Har tänkt prova, men som sagt inte kommit till skott. Nån som provat?
Citera
2026-07-21, 21:04
Medlem
Proumbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwagger
Aa ca 7dl Mjöl, halv jäst tärning, 2 matskedar oliv olja en tesked salt knåda 10 min typ. Blir jättegott.

Brukar göra fyllig tomatsås me mkt Lök Vitlök o oregano

Sen jävla massa riven ost.. Toppa kan man sen göra me typ pepperoni, tonfisk, skinka, ananas, Lök, gorgonzola

Nästan lika som som här hemma, minus pepperoni. Vi har paprika och egen odlad chili i stället.

Så strör sambon på någon fint smulad italiensk ost, som hon använder när vi gör lasagne. Kommer inte ihåg vad den heter, men den är ganska salt.
Citera
2026-07-21, 21:10
Medlem
fjollciggs avatar
Vi kör Lidls pizzakit. Bra sås, men tråkig botten. Toppar med stekt kyckling, grön paprika och 50/50 mozzarella/prästost. Oregano, såklart, och gräddar 8 min med varmluft och 8 min med över- och undervärme. Det blir (trots botten) godare än lokalt turkbakad köpepizza.
Citera
2026-07-21, 21:16
Medlem
Bennystraffsparks avatar
Brukar köra med ett färdigt pizza kit, toppar den sen med köttfärs blandat med lite goa kryddor, tomatsås, ost, konserverad vit sparris, sambal oelek.
Citera
2026-07-21, 21:17
Medlem
Brukar inte göra egen pizza. Men om jag hade gjort:

Tomatsås, räkor, skinka, champinjoner, lök, bacon, tonfisk och paprika. Och såklart ost.
Citera
2026-07-21, 21:27
Avstängd
MrSwaggers avatar
Pizza kit är för efterblivna bögar inga riktiga män skulle nånsin använda nåt sånt
Citera
2026-07-21, 21:34
Medlem
Så här görs pizza på ugnsplåt hemma hos mig.

8-9 dl mjöl, halvt paket jäst, salt, vatten och några skvättar billig olivolja. Kalljäsning är att föredra men jag orkar sällan vänta så länge.

Pizzasåsen görs på krossade tomater, tomatpuré, torkad oregano & basilika, vitlök, billig olivolja, salt och peppar.

Topping blir oftast stekt köttfärs(vitlök, salt, peppar, chili och ibland lite spiskummin för tacokänslans skull) eller rökt skinka(som inhandlats på kort datum).

Ananas är ett absolut måste(ingen ananas, ingen pizza) och rikligt med lök ska de va också. Osten består ofta av en blandning av ostar i 100-200 kr/kg-klassen då jag brukar riva och frysa in mina ostar innan dom blir för tunna. Drygt 200g brukar bli lagom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in