2026-07-21, 14:08
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelgubben
Tack för det, Kukräven. Det tog sin lilla tid för dig att inse Honkabonkas inkompetens.
Bajen hade en motsvarande insats mot IFK Göteborg i omgången efter vår 6-0 seger. Skillnaden är att de satte 1-0 på övertid och därmed vann matchen. Skillnaden för oss är att Asoro ej sätter sin chans och nickar utanför.

Sirius vinner matcher de borde kryssa och vi kryssar matcher vi borde vinna. Skillnaden är psykologisk och föds ur matchernas utfall. Motsvarande psykologi fanns när vi vann guldet 2019, där många matcher avgjordes på övertid men där vi hela tiden trodde på det. Motsvarande psykologi hade varit värdefull att ta med sig inför bortamatchen mot Degerfors.

Jag tycker problemen finns i truppen där vi ej spelar med poängskapande yttrar. Här måste jag dock pudla ang skaderisk på värvningar. Hahn har uttryckligen nämnt ung ålder, fysik samt skadefrihet som ett nyckelvärden vid spelarvärvningar. Leon Hien, Marques samt Zugelj är felvärningar enligt Hahn-filosofin vilket vi också fått se i form av prestationer i DIF-tröjan. Jag tycker alla uppvisar kvalité men det spelar mindre roll om de är skadade hela tiden.
Citera
2026-07-21, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
Bajen hade en motsvarande insats mot IFK Göteborg i omgången efter vår 6-0 seger. Skillnaden är att de satte 1-0 på övertid och därmed vann matchen. Skillnaden för oss är att Asoro ej sätter sin chans och nickar utanför.

Sirius vinner matcher de borde kryssa och vi kryssar matcher vi borde vinna. Skillnaden är psykologisk och föds ur matchernas utfall. Motsvarande psykologi fanns när vi vann guldet 2019, där många matcher avgjordes på övertid men där vi hela tiden trodde på det. Motsvarande psykologi hade varit värdefull att ta med sig inför bortamatchen mot Degerfors.

Jag tycker problemen finns i truppen där vi ej spelar med poängskapande yttrar. Här måste jag dock pudla ang skaderisk på värvningar. Hahn har uttryckligen nämnt ung ålder, fysik samt skadefrihet som ett nyckelvärden vid spelarvärvningar. Leon Hien, Marques samt Zugelj är felvärningar enligt Hahn-filosofin vilket vi också fått se i form av prestationer i DIF-tröjan. Jag tycker alla uppvisar kvalité men det spelar mindre roll om de är skadade hela tiden.

Tror det kan gå att få fart på de där yttrarna med ny coach. Tror mycket på Nino, men han får spela väldigt lite. Åsa ska starta varje match. Tröttsamt.
Citera
2026-07-21, 14:29
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelgubben
Tror det kan gå att få fart på de där yttrarna med ny coach. Tror mycket på Nino, men han får spela väldigt lite. Åsa ska starta varje match. Tröttsamt.
Okkels, Zugelj, Marques och Hien är startspelare på talangmässiga meriter. Honsu-ball med 50% av dessa i bättre form är synonymt med serieledning + SM-guld. Även utan dessa är vi på (de facto) delad andraplats med Häcken + Bajen. Vilket får sägas vara on par med förväntningar utifrån truppvärde osv.

Jag tror Bajen får svårare när de kliver in (och ut) i Europaspelet. Häckens form är också vikande. Solna kommer också tappa sitt utgångsläge som underdog, vilket kommer försvåra för fortsatta starka resultat.

Europaplats är högst rimligt att hoppas på.
Citera
2026-07-21, 14:56
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Det är inte första gången Teu kommer med befängda påståenden och det var antagligen inte den sista...
Det kan diskuteras hur stort ert problem är men det kan ofta spela roll för om spelare har bra klubbkänsla. T ex hade nog Mackan Karlsson och Skoglund stuckit för ett år sedan annars men förlängde kontrakten istället, vilket även hjälper Hammarby till högre betalning då de flyttar utomlands. (Skoglund har sagt att han inte har någon brådska och gärna stannar ett tag till. Även Mackan förlängde, men han har börjat antyda LITE på senare tid vid journalisfrågor att han har BÖRJAT tänka på eventuell utlandsflytt.)
Fast en del spelare får mycket bra klubbkänsla även i nya klubbar. (T ex Madjed har även han stannat längre trots att han är invärvad och Strand är ju inte Hammarbyare från början.)
Den började ju inte med HTFF.
Är inte 60 år tillräckligt mogen?
På den tiden var det TVÅ årskullar per åldersgrupp så man var äldst vartannat år och yngst vartannat. Både Hammarby och Aik och tror även Djurgårn hade ungefär 300 per åldersgrupp vardera som de toppade lag från och BP hade många fler. (I de årskullarna fanns spelare som t ex Matte Werner och Mats Waltin (som senare valde hockeyn).
Er akademi var skit innan ni kopierade BP.
Citera
2026-07-21, 14:58
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Viktor Andersson, Elias Durmas, Nikolaj Staykov och Hofvander enters the chat...

Vet dock inte om det är så mycket svek från dem iom att ingen av dem var önskad i Bajen när dom gick till gnaget.

Kan tänka mig att Paulos och Boudri svider mer, även om vi ska komma ihåg att dom är mer BP produkter än något annat.
Tror aldrig jag mött ett vrak som ens nämnt ovanstående. Boudri svider så klart, men det är lika självförvållat som Hien var. Har man inte 5000 lag som ni så är det dock oundvikligt att man läcker talanger. Ganska långt ifrån Judas-stämpel på någon av de två. Paulos däremot får dom gärna upptäcka en aggressiv version av prostatacancer på imorgon.
Citera
2026-07-21, 15:04
Medlem
Teus avatar
Citat:
Okkels, Zugelj, Marques och Hien är startspelare på talangmässiga meriter. Honsu-ball med 50% av dessa i bättre form är synonymt med serieledning + SM-guld. Även utan dessa är vi på (de facto) delad andraplats med Häcken + Bajen. Vilket får sägas vara on par med förväntningar utifrån truppvärde osv.

Jag tror Bajen får svårare när de kliver in (och ut) i Europaspelet. Häckens form är också vikande. Solna kommer också tappa sitt utgångsläge som underdog, vilket kommer försvåra för fortsatta starka resultat.

Detta kan nog vara den dummaste saken du skrivit på denna sidan årsskiftet.
Citera
2026-07-21, 15:11
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
Det var väl rätt givet. Fotbollsintresset i Malmö existerar bara när de är med i toppen på allvar.

Min invändning var väl egentligen mot det befängda påståendet från Teu att vår akademi inte skulle utveckla några bra spelare när vi sålt en hel drös spelare dyrt senaste åren varav många är helt egenfostrade från akademin.

Dessutom har vi en startelva med spelare som Karlsson, Skoglund och Madjed som alla är fostrade i eller utvecklade i akademin. Utöver ett gäng talanger på bänken.
Madjed tycker jag inte vi ska claima. Han var en stor talang och hade redan debuterat i allsvenskan hos Varberg. Varberg sägs dessutom ha en stor VFK då han kom gratis.
Citera
2026-07-21, 15:27
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Detta kan nog vara den dummaste saken du skrivit på denna sidan årsskiftet.
Självklart är det annorlunda psykologi i att jaga Europaplats jämfört med kvalstrecksrytteriet ni ägnade er åt innan sommaruppehållet.

Mjällby jagade Europaplats + vinst vilket öppnade för kontringsmål och 3p för er. Ni var - objektivt - underdogs i den matchen. Motsvarande fördel kommer ni inte ha i fortsättningen.
Citera
2026-07-21, 15:59
Medlem
Citat:

Du kan inte räkna in hängmatcher som vunna matcher, Kukräven.
Citera
2026-07-21, 16:20
Medlem
Citat:
Er akademi var skit innan ni kopierade BP.
Varför klagar du på Hammarby OM vi bara kopierat?
Citera
2026-07-21, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Det är inte första gången Teu kommer med befängda påståenden och det var antagligen inte den sista...
Det kan diskuteras hur stort ert problem är men det kan ofta spela roll för om spelare har bra klubbkänsla. T ex hade nog Mackan Karlsson och Skoglund stuckit för ett år sedan annars men förlängde kontrakten istället, vilket även hjälper Hammarby till högre betalning då de flyttar utomlands. (Skoglund har sagt att han inte har någon brådska och gärna stannar ett tag till. Även Mackan förlängde, men han har börjat antyda LITE på senare tid vid journalisfrågor att han har BÖRJAT tänka på eventuell utlandsflytt.)
Fast en del spelare får mycket bra klubbkänsla även i nya klubbar. (T ex Madjed har även han stannat längre trots att han är invärvad och Strand är ju inte Hammarbyare från början.)
Den började ju inte med HTFF.
Är inte 60 år tillräckligt mogen?
På den tiden var det TVÅ årskullar per åldersgrupp så man var äldst vartannat år och yngst vartannat. Både Hammarby och Aik och tror även Djurgårn hade ungefär 300 per åldersgrupp vardera som de toppade lag från och BP hade många fler. (I de årskullarna fanns spelare som t ex Matte Werner och Mats Waltin (som senare valde hockeyn).

Markus Karlsson är bra, men han kommer ju lämna snart. Skoglund tycker jag inte är särskilt bra Lunkan, så att behålla honom är ingen fjäder i hatten direkt.
Citera
2026-07-21, 16:41
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Tror aldrig jag mött ett vrak som ens nämnt ovanstående. Boudri svider så klart, men det är lika självförvållat som Hien var. Har man inte 5000 lag som ni så är det dock oundvikligt att man läcker talanger. Ganska långt ifrån Judas-stämpel på någon av de två. Paulos däremot får dom gärna upptäcka en aggressiv version av prostatacancer på imorgon.
Vi har väl ungefär lika många ungdomslag i seriespel som er åtminstone om man googlar. Sen kanske vi har mer utanför seriespel men...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in